Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domainz.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-21, 12:26 #31
Knalli Knalli är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 189
Knalli Knalli är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 189
Nu har jag inte loggat in så vet inte om det finns någon sådan funktion. Men en export funktion till XML, PDF eller nå liknande. Om inte annat för att det känns alltid bra att kunna köra någon egen backup av något slag.
Knalli är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:52 #32
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Tycker det här var en väldigt intressant tjänst, med ordentliga potential.

Det är kanske lite fel att marknadsföra den med ditt personliga missnöje gentemot .SE:s nya affärsmodell (även om jag kan ha förståelse för det), eftersom det begränsar målgruppen (som förstår för- och nackdelarna med den nya affärsmodellen). Då är det snarare bättre att visa på de positiva egenskaperna med tjänsten.

Jag kanske börjar bli gammal, men jag har lite svårt för den spretiga botten på sidan och den hysteriska flashen med robotarna (den är så plottrig att jag inte hinner uppfatta vad som står där förrän flashen har roterat några gånger). Tror du kan tjäna på en lite renare design, som laddar så snabbt som möjligt.

Att det saknas avtalsvillkor behöver jag knappast nämna. AJAX-funktionaliteten i formulären (registrering, upplägg av domäner osv) är imponerande, men även smått avskräckande (det fungerar inte riktigt som förväntat).

Informationen man får fram om domänerna är väldigt trevlig och den kommande funktionaliteten låter också lovande. Än så länge är det inte så pass mycket att kommentera där dock.

När det gäller kopplingen till en registrar och dess domän, som någon nämnde tidigare i denna tråd, så tror jag det absolut bästa är att låta sidan vara oberoende av en enskild registrar. Det ökar sidans förtroende, samtidigt som den kan komma att bli rekommenderad även av enskilda registrarer (som inte själva erbjuder motsvarande funktionalitet). På begäran från en enskild kund kan man givetvis uppvisa prissättningen hos enskilda registrarer.

Överlag är det som sagt en riktigt intressant tjänst och jag hoppas att du fortsätter utveckla den.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 12:58 #33
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Ser ut att kunna bli en kanon tjänst.

Som ett tips så att man får pris på sina domäner är att man kan ange själv vad man betalar för de olika toppdomänerna så behöver du ansluta till en registrar.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 14:57 #34
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Tycker det här var en väldigt intressant tjänst, med ordentliga potential.
Det är kanske lite fel att marknadsföra den med ditt personliga missnöje gentemot .SE:s nya affärsmodell (även om jag kan ha förståelse för det), eftersom det begränsar målgruppen (som förstår för- och nackdelarna med den nya affärsmodellen). Då är det snarare bättre att visa på de positiva egenskaperna med tjänsten.
Ja jag förstår hur du menar, även om jag måste förklara att jag förstår deras val och varför det blev som det blev. Det jag menar är att man hade ingen annan tjänst att ersätta med när dom försvann. Det jag försöker säga är att det är inte menat som ett missnöje utan enbart som att jag saknade deras kontrollpanel för mina domäner. Texten på sidan ska absolut skrivas om, jag letar efter en contentwriter för att skriva texterna.

Citat:
Originally posted by -JonathanS@Jul 21 2009, 12:52

Jag kanske börjar bli gammal, men jag har lite svårt för den spretiga botten på sidan och den hysteriska flashen med robotarna (den är så plottrig att jag inte hinner uppfatta vad som står där förrän flashen har roterat några gånger). Tror du kan tjäna på en lite renare design, som laddar så snabbt som möjligt.
Att det saknas avtalsvillkor behöver jag knappast nämna. AJAX-funktionaliteten i formulären (registrering, upplägg av domäner osv) är imponerande, men även smått avskräckande (det fungerar inte riktigt som förväntat).
Angående designen så är vi ganska nöjda med den, och det är nog inget som kommer att ändras. Det jag kan se för mig är att vi lägger in en css selector när man har loggat in, och att man på det viset kan få en mer "clean" design. jag kan dock inte påstå att sidan laddar segt? Någon som upplever det?
Avtalsvikor saknas naturligtvis för att det är en beta.Vad är det som inte fungerar som förväntat i processen?

