Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


pengarna rullar in, vad göra?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-15, 14:55 #1
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Du kan inte omvandla din enskilda firma.
Har jag förstått allt rätt så skapar du ett AB som köper hela din EF
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 20:29 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Du kan inte omvandla din enskilda firma.
Har jag förstått allt rätt så skapar du ett AB som köper hela din EF
Det går inte att sälja eller köpa en enskild firma.

Du bildar ett AB och flyttar över verksamheten. Inkråmet (varulager, datorer etc) kan däremot säljas till det nya bolaget.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 22:08 #3
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
ConnyWesth: Jag har en fråga till dig.
Jag vet att man är skyldig att betala skatt för det man har lånat vid en avveckling av företaget. Men sålänge det inte sker någon avveckling kan man låna pengar från bolaget "skattefritt".

//MVH

Senast redigerad av addiction1 den 2010-10-15 klockan 01:41
addiction1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 22:17 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av addiction1 Visa inlägg
ConnyWesth: Jag har en fråga till dig. Om man har ett Aktiebolag som är komplementär för ett Kommanditbolag. Är det ett bra upplägg om man vill låna pengar från bolaget (kommanditbolaget) eftersom man inte kan låna pengar från ett aktiebolag? Pengarna kommer givetvis in i Kommanditbolaget direkt.

Jag vet att man är skyldig att betala skatt för det man har lånat vid en avveckling av företaget. Men sålänge det inte sker någon avveckling kan man låna pengar från bolaget "skattefritt".

Vad tror du om det upplägget? Vad är för och nackdelar med att låna pengar från företaget?

//MVH
Det är en situation jag är mycket osäker på hur det ska hanteras. Jag vågar inte ha en åsikt om det just nu faktiskt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 22:25 #5
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är en situation jag är mycket osäker på hur det ska hanteras. Jag vågar inte ha en åsikt om det just nu faktiskt.
Okej. Tack. Var mest en tanke jag lekte med då det inte går att låna pengar från ett aktiebolag, om man nu skulle behöva det.

//MVH
addiction1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-15, 23:02 #6
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Kan man starta ett AB och sedan i framtiden starta ett nytt AB som holdingbolag och låta holdingbolaget köpa det första bolaget? Alltså sälja det för 50 kkr, och få 0 i vinst privat.

Eller kanske använda det första bolaget som apportegendom när man startar holdingbolaget?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 00:52 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Kan man starta ett AB och sedan i framtiden starta ett nytt AB som holdingbolag och låta holdingbolaget köpa det första bolaget? Alltså sälja det för 50 kkr, och få 0 i vinst privat.

Eller kanske använda det första bolaget som apportegendom när man startar holdingbolaget?
Ja, man kan göra så men det är lite problematiskt eftersom du bör sälja bolaget till marknadspris, anars kan det tolkas av skatteverket som dold löneförmån om något bolag du äger/arbetar i säljer ett bolag till dig som privatperson under marknadsvärdet.

Bättrre då att det bolag som du äger privat startar ett dotterbolag näår verksamheten växer, det är skattemässigt mindre risk att flytta en aktiv verksamhet från "moderbolaget" ned till dotterbolaget. än att mixtra med att ett bolag som du äger privat byter ägare, då kan du utlösa skattegranskarnas signalögon för granskning och riskerar upptaxering och skattetillägg.

Visserligen blir det knöligt att skriva om alla avtal så de flyttas till dotterbolaget. Men man har ju som sagt möjligheten att ganska direkt starta ett dotterbolag till det privatägda holdingbolaget, om man har sådana planer. Viktigt att man håller sig inom regelverket så får man inga problem med griniga skattegranskare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-16 klockan 00:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 08:05 #8
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Så med andra ord så "rekommenderar" du Conny att man ska starta 2st AB på en gång varav det ena ska vara Holding bolag åt det andra AB?
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-16, 09:27 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Så med andra ord så "rekommenderar" du Conny att man ska starta 2st AB på en gång varav det ena ska vara Holding bolag åt det andra AB?
1) - Om din strategi är att sälja av dotterbolaget i framtiden med låg skatteeffekt (0% skatt vid försäljning)
2) - Om holdingbolaget äger minst 10-25% (dvs minst intressebolag, men kan vara dottrbolag >= 50%)
3) - Om du vill undvika att behöva göra omorganisation med flytt av avtal mellan olika bolag senare i samband med försäljningen
4) - Om du vill bevara vinsterna från försäljningen av dotterbolagen inom koncernen
5) - Om du vill ha möjligheten att använda koncernbidrag för att jämna ut resultat mellan olika bolag i din "koncern"
6) - Om du avser att starta nya intresse-/dotterbolag för nya verksamhetsidéer eller sprida ut löne utbetalningarna till dig själv under lång tid
7) - Om du har som strategi att samarbeta med andra företagare i bolagsform och sedan avyttra den verksamheten
8) - Om du har flera samarbeten med olika ägarstruktur i varje enskilt fall så är det smart att bilda oliak bolag för varje konstellation
9) - Om den extra revisors och redovisningskostnaden inte är ett problem, man bör m.a.o. ha en tillräckligt hög omsättning/vinst för att det ska vara värt besväret

Om du vill uppnå detta så är min rekommendation att stara holdningbolag-konstruktionen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-16 klockan 09:37 Anledning: 9 anledningar att bilda holdingbolag
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-14, 11:32 #10
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Conny, du är verkligen en klippa och en otrolig tillgång här! Tack för allt du gör här!

Och ursäkta att jag drar fram en gammal tråd från april, men det här verkar så jäkla intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
9) - Om den extra revisors och redovisningskostnaden inte är ett problem, man bör m.a.o. ha en tillräckligt hög omsättning/vinst för att det ska vara värt besväret

Om du vill uppnå detta så är min rekommendation att stara holdningbolag-konstruktionen.
Är den enda egentliga nackdelen med holdningbolag-konstruktionen att man får dubbla kostnader för redovisning/revision? Den kostnaden bör ju å andra sidan inte bli så betungande eftersom det inte blir så många transaktioner i holdingbolaget. Finns det några fler nackdelar man bör ta i beaktande när man överväger detta?

Hur gör man rent praktiskt, vi säger att all verksamhet drivs i dotterbolaget enligt ditt förslag. Ska man vara anställd i båda företagen och ta ut lön från båda, eller ska man bara ta ut lön från ett bolag?
Ska kanske den månatliga lönen komma från dotterbolaget, och den överskjutanden vinsten förs över som koncernbidrag en gång per år och tas ut som utdelning från moderbolaget? Kan man föra över koncernbidrag till moderbolaget hur ofta man vill, t.ex. en gång/månad, eller är det något man gör en gång per år?

Återigen, tack för all tid du lägger ner här i forumet - det är verkligen guld värt för oss!

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017