Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Top of the line - Designers / Webbyrårer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-11, 21:59 #21
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
Tror inte flash är på väg att dö ut Tvärtom, Google och Adobe jobbar nu ihop så att flash textfält ska bli sökbara på google. Senare version kommer 3D funka betydligt bättre men det är väl skrämmande.

Men jag ger mej nu, känner att det är meningslöst och ointressant att diskutera detta vidare. Lustigt dock att rille77 skickar in en html sida som kunde göras bra mycket bättre i flash. Men det är ju flash det, vad är det mot en äkta HTML sida.
miche är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-11, 22:15 #22
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
miche miche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 57
Citat:
Originally posted by Mortekai@Aug 11 2009, 13:49
Jag gillar fortfarande min AoE3 design jag gjorde för länge sedan: http://www.auclan.net/forums/index.php

För mig så är det inget fel på flash i sig, jag gillar det bara inte för att 1) jag trillar för ofta av stolen när jag råkar hamna på en sådan sida pga allt (o)ljud, vilket förövrigt händer även på icke flash sidor och 2) för att jag själv inte kan särskilt mycket om flash och därför har svårt att uppskatta arbetet riktigt.

Jag brukar också tycka att många flashsidor är lite jobbiga och därför stänger jag ofta ner dom och surfar vidare.

Flash är väl på väg att fasas ut lite nu när HTML5 och CSS3 är på väg?
Alltså måste bara säga det igen, en flash sida gör inte oljud utan det är den som utvecklar sidan. Ska jag dra upp dom värsta HTML sidorna med gif animationer och dra alla HTML sidor över en kant? Klart jag inte gör. Jag sitter lika mycket i HTML som i flash. Skärp er, har kollat in de flestas design på denna post, få kan sin sak men annars är det är inte mycket att komma med. Pinsamt att vissa av er änns kritiserar andras verk när eran egen sida ser ut som andra världskriget. Har dessutom testa dem i både IE och Firefox och märker att kunskapen inte är på hög nivå.
miche är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-11, 22:59 #23
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Originally posted by miche@Aug 11 2009, 22:15
Alltså måste bara säga det igen, en flash sida gör inte oljud utan det är den som utvecklar sidan. Ska jag dra upp dom värsta HTML sidorna med gif animationer och dra alla HTML sidor över en kant? Klart jag inte gör. Jag sitter lika mycket i HTML som i flash. Skärp er, har kollat in de flestas design på denna post, få kan sin sak men annars är det är inte mycket att komma med. Pinsamt att