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Informationen man får fram om domänerna är väldigt trevlig och den kommande funktionaliteten låter också lovande. Än så länge är det inte så pass mycket att kommentera där dock.
När det gäller kopplingen till en registrar och dess domän, som någon nämnde tidigare i denna tråd, så tror jag det absolut bästa är att låta sidan vara oberoende av en enskild registrar. Det ökar sidans förtroende, samtidigt som den kan komma att bli rekommenderad även av enskilda registrarer (som inte själva erbjuder motsvarande funktionalitet). På begäran från en enskild kund kan man givetvis uppvisa prissättningen hos enskilda registrarer.
Överlag är det som sagt en riktigt intressant tjänst och jag hoppas att du fortsätter utveckla den.
Jag tror inte att vi kommer att knyta in sidan specifikt till någon registrar, det jag kan se för mig är att vi säljer länkar till det webbhotell som betalar bäst. Fe.x om man skriver in en domän som inte existerar i sidan idag, så kommer det upp ett förslag på om att man kan köpa den hos binero.
Vi planerar också en "övervakningslista" där man kan övervaka andras domäner, här ser jag också en möjlighet att sälja plats till de som erbjuder snapback och registrering.


Tack för övrigt för att du tog dig tid att testa sidan.Det uppskattar vi väldigt mycket.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 15:04 #35
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Originally posted by Nicklas@Jul 21 2009, 12:58
Ser ut att kunna bli en kanon tjänst.
Som ett tips så att man får pris på sina domäner är att man kan ange själv vad man betalar för de olika toppdomänerna så behöver du ansluta till en registrar.
Mycket bra förslag, det som sakta börjar gå upp är väl att vi i senare version kommer att ha behov av en mycket bredare design speciellt om man vill ha möjlighet att sortera på alla värden.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 15:47 #36
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas
Vad är det som inte fungerar som förväntat i processen?

När jag fyller i ett registreringsformulär så förväntar jag mig en bekräftelsesida, inte en pop-up. När jag har lagt till mina domäner så förväntar jag mig att de ska visas, inte att formuläret för att lägga till domäner ska kvarstå (och att jag ska behöva stänga det).

[
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas
Jag tror inte att vi kommer att knyta in sidan specifikt till någon registrar, det jag kan se för mig är att vi säljer länkar till det webbhotell som betalar bäst. Fe.x om man skriver in en domän som inte existerar i sidan idag, så kommer det upp ett förslag på om att man kan köpa den hos binero.
Det är exakt det jag vill avråda från. Låt inte girigheten bedra visheten. Annonser på sidan kan jag köpa, eftersom det är en kostnadsfri tjänst, men jag vill inte få upp några sponsrade domänpriser (om jag inte uttryckligen ber om det).

Jag vet sannolikt redan vad domänerna kostar (precis som merparten av de som har 10+ domäner och som förmodligen är målgruppen för denna tjänst), så sponsrade domänpriser blir bara bli ett irritationsmoment för mig (om jag, som sagt, inte önskar den informationen).

Personligen är det inte heller priset på domänerna som avgör mitt val av registrar, utan service och kompetens.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 20:07 #37
V-Mes avatar
V-Me V-Me är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 135
V-Me V-Me är inte uppkopplad
Medlem
V-Mes avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 135
Säger att jag gillade sidan skarpt. Kommer använda den till alla mina domäner och om jag hittar nåt jag saknar så säger jag till direkt

MVH Tomas
V-Me är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 05:28 #38
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Det borde räcka med födelseår (eller årtionde (evenutellt halvt sådant), så blir det en kort lista att välja från), och inte exakt datum.

