Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad gäller nu?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-15, 02:06 #51
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tycker du är alldelses för inskränkt när du propsar på att Open-source är den enda licensformen som du jobbar med. Du har nog utvecklat ett "tunnelseende" för denna licensform efersom du inte behöver licensintäkter för din försörjning, utan du vill kunna kopiera andras arbete fritt och gratis och blir förbannad när de vill ha betalt för sitt arbete (samma instälning som Richard Stallman har). Det är en typisk inställning för s.k. OpenSource evangelister (dvs de som predikar att OpenSource är enda vägen framåt och mer eller mindre seriöst hävdar att andra licensformer inste ska få fortsätta att existera).
Öh, va? Hur läser du egentligen? När påstod jag något av detta?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 02:15 #52
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Öh, va? Hur läser du egentligen? När påstod jag något av detta?
Inte direkt men indirekt om man läser mellan raderna...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 02:26 #53
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Inte direkt men indirekt om man läser mellan raderna...
Suck... Nu läser du återigen det du vill läsa och inte vad som verkligen står där. Det enda jag vill få fram är att den som säger att man ska välja .NET om man vill tjäna pengar ljuger, precis som den som säger att PHP och open source alltid är rätt väg att gå. Svårare än så är det inte, det inser lyckligtvis de flesta. Du har mycket att lära av Anders [Larsson], han ger en vettig nyanserad bild av hur verkligheten ser ut. Den enda anledningen till att jag och flera andra ser ut att ställa det ena framför det andra beror på dina bisarra slutsatser åt den andra extremen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-15 klockan 02:29
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 02:35 #54
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Suck... Nu läser du återigen det du vill läsa och inte vad som verkligen står där. Det enda jag vill få fram är att den som säger att man ska välja .NET om man vill tjäna pengar ljuger, precis som den som säger att PHP och open source alltid är rätt väg att gå. Svårare än så är det inte, det inser lyckligtvis de flesta. Du har mycket att lära av Anders [Larsson], han ger en vettig nyanserad bild av hur verkligheten ser ut. Den enda anledningen till att jag och flera andra ser ut att ställa det ena framför det andra beror på dina bisarra slutsatser.
Jodå, jag lyssnar och lär mig hela tiden av andra personer, men att jag skulle ha "tunnelseende" är nog det sista man kan anklaga mig för, men jag jobbar inte med andra plattformar än Windows, och med Marmalade även indirekt med iOS och Android för närvarande. Anledningen är som jag deklarerat tidigare att man blir för splittrad om man håller på med allt möjligt samtidigt. Över tiden kan man jobba med olika saker som jag även gjort men man behöver fokusera och eftersom Windows har en stor marknadsandel, och jag trivs mycket bra med Windows-miljön då den är en mycket kompetent miljö, ser jag ingen anledning att byta. Eftersom jag inte jobbar med uppdrag som jag inte behärskar utan hänvisar såna förfrågningar till de som jobbar specifikt med de miljöerna så behöver jag aldrig rekommendera en kund att jobba i en annan miljö eller plattform.

Upprinnelsen till den här ganska långa diskussionen var att jag reagerade mot att man gjorde just vad du skrev, förespråkade PHP till en gammal classic asp-utvecklare när han frågade om han skulle uppgradera sina kunskaper till asp.net-miljön.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-15 klockan 02:42
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 11:02 #55
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Tycker den här tråden har varit intressant att läsa ur perspektivet vad ni använder för tekniker. Jag själv är en typisk webb/front-end designer. Det jag sysslar med om dagarna är Photoshop, Interaktions design, jQuery, HTML, CSS. Sedan tar systemutvecklarna hand om service och back-end koden. Vilket funkar mycket bra där jag jobbar.

Ibland blir jag förvånad hur så duktiga utvecklare kan så lite som designprinciper, layouter(grids), form, färg osv
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 12:01 #56
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jodå, jag lyssnar och lär mig hela tiden av andra personer, men att jag skulle ha "tunnelseende" är nog det sista man kan anklaga mig för, men jag jobbar inte med andra plattformar än Windows, och med Marmalade även indirekt med iOS och Android för närvarande. Anledningen är som jag deklarerat tidigare att man blir för splittrad om man håller på med allt möjligt samtidigt. Över tiden kan man jobba med olika saker som jag även gjort men man behöver fokusera och eftersom Windows har en stor marknadsandel, och jag trivs mycket bra med Windows-miljön då den är en mycket kompetent miljö, ser jag ingen anledning att byta. Eftersom jag inte jobbar med uppdrag som jag inte behärskar utan hänvisar såna förfrågningar till de som jobbar specifikt med de miljöerna så behöver jag aldrig rekommendera en kund att jobba i en annan miljö eller plattform.

Upprinnelsen till den här ganska långa diskussionen var att jag reagerade mot att man gjorde just vad du skrev, förespråkade PHP till en gammal classic asp-utvecklare när han frågade om han skulle uppgradera sina kunskaper till asp.net-miljön.
Steget från klassisk asp till php är inte stort, jag har själv gått denna väg och ser absolut inga problem i det. Likheterna är stora då båda i grund och botten är scriptspråk.

Jag jobbar dagligen med c-sharp, MVC, Drupal, Wordpress, zend framework och diverse olika ramverk.Men som Anders Larsson säger så beror mycket på kunden och kundens behov.

