Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad gäller nu?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-14, 22:33 #41
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Även om du på grund av ditt tunnelseende kanske inte inser det själv så är det väl ändå tvärtom? Jag tror ingen i den här tråden sagt sig hata Microsoft (eller deras produkter), tvärtom så har både jag och flera andra skrivit att .NET fungerar alldeles utmärkt. Du försöker dock få det att framstå som att det per automatik är Microsoft som gäller när det handlar om större projekt. Flera av världens största webbplatser är utvecklade i open source-miljö och samma sak gäller i Sverige. Har man några specifika målgrupper så kan man se efter vad som gäller just där. Det finns, precis som du påpekar, branscher där .NET fortfarande dominerar. Vill man emellertid rusta inför framtiden och kunna arbeta mot en så bred kundgrupp som möjligt så är det PHP som gäller, det är den enda slutsats man kan dra av relevanta fakta. Användningen av Microsoft-produkter ökar inte, tvärtom.
Du tolkar statistiken som fan läser bibeln.

Den tydliga trenden är att Gamla Unix (ATT Unix System V och senare, samt deras kommerciella varianter har minskat kraftigt från 1999 till idag. Detta till förmån för Linux, BSD Unix som har en helt egen utvecklad kärna skild från både Linux, ATT Unix och IBM AIX tuffar på i sin egen takt.

Microsoft ligger kvar på klientsidan på ca 90% (88-91,9%) på klientsidan och är helt ohotad på PC Klientsidan. Men Apple är tydligt det enda kommerciella alternativet till Microsoft på klientsidan med sitt OS X och en marknadsandel på 6,9-7,71% beroende på vilken undersökning man tittar på.

Apple har däremot haft stora kommersiella framgångar på (som jag kallar det) personal-device-segmentet (utom PC-klienter, PC-servrar, och mainframe, samt supercomputer segmenten) med sitt iOS och iPhone, iPad, iPod, iTouch m.m. Där har Microsoft inte slagit sig in och fått fotfäste på marknaden med sitt Windows Phone.

Linux-plattformen på PC-klienter håller sig stadigt på samma nivå d v s runt 0,86% (+/- 0,2 procentenheter) och det finns inga indikationer på att det ska ändras vare sig upp eller ner.

På serversidan har Linux en betydligt större andel, men det är huvudsakligen med andra Unix dialekter som ATT System V och senare samt IBM AIX, och gamla SUNs Solaris, och Gamla digital Equipment (numera HP) HP UX som Linux konkurrerar och gör det med stor framgång. Det är inte särskilt ofta jag har träffat på att Microsoft Window och Linux/Unix konkurrerar på serversidan, det är två helt olika världar som mest konkurrerar i marginmalerna. Enligt min bedömning är det ca 20% av servermarknaden (räknat i pengar) där Linux/Unix konkurerar fram och tillbaka. Resten är strategiskt ganska fasta positioner.

Jag jobbade en hel del med Novell Netware (i fortsättningen refererar jag till NN) när den var totalt dominerande på PC-Servermarknaden, den hade det stora problemet att NN inte funkade ihop med Windows-klienterna särskilt väl, och sen när Microsoft började satsa på serversidan så dog NN sotdöden ganska snart. Men NN var ett bra serveroperativ enligt min mening, men svårigheten med integrationen med Microsoft-miljön blev dödsstöten för det operativet.

Skulle man skriva serverapplikationer för NN var man tvungen att lära sig skriva program i NN och det var helt enkelt inte värt investeringen i form av tid och pengar, så de företag jag jobbade på slängde ut NN och satsade på endera Microsoftplattformen eller HP UX (skatteverket som enda exempel, men de har ökat sin andel av Windows-servrar då det underlättar integration med deras övriga klient-miljöer, men HP UX är kvar). För övrigt hade skatteverket BULL GCOS tidigare på Länsnivå, innan de slängde ut Bull GCOS till förmån för HP UX. Skatteverket satsade på OS/2 ett antal år inan Windows NT hade gjort inträde på marknaden, men sen har man bytt ut hela OS/2 plattformen mot Windows-servrar.


