Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Öpnna länk i nytt fönster

Visa resultat för omröstning: Vad tycker du om att länkar till externa sidor öppnas i nytt fönster/flik
Det gör mig inget, mina sidor har det 24 53.33%
Det gör mig inget, men mina sidor har det inte 0 0%
Det stör mig, mina sidor har det inte 17 37.78%
Det stör mig, men mina sidor har det 4 8.89%
Antal röster: 45. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-27, 23:50 #1
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Sitter och bygger en blogg och funderar på vad man ska satsa på för länkbeteende. Jag lutar åt att öppna externa länkar i ny flik, men jag har inte bestämt mig. Hur gör ni?
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 00:15 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag klickar på bläddringshjulet på musen om jag vill öppna en ny flik. Länkar som lever sitt eget liv stör mig, därför utsätter jag inte heller någon annan för dem. Jag tycker länkarna ska vara konsekventa, om jag trycker på en länk med musknappen så betyder det att jag vill lämna den nuvarande sidan och ha möjlighet att backa med webbläsarens bakåtfunktion. Detta gör jag om jag bara ska lämna sidan en kort stund (för att enkelt kunna backa tillbaka sedan) eller om det var en kass hemsida som jag inte behöver mer. Om jag istället tror att surfandet kommer ta en ny riktning så väljer jag själv att öppna en ny flik så att jag vid ett senare tillfälle kan gå tillbaka, men chansen att jag går tillbaka är mycket liten när jag öppnat en ny flik eftersom jag har mycket flikar öppna och lätt tappar bort en sida annars.

Min övertygelse om att det är rätt att inte öppna nya flikar stärks när jag ser pappa eller mamma surfa (de är inga stora webbanvändare utan lever sitt liv i den där verkliga världen). De blir förvirrade när bakåtknappen slutar funka och förstår inte helt konceptet med flikar. Mamma börjar lära sig då hon kommit på att hon lätt kan ha flera Blocket-sidor öppna samtidigt, men då använder hon också bläddringshjulet som jag har lärt henne och hon kan ändå ha svårt att hitta tillbaka till rätt flik.

När jag själv surfar så är det lättare att gå tillbaka till din sajt om jag kan använda bakåtfunktionen.
När mamma och pappa surfar så är risken stor att de aldrig överhuvudtaget hittar tillbaka till din sajt om du öppnar en ny flik eftersom de enbart kommer testa bakåtfunktionen i webbläsaren och om den misslyckas kommer de försöka leta upp den på nytt via Google (vilket förstås även visar andra intressanta sajter som de kanske väljer istället).

Det är från min egen erfarenhet och det statistiska urvalet är rätt litet, men överlag tror jag det är lättare om webben beter sig konsekvent.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 00:24 #3
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
det kan och är förvirrande när länkar öppnas i en ny flick, om man inte är beredd på det, isåfall nytt fönster,,,,
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 00:28 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Originally posted by biokonsult@Jan 28 2009, 01:24
det kan och är förvirrande när länkar öppnas i en ny flick, om man inte är beredd på det, isåfall nytt fönster,,,,
Ett nytt fönster är ju ännu värre. Om en sajt öppnar en sida i ett nytt fönster eller i en popup så brukar i alla fall jag undvika den sajten i fortsättningen (undantaget är om det är någon väldigt unik tjnst, typ SJ där jag bara muttrar bittert =)).

Även här kan vi jämföra med mina föräldrar. Om det öppnats 3-4 fönster när de surfar så hittar de överhuvudtaget inte tillbaka. då har både bakåtknappen och flikraden förstörts.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 01:05 #5
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 282
Jag är inte särskilt gammal och har inte en lång karriär bakom mig, men jag kan säga som så att sedan bläddringshjulet fyllde behovet av att enkelt kunna öppna i ny sida så litar jag helt på min besökare i detta avseende =)
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 09:47 #6
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
Jag öppnar alltid alla interna länkar i samma flik, och länkar till externa sidor i ny flik. Jag tycker det är störigt att komma bort från sidan man besöker om man skulle klicka på t.ex. en partners logga, därför öppnar jag externa länkar i ny flik.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 10:14 #7
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by mbomelin@Jan 28 2009, 10:47
Jag öppnar alltid alla interna länkar i samma flik, och länkar till externa sidor i ny flik. Jag tycker det är störigt att komma bort från sidan man besöker om man skulle klicka på t.ex. en partners logga, därför öppnar jag externa länkar i ny flik.
Håller med, externa länkar ska också bort från sidan.. Man ska hittat tillbaka till sidan bara genom att stänga den externa sidan. Trodde alla tänkte så.
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 12:01 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Jag avskyr sidor som inte öppnar externa länkar i ny flik/fönster!
Samma sajt = samma fönster.
Externa sajt = nytt fönster.
Så ska det bli på alla sajter när jag tillträder som Internetpåve!
Tack för mig!
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 21:35 #9
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
Mig stör det, och jag använder det inte... för att slippa skriva om alla argument igen:

http://diveintoaccessibility.org/day_16_no...ew_windows.html
http://www.sitepoint.com/article/beware-op...nks-new-window/

Jag skrev även några rader om det för ett tag sen när jag gick lite berserk på ämnet

http://webcloud.se/article/Stop_opening_new_windows
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 21:38 #10
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Jag vill själv kunna välja om jag vill öppna i en ny flik eller inte, vill jag inte det så klickar jag helt enkelt "vanligt", annars så klickar jag med scrollhjulet.
Fönster tycker jag enbart är jobbigt, mycket lättare att hålla koll på flikar. Bara gamla gubbar kör flera fönster i webbläsaren
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017