Det handlar inte om att vi är några microsofthatare utan ren fakta att Microsoft tappar marknadsandelar vad gäller webbutveckling. Mycket beror nog på att det ställs helt andra krav idag än vad det gjorde år 2000. Kolla till exempel på webforms och viewstate, det funkar inte idag. det enda som funkar isåfall är en MVC-modell men jämför man utvecklingstiden på en relativt stor site i .net MVC med en site byggd i t.ex drupal där det är ett enormt stort community med färdiga moduler så går det mycket snabbare att utveckla i drupal. Dessutom funkar drupal bättre vad gäller SEO, det finns inbyggt gzip compresson av JavaScript, den komprimerar CSS, osv.
Och återigen, jag är ingen microsofthatare som du tror Conny, detta är min bild av webbutveckling dem senare 10 åren.

Senast redigerad av MRDJ den 2012-04-15 klockan 12:10
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 12:58 #57
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Cosma Visa inlägg
Tycker den här tråden har varit intressant att läsa ur perspektivet vad ni använder för tekniker. Jag själv är en typisk webb/front-end designer. Det jag sysslar med om dagarna är Photoshop, Interaktions design, jQuery, HTML, CSS. Sedan tar systemutvecklarna hand om service och back-end koden. Vilket funkar mycket bra där jag jobbar.

Ibland blir jag förvånad hur så duktiga utvecklare kan så lite som designprinciper, layouter(grids), form, färg osv
Jag är backend-utvecklare, det ligger helt enkelt helt utanför mitt kompetensområde att jobba front-end, det är inte svårare än så. På samma sätt ser några av oss back-end utvecklare på front-end utvecklarnas bristande kunskaper i arkitekturfrågor, datamodellering, långsiktighet och metodarbete.

En front-end utvecklare kanske har ledtider på som mest några veckor i sina projekt, medan backend-utvecklare räknar ledtider i flera månader. Det beror på att ca 95% (+/-3) av jobbet ligger i kodning på backend, men det syns inte ut mot användaren.

Backend och frontend är två helt olika kompetensområden, och ofta har man olika yrkestitlar också.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 13:12 #58
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Upprinnelsen till den här ganska långa diskussionen var att jag reagerade mot att man gjorde just vad du skrev, förespråkade PHP till en gammal classic asp-utvecklare när han frågade om han skulle uppgradera sina kunskaper till asp.net-miljön.
Det var väl ingen som förespråkade PHP framför .NET? Vi gav honom alternativ, båda alternativen är väl valda. Sedan började du presentera falsk fakta, naturligtvis får du reaktioner då. Visst är det mer naturligt att gå från klassisk ASP till .NET (vilket ÄVEN JAG anser att han bör göra om han inte vill lära sig något helt från grunden) men för en duktig programmerare är inte språket särskilt relevant utan man kan ganska snabbt sätta sig in i ett nytt språk. Det händer titt som tätt att civilingenjörer i större företag (även inom svenska försvaret) får börja utveckla i språk som de inte ens tittat åt på flera år och endast innehar grundläggande kunskaper i. I vår bransch är det många utvecklare som använt Ruby On Rails eller jQuery Mobile för första gången under senare år. Det innebär inte att resultatet blir dåligt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 13:16 #59
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En front-end utvecklare kanske har ledtider på som mest några veckor i sina projekt, medan backend-utvecklare räknar ledtider i flera månader. Det beror på att ca 95% (+/-3) av jobbet ligger i kodning på backend, men det syns inte ut mot användaren.

Backend och frontend är två helt olika kompetensområden, och ofta har man olika yrkestitlar också.
Inte nödvändigtvis. Det är idag mycket vanligt att samma utvecklare står för såväl backend- som frontendkod medan designern står för designen helt enkelt. Så har det länge fungerat på några av Sveriges största webbtjänster och det fungerar alldeles utmärkt. Det skiljer sig också väldigt mycket från projekt till projekt hur mycket utvecklingstid som krävs på respektive del.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-15 klockan 13:24
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 13:23 #60
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag är backend-utvecklare, det ligger helt enkelt helt utanför mitt kompetensområde att jobba front-end, det är inte svårare än så. På samma sätt ser några av oss back-end utvecklare på front-end utvecklarnas bristande kunskaper i arkitekturfrågor, datamodellering, långsiktighet och metodarbete.

En front-end utvecklare kanske har ledtider på som mest några veckor i sina projekt, medan backend-utvecklare räknar ledtider i flera månader. Det beror på att ca 95% (+/-3) av jobbet ligger i kodning på backend, men det syns inte ut mot användaren.

Backend och frontend är två helt olika kompetensområden, och ofta har man olika yrkestitlar också.
Det kan stämma att vi kanske inte är 100% kunniga när det gäller arkitekturer, databaser osv, men behöver man kunna det som front-end utvecklare? Vi har ju er systemutvecklare i teamet

Att det blir mer back-end kod/jobb säger jag inget om för det blir det men att det tar kort tid att göra interaktion design sen designa upp det i Photoshop sedan koda in det med HTML/CSS/JS tar en himla tid ibland.

Har snart suttit i 5 månader och kodat bara HTML/CSS (lite JS) på Projectplace nya design till deras tjänst. Vi är i för sig tre CSS kodare och ca 15 utvecklare. Min poäng är att det finns jobb.

Tycker ni att det är bra att man fördelar spetskompetens på det här sättet. Eller ska en utvecklare kunna lite av varje.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017