För att återkoppla till vad TS frågade om så kan denne inom överskådlig framtid vara trygg i att den plattform han frågade om dvs Microsoft-plattformen ser ut att hålla ställningarna ganska väl.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-14 klockan 22:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 22:49 #42
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du tolkar statistiken som fan läser bibeln.

Den tydliga trenden är att Gamla Unix (ATT Unix System V och senare, samt deras kommerciella varianter har minskat kraftigt från 1999 till idag. Detta till förmån för Linux, BSD Unix som har en helt egen utvecklad kärna skild från både Linux, ATT Unix och IBM AIX tuffar på i sin egen takt.

Microsoft ligger kvar på klientsidan på ca 90% (88-91,9%) på klientsidan och är helt ohotad på PC Klientsidan. Men Apple är tydligt det enda kommerciella alternativet till Microsoft på klientsidan med sitt OS X och en marknadsandel på 6,9-7,71% beroende på vilken undersökning man tittar på.
Huruvida vanligt folk sitter på PC, Mac eller en smartphone är helt irrelevant. Nu pratar vi om utvecklingsmiljöer. I princip alla projekt som kommer att mynna ut i framtidens stora webbtjänster körs på open source. Se på den teknik som exempelvis Facebook, Google och Wikipedia använt och använder idag. Däremot har du givetvis helt rätt i att många stora företag och organisationer kör med .NET och Microsoft-produkter.

I serverstatistiken så ligger också Apache fortfarande ohotat som nummer ett.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-14 klockan 22:53
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 23:10 #43
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
En annan sak som inte tagits upp så mycket i den här tråden är att en allt större del av internetanvändningen sker från mobila enheter. Huruvida apparna kommer att spela samma roll även i framtiden (vilket jag personligen inte hoppas på) kan ingen säga men idag är det mer eller mindre en självklarhet att utveckla för såväl Android som iPhone.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-14 klockan 23:12
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 23:29 #44
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
En annan sak som inte tagits upp så mycket i den här tråden är att en allt större del av internetanvändningen sker från mobila enheter. Huruvida apparna kommer att spela samma roll även i framtiden (vilket jag personligen inte hoppas på) kan ingen säga men idag är det mer eller mindre en självklarhet att utveckla för såväl Android som iPhone.
Nu snackar du om sånt som jag kan hålla med om, iPhone har över 90% av markandens intäkter i AppStore jämfört med Android som har mindre än 10%.

Man börjar skriva sin app för iPhone och har man ett verktyg som Marmalade (http://www.madewithmarmalade.com/ ) så kan man samtidigt lansera sin app för 8 personal-device-platformar samtidigt.

Marmalade är en addin till Visual Studio som gör det möjligt att skriva appen i sin plattform man är van vid, d v s Microsofts Visual Studio C++ och sedan bara skapa appar som funkar för alla 8 plattformarna. Man kan inte använda .NET-ramverket utan man får med Marmalades ramverk, men det går att skriva vanlig C++-kod.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-14 klockan 23:34
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 23:44 #45
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Nu snackar du om sånt som jag kan hålla med om, iPhone har över 90% av markandens intäkter i AppStore jämfört med Android som har mindre än 10%.
Det där är ju återigen en högst märklig jämförelse Att Apple-användare är lättare att mjölka på pengar vet nog alla redan. Använd statistiken här istället för mer relevant allmänt gällande data:

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...rating_systems

Håller du inte med om mycket som skrivits i tråden så förstår jag att du hänvisar till Bibeln Fakta verkar inte riktigt bita på dig.

Det normala är ändå att de appar man utvecklar är gratis för användaren (precis som webbplatser), oavsett om det gäller iOS eller Android. För vår del har Android-trafiken ökat en hel del den senaste tiden.

När det gäller iOS så är väl XCode fortfarande överlägset vanligast som utvecklingsverktyg?

Att börja med iPhone skulle jag inte heller rekommendera om det inte finns en särskilt pressande anledning. Det är bättre att, om möjligt, släppa iPhone och Android samtidigt, annars får man en stor grupp irriterade användare efter sig Utvecklingstiden för en första version bör inte vara särskilt lång i de flesta fall.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-14 klockan 23:57
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 23:58 #46
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där är ju återigen en högst märklig jämförelse Att Apple-användare är lättare att mjölka på pengar vet nog alla redan. Använd statistiken här istället för mer relevant allmänt gällande data:

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...rating_systems

Det normala är ändå att de appar man utvecklar är gratis för användaren (precis som webbplatser), oavsett om det gäller iOS eller Android. För vår del har Android-trafiken ökat en hel del den senaste tiden.