Angående att flagga domäner som publika borde det finnas olika nivåer. Man kanske t.ex. vill kunna visa för andra medlemmar, men att man inte vill att det ska gå att hitta vissa domännamn med sökmotorer.

Angående förnyelseavgifter: Användarna skulle kunna lägga in det själva per domän, och lägga in egna defaultvärden per tld (som används för de domäner där man inte har angett specifikt pris). Man bör kunna uppdatera förnyelseavgift (och även annat) för många domäner samtidigt (t.ex. alla som tillhör en viss kategori och/eller en viss tld).

Angående att expirevarning försvinner automatiskt när den är förnyad (eftersom expiredate flyttas fram): Vissa registrarer förlänger inte domänen förrän sista dagen, även om man har betalat i god tid.

Kategorier: Användare får definiera egna kategorier, och sedan kan man tilldela valfritt antal kategorier till varje domän. Kanske en DB-tabell med user-id, kategori-id och kategori-namn (och eventuellt även kommentar och/eller förtkortning av namnet), och en tabell med kategori-id och domän-id.

Kanske även möjlighet att lägga in subdomäner.

Som andra har sagt har jag också funderat på att utveckla något liknande system själv, men då skulle det nog mest vara för eget bruk.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 08:48 #39
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Det borde räcka med födelseår (eller årtionde (evenutellt halvt sådant), så blir det en kort lista att välja från), och inte exakt datum.
Angående att flagga domäner som publika borde det finnas olika nivåer. Man kanske t.ex. vill kunna visa för andra medlemmar, men att man inte vill att det ska gå att hitta vissa domännamn med sökmotorer.

2 riktigt bra ideer!

Citat:
Originally posted by -BjörnJ@Jul 22 2009, 05:28

Angående förnyelseavgifter: Användarna skulle kunna lägga in det själva per domän, och lägga in egna defaultvärden per tld (som används för de domäner där man inte har angett specifikt pris).
Det är en ba ide, men förutsätter ju att man handlar alla sina tld av en sort på samma ställe. Priserna kan ju variera enormt.

Citat:
Originally posted by -BjörnJ@Jul 22 2009, 05:28

Angående att expirevarning försvinner automatiskt när den är förnyad (eftersom expiredate flyttas fram): Vissa registrarer förlänger inte domänen förrän sista dagen, även om man har betalat i god tid.
Hm ja, du har helt rätt!, en möjlighet att klicka på en rad när man har betalat och markera som betalt hade ju såklart varit helt perfekt!

Citat:
Originally posted by -BjörnJ@Jul 22 2009, 05:28

Man bör kunna uppdatera förnyelseavgift (och även annat) för många domäner samtidigt (t.ex. alla som tillhör en viss kategori och/eller en viss tld).
Alla former av uppdateringar och ändringar som ska gå att göra på sidan, kommer att gå att göra i bulk när vi är klar.

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Kategorier: Användare får definiera egna kategorier, och sedan kan man tilldela valfritt antal kategorier till varje domän. Kanske en DB-tabell med user-id, kategori-id och kategori-namn (och eventuellt även kommentar och/eller förtkortning av namnet), och en tabell med kategori-id och domän-id.
Kanske även möjlighet att lägga in subdomäner.
Bra ide!


Mycket uppskattat inlägg Björn!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 10:03 #40
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Trevlig sida!

Två saker som jag har att anmärka på efter en snabb registreringo och lite runtklickande:

1. Jag tycker det är för lite kontrast på bakgrundsfärgen när man för muspekaren över menyknapparna.

2. I firefox skrev jag in min e-postadress (den första av de två i registreringen) och den visades i dropdownen för autocompletion. Sen tryckte jag bara pil neråt och tab för att fylla i fältet, men då verkar inte js-valideringen av e-posten hänga med, för det är fortfarande ett rött kryss. Om jag däremot skriver in adressen manuellt eller trycker enter efter pil neråt i dropdownen blir det rätt (det fungerar inte heller att klicka på adressen i dropdownen)
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017