Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har du gett upp IE 6?

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Ja 53 42.74%
Nej 22 17.74%
Funderar på det 17 13.71%
Önskar att jag kunde 32 25.81%
Antal röster: 124. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-14, 22:21 #31
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Feb 14 2009, 22:15

BYT Webbläsare säger jag, nej jag har för mycket länkar i favoriter får jag svar då....
Firefox importerar ju allt sådant ju...
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-14, 22:36 #32
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Nej men seriöst, de borde inte få komma med fler versioner av IE, STOPPA UTVECKLINGEN.
Exakt. Underbart vore det. Och M$ har även antytt att man sneglar på möjligheten att använda en open-source lösning för sin webbläsare - men det kommer ju aldrig hända eftersom de inte kan klistra på så många ©®™ i så fall (ursäkta cynismen). (Hur kan man misslyckas så totalt med så stor budget??)

Medan Firefox, Opera och Safari med varje version försöker ligga i den absoluta framkanten av CSS-stöd, JavaScript-optimering och xhtml-utveckling så försöker IE med varje version att möjligvis ta sig ett litet steg framåt mot moderna standarder. IE 7 klarade inte ens av det basala målet (full css2-stöd, t.ex. stöds inte :after) för att inte tala om JavaScript-stödet (jag hade gärna sagt att IE7 med "nöd och näppe" stödde css2.1 - men det gör den inte). Det verkar ju inte heller som IE8 kommer komma särskilt långt med JavaScript (om IE8 klarar av någorlunda modernt JavaScript så kommer exempelvis Firefox ändå vara ett långt steg före i deras kommande versioner) för att inte tala om SVG och allt annat man börja vänja sig vid att förvänta.
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Just nu har vi en kund som vi jobbar med som sitter på IE 6 och klagar på att hemsidan ser hemsk ut, det har tagit oss mer än 12 timmar att försöka fixa det men det är hopplöst.
Ta betalt för eländet bara, det är allt jag säger (och gör det klart från början).

För övrigt är det ju rätt tragiskt att vi har en hel generation av internetanvändare som tror att Internet är Explorer 6!
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-14, 23:21 #33
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Originally posted by -aDonis@Feb 14 2009, 22:06
Citat:
Originally posted by -KarlRoos@Feb 13 2009, 11:52
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. För det här fungerar ju. Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? Jo, det fungerar säger han.
Gör som jag gjorde, tog föräldrarnas dator, installerade IE 7 och Firefox och lät dem välja.


Mina föräldrar tror att internet explorer ÄR internet.

Haha klockrent
Nej men seriöst, de borde inte få komma med fler versioner av IE, STOPPA UTVECKLINGEN.
Just nu har vi en kund som vi jobbar med som sitter på IE 6 och klagar på att hemsidan ser hemsk ut, det har tagit oss mer än 12 timmar att försöka fixa det men det är hopplöst.
BYT Webbläsare säger jag, nej jag har för mycket länkar i favoriter får jag svar då....
Varför stoppa utvecklingen? Tvärtom är det bra med så mycket konkurrens som möjligt. Föst då får man de olika aktörerna att följa en och samma standard. Problemet med IE är att de varit för dominanta och ensamma på marknaden, därför har de heller inte behövt följa några standarder utan tvärtom medvetet försökt att frångå den i syfte att öka sin monopolställning. Vi har mycket att tacka FF för att nu IE fått sin konkurrens och därför blir nu MS tvungna att anpassa framtida versioner av IE efter gällande standarder för att inte hamna utanför och så småningom konkurreras ut av de övriga webbläsarna. Skulle däremot FF få för stor marknadsandel uppstår antagligen samma problem igen.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-15, 01:37 #34
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Originally posted by Chran@Feb 15 2009, 00:21
Vi har mycket att tacka FF för att nu IE fått sin konkurrens och därför blir nu MS tvungna att anpassa framtida versioner av IE efter gällande standarder för att inte hamna utanför och så småningom konkurreras ut av de övriga webbläsarna. Skulle däremot FF få för stor marknadsandel uppstår antagligen samma problem igen.
På sätt och vis har det problemet redan börjat uppstå.. ingen som har börjat märka av taggar som börjar med -moz eller -webkit i CSS på sistone?

Dock så sköter FF och Webkit detta mycket proffsigare, så länge de inte inför nya taggar som <marquee> så är det väll inga större problem. Men när HTML 5 slår igenom så kommer väll <video>, <audio> och de andra HTML 5 taggarna att ses av många utvecklare likadant som vi idag ser på <marquee> med flera.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-15, 01:54 #35
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av Chran
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Feb 14 2009, 22:15
Citat:
Originally posted by -aDonis@Feb 14 2009, 22:06
Citat:
Originally posted by -KarlRoos@Feb 13 2009, 11:52
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. För det här fungerar ju. Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? Jo, det fungerar säger han.
Gör som jag gjorde, tog föräldrarnas dator, installerade IE 7 och Firefox och lät dem välja.


Mina föräldrar tror att internet explorer ÄR internet.

Haha klockrent
Nej men seriöst, de borde inte få komma med fler versioner av IE, STOPPA UTVECKLINGEN.
Just nu har vi en kund som vi jobbar med som sitter på IE 6 och klagar på att hemsidan ser hemsk ut, det har tagit oss mer än 12 timmar att försöka fixa det men det är hopplöst.
BYT Webbläsare säger jag, nej jag har för mycket länkar i favoriter får jag svar då....