När det gäller iOS så är väl XCode fortfarande överlägset vanligast som utvecklingsverktyg?
När man utvecklar system så ska man ju av självbevarelsedrift och sunt förnuft alltid börja utveckla system där man kan tjäna mest pengar, därför har man en lista med "marknadssegment" som man sorterar i storleksordning och sedan betar man av dessa segment uppifrån och ner, dvs från mest intäksmöjligheter till mindre.

Att titta på kriterier som inte är marknadsorienterade (på lång eller kort sikt) har inget med företagens prioriteringar att göra. Jag räknar då här utveckling av programvara (appar räknar jag till den kategorin) som en i grunden kommersiell verksamhet som har som mål att generera så mycket intäkter som möjligt till företaget som utvcklar appen. Är det interna appar för ett specifikt företags behov så är det ju en annan prioritering, men jag menar då appar som säljs på marknaden, med avsikt att generera intäkter till tillverkaren.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 00:06 #47
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
När man utvecklar system så ska man ju av självbevarelsedrift och sunt förnuft alltid börja utveckla system där man kan tjäna mest pengar, därför har man en lista med "marknadssegment" som man sorterar i storleksordning och sedan betar man av dessa segment uppifrån och ner, dvs från mest intäksmöjligheter till mindre.
Jo, fast du förenklar in absurdum genom att bara titta på de siffrorna.

Fel nr 1: De flesta appar utvecklas inte för att säljas.

Fel nr 2: De flesta tjänster på nätet har en annonsbaserad intäktsmodell.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 00:12 #48
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Äpplen och päron. Titta på http://en.wikipedia.org/wiki/Web_server istället.
Microsoft står för knappa 15% av webbserverandelen. Dominerande är Apache med knappa 65%.

Huruvida det nu är relevant. Det finns säkerligen fler webbplatser baserade på php än på .net eftersom .net huvudsakligen används av lite större företag som är få till antalet jämfört med mindre företag och privatpersoner.
Jag tittade på Marknadsandelar, dvs hur mycket pengar som omsatts. Man får givetvis en annan fördelning om man räknar in en massa ickekommersiella installationer av olika operativsystem och applikationer. Men det var inte det jag uppfattade som TS var ute efter utan jag tolkade det som han ville veta ur ett kommersiellt perspektiv, då jag (kanske helt felaktigt) antog att han avser att utveckla applikationer som han vill tjäna pengar på. Det är ju stor skillnad om man avser hobby-projekt som inte genererar intäkter utan som görs i kompetensutvecklingssyfte för egen del eller av rent idéella eller filantropiska orsaker.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 00:27 #49
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tittade på Marknadsandelar, dvs hur mycket pengar som omsatts. Man får givetvis en annan fördelning om man räknar in en massa ickekommersiella installationer av olika operativsystem och applikationer. Men det var inte det jag uppfattade som TS var ute efter utan jag tolkade det som han ville veta ur ett kommersiellt perspektiv, då jag (kanske helt felaktigt) antog att han avser att utveckla applikationer som han vill tjäna pengar på. Det är ju stor skillnad om man avser hobby-projekt som inte genererar intäkter utan som görs i kompetensutvecklingssyfte för egen del eller av rent idéella eller filantropiska orsaker.
Problemet är att den statistik du väljer ut är extremt vilseledande. Dina siffror gällande server-OS är exempelvis helt värdelösa för TS såvida han inte planerar att tjäna pengar på att bli återförsäljare åt Microsoft eller något liknande. Om du antyder att open source framför allt ska användas till ideella projekt så är det ungefär lika korkat som att säga att Microsoft bör utveckla sina webbplatser med PHP och nginx som bas.

De flesta som utvecklar appar gör det heller inte för att tjäna pengar på appen i sig utan de utvecklar appar för andra företags räkning vilka i sin tur sällan tar betalt för densamma. Att säga att man tjänar mer pengar på att börja med en iPhone-app är en meningslös generalisering som helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten.

Ska man istället försöka ge en generell och objektiv bild av hur det de facto ser ut idag så kan man säga så att stora företag och organisationer vars verksamhet huvudsakligen bedrivs utanför internet så är Microsoft-produkter vanligast, mycket på grund av att man har en mängd kopplingar mellan olika programvaror och interna system där PC alltid använts. När det gäller mer internetcentrerad verksamhet så är emellertid open source överlägset vanligast. Välj bara vilken lista på lovande startups som helst så kan förhoppningsvis även du se hur det förhåller sig idag, exempelvis denna:

http://www.businessinsider.com/10-st...or-2012-4?op=1
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-15 klockan 01:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-15, 02:01 #50
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Problemet är att den statistik du väljer ut är extremt vilseledande. Dina siffror gällande server-OS är exempelvis helt värdelösa för TS såvida han inte planerar att tjäna pengar på att bli återförsäljare åt Microsoft eller något liknande. Om du antyder att open source framför allt ska användas till ideella projekt så är det ungefär lika korkat som att säga att Microsoft bör utveckla sina webbplatser med PHP och nginx som bas.

De flesta som utvecklar appar gör det heller inte för att tjäna pengar på appen i sig utan de utvecklar appar för andra företags räkning vilka i sin tur sällan tar betalt för densamma. Att säga att man tjänar mer pengar på att börja med en iPhone-app är en meningslös generalisering som helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten.

Ska man istället försöka ge en generell och objektiv bild av hur det de facto ser ut idag så kan man säga så att stora företag och organisationer vars verksamhet huvudsakligen bedrivs utanför internet så är Microsoft-produkter vanligast, mycket på grund av att man har en mängd kopplingar mellan olika programvaror och interna system där PC alltid använts. När det gäller mer internetcentrerad verksamhet så är emellertid open source överlägset vanligast. Välj bara vilken lista på lovande startups som helst så kan förhoppningsvis även du se hur det förhåller sig idag, exempelvis denna:

http://www.businessinsider.com/10-st...or-2012-4?op=1
När man pratar marknadandelar så är det nästan alltid pengar man pratar om, så de statistikuppgifter jag refererade till är rätt valda, jag kan dock inte garantera kvalitén på dem.

Hur många startups det finns som använder open-source är knappast relevant i denna diskussion över huvud taget.

Men när man jobbar med Microsoftplattformen så finns det av tradistion väldigt många exempel att ladda ner på internet. Microsoft själva har organiserat en webbsite (www.codeplex.com ) med många open-source-lösningar som använder Microsoft plattformar och verktyg. Så vad jag vill ha sagt med det är att Microsoft och Open-source inte är en motsats utan två vitt skilda saker. Open-Source är en kategori (med många varianter) av många olika licens-former.

Själv använder jag flera olika licensformer, jag är inte låst till en specifik licensform, jag tycker det är ganska ointressant ur ett generellt perspektiv, jag rekommenderar kunden att välja de produkter som passar för det specifika projekt jag jobbar med oavsett licensform. Jag tittar på andra kriterier som är viktiga för kunden, de flesta kunder jag jobbar med tycker at tlicensformen för det mesta inte har någon betydelse alls. Några vill ha källkodsdeposition och får det, andra bryr sig inte om det.

Jag tycker du är alldelses för inskränkt när du propsar på att Open-source är den enda licensformen som du jobbar med. Du har nog utvecklat ett "tunnelseende" för denna licensform efersom du inte behöver licensintäkter för din försörjning, utan du vill kunna kopiera andras arbete fritt och gratis och blir förbannad när de vill ha betalt för sitt arbete (samma instälning som Richard Stallman har). Det är en typisk inställning för s.k. OpenSource evangelister (dvs de som predikar att OpenSource är enda vägen framåt och mer eller mindre seriöst hävdar att andra licensformer inste ska få fortsätta att existera).

Richard Stallman har ju lön från Universitetet och är inte på något sätt beroende av att få betalt för användning av mjukvara, däremot kräver han att alla programmerare som jobbar i företag som är specialicerade på att utveckla programvara ska jobba gratis, dvs inte få ta betalt när man säljer licenser för användning av program de skapat.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017