Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dynamiska formulär med Jquery

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-27, 19:56 #1
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Kod:
$(document).ready(function() {
 $("input[name=upgrade]").change(function() {
 var value = $('#theform input:radio:checked').val();
 if (value == "time") {
  $("#upgradebox").slideUp("slow", function () {
  $("#timebox").slideDown("slow");
  });
 }
 });
});
Koden här ovan är ett tappert försök att om man markerar den radioknappen vars värde är "time" så ska den ta upp en ruta om den är utfälld och sedan ta ner en annan ruta, med ett annat formulär

Men ingenting händer, någonting verkar vara fel... och jag kan inte för mitt liv räkna ut vad. Någon som vill berätta för mig det rekommenderade sättet att hantera radio buttons med Jquery?
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 00:01 #2
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Jag ser inga felaktigheter. Eller vänta nu... Din beskrivning stämmer inte överens med kodsnutten. I koden görs radiobuttonkontrollen när onchange triggas på formulärelement upgrade. Är det inte så det ska vara är det bara att ta bort lyssnaren och lägga den på radiobuttonselektorn istället. Det borde funka utan några andra ändringar.

Försök också vara så specifik som möjligt med selektorerna. input[name=upgrade] kan t.ex. ställa till med problem om du har flera element med samma namn på sidan. Utöver det får man bättre prestanda om man är nogrann med att peka ut vägen till elementen. Man märker det kanske inte så mycket på en vanlig dator men sitter man vid en burk med sämre prestanda - Atom-baserade netbooks t.ex. - då märker man skillnad. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 00:50 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Originally posted by dAEk@Jun 27 2009, 23:01
Utöver det får man bättre prestanda om man är nogrann med att peka ut vägen till elementen. Man märker det kanske inte så mycket på en vanlig dator men sitter man vid en burk med sämre prestanda - Atom-baserade netbooks t.ex. - då märker man skillnad. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Logiskt sett kan jag tycka att du borde ha rätt, men ofta är det faktiskt tvärtom. Så länge man använder taggnamn eller IDs innan en attribut-selektor har du rätt. Men gör du något i stil med ".myBodyClass div.rightColumn #myHeader" så blir det mycket långsammare än att komma åt #myHeader direkt. Anledningen är att en effektiv getElementByClassName normalt sätt inte finns i js-implementationerna samt att alla browsers verkar ha optimerat för getElementById.

Att i detta fallet lägga till en id="upgrade" och använda den istället för input[name=upgrade] skulle förmodligen vara minst 5 gånger snabbare, trots att det sämre beskriver vägen till elementet. Browsers traverserar helt enkelt inte ett dokument i sin helhet för alla typer av selektorer.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 01:23 #4
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Originally posted by Clarence@Jun 28 2009, 00:50
Logiskt sett kan jag tycka att du borde ha rätt, men ofta är det faktiskt tvärtom. Så länge man använder taggnamn eller IDs innan en attribut-selektor har du rätt. Men gör du något i stil med ".myBodyClass div.rightColumn #myHeader" så blir det mycket långsammare än att komma åt #myHeader direkt. Anledningen är att en effektiv getElementByClassName normalt sätt inte finns i js-implementationerna samt att alla browsers verkar ha optimerat för getElementById.
Man borde inte behöva förklara att unika id:n alltid kommer vara snabbare - det borde säga sig självt. Varför först söka i DOM-trädet när man vet det unika id:t?

Det kanske inte är så självklart som jag trodde och då är det bara bra att du klargjorde det.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-29, 00:17 #5
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Tack, helt rätt anmärkning. Ang. det andra antar jag att jag ville få det att fungera och inte tänkte så mycket på vad det bästa var, men jag skall optimera det nu!
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 02:36 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Logiskt sett kan jag tycka att du borde ha rätt, men ofta är det faktiskt tvärtom. Så länge man använder taggnamn eller IDs innan en attribut-selektor har du rätt. Men gör du något i stil med .myBodyClass div.rightColumn #myHeader så blir det mycket långsammare än att komma åt #myHeader direkt. Anledningen är att en effektiv getElementByClassName normalt sätt inte finns i js-implementationerna samt att alla browsers verkar ha optimerat för getElementById.
Man borde inte behöva förklara att unika id:n alltid kommer vara snabbare - det borde säga sig självt. Varför först söka i DOM-trädet när man vet det unika id:t?
Det kanske inte är så självklart som jag trodde och då är det bara bra att du klargjorde det.
Nja, det var väl mest formuleringen som blev lite fel.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017