Varför stoppa utvecklingen? Tvärtom är det bra med så mycket konkurrens som möjligt. Föst då får man de olika aktörerna att följa en och samma standard. Problemet med IE är att de varit för dominanta och ensamma på marknaden, därför har de heller inte behövt följa några standarder utan tvärtom medvetet försökt att frångå den i syfte att öka sin monopolställning. Vi har mycket att tacka FF för att nu IE fått sin konkurrens och därför blir nu MS tvungna att anpassa framtida versioner av IE efter gällande standarder för att inte hamna utanför och så småningom konkurreras ut av de övriga webbläsarna. Skulle däremot FF få för stor marknadsandel uppstår antagligen samma problem igen.
Varför har du redan nog fått svar på i tråden.
De har haft väldigt många år på sig att utveckla en webbläsare som i stort sett ska vara problemfri.
Ingen av IE versionerna är "problemfria" missförstå inte mig när du läser problemfri, inget är problemfritt.
Alltid så är det något i IE som man retar sig på när man jobbar och har internet som högkvarter.
Du kan fråga i stort vilken webmaster som helst, jag tror att varje person du frågar kommer att fya ner IE. Det har du nog säkert gjort själv.

Mozilla firefox har funnits i mer än 4 år på marknaden, så konkurrens har de haft
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-15, 02:54 #36
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Finner det självklart att utveckla för IE6, men ser det inte självklart att alla fina effekter osv måste fungera 100% där. _MEN_ det måste nedgradera ok, funktionen måste bli kvar och det ska inte märkas att det ska fungera annorlunda. Undantaget är väl där prestandan för javascript blir för dålig för att man ska lyckas lösa det funktionella (vissa lite mer avancerade web 2.0 apps kan eventuellt hamna där).

Det är såpass enkelt att vinnarna och de viktigaste av webbläsare är de som har störst marknadsandel. Det är inte en webbutvecklarnas roll att försöka förändra detta. Webbutvecklarenas roll är att utveckla så bra sajter som möjligt, för så stor del av användarna som möjligt. Det är inte gångbart att ignorera en webbläsarversion som i bästa fall står för bara 5-10% av användarna.

Visst ligger IE ett steg efter i många avseenden, men de förbättrar sig i rask takt de med tycker jag. De har haft många gamla problem de dras med då de började från någon syn på att de sätter standarderna, men det tycker jag förändrades delvis med IE6 och i stort sett helt med IE7 (ta en titt på standardstödet i IE5). Med IE8 kommer delvis saker som inte finns i Firefox 3.0, samtidigt som Firefox 3.1 ligger långt framför med allt (vet inget undantag).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-15, 12:20 #37
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Word.

Det är "förståerligt" att IE6 inte är lika intressant om man har 200 ub/dag .
Men har du ett högt värde per besökare förlorar du fortfarande i värsta fall en stor andel
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-15, 20:12 #38
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag har slutat anpassa mina sidor för IE6. Funderar starkt på att börja använda en IF-sats som visar en meddelanderuta för de som använder IE6. "Du använder en gammal version av Internet Explorer. Uppdatera till den senaste versionen på Microsofts hemsida [länk] för att denna och många andra hemsidor ska visas korrekt"
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-15, 20:25 #39
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Feb 15 2009, 21:12
Jag har slutat anpassa mina sidor för IE6. Funderar starkt på att börja använda en IF-sats som visar en meddelanderuta för de som använder IE6. "Du använder en gammal version av Internet Explorer. Uppdatera till den senaste versionen på Microsofts hemsida [länk] för att denna och många andra hemsidor ska visas korrekt"
Sluta fundera och gör det.

Om du kör PHP så kan du göra på det här sättet. Vissa är ju känsliga för att sidorna inte validerar om man lägger in if-satser.

Tanka hem den här klassen. Registrering är gratis på phpclasses.org
http://www.phpclasses.org/browse/file/11551.html

Sedan kör man bara den här koden.
Kod:
include('browser_detection.php');
$a_browser_data = browser_detection('full');
if ( $a_browser_data[0] == "ie" && $a_browser_data[1] <= 6 )
{
 * echo "Din webbläsare är gammal och fuktig. Byt till en som fungerar";
}
Edit: Du kan ju länka till både IE7 och FF3 så kan användaren göra ett val.
Da Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-15, 21:23 #40
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
För att slippa gröta med serversidelösningar föreslår jag följande:

html>body p#incompetentIE {display: none}

ovan i den vanliga css:en och detta på sidan:

<p id="incompetentIE">Du använder en föråldrad webbläsare som inte stöder CSS 2.1. Detta innebär att sidan inte kan visas korrekt. Uppgradera till en aktuell webbläsare</p>

Texten kommer bara visas i webbläsare som inte stöder CSS 2 (därmed visas i IE 6 men inte i IE 7). Fördelen med detta är att det är korrekt och validerar och inte är något IE-specifikt trixande och att alla äldre webbläsare får detta meddelande (inte bara äldre Explorer).

Da Bear, det verkar lite överdrivet att inkludera ett helt browser-detection-skript för en så enkel sak det räcker ju med en rad, exempelvis:
if(preg_match('/^Mozilla\/4\.0 \(compatible; MSIE [56]\.[0-9]+; Win/',$_SERVER['HTTP_USER_AGENT'])) echo "gammal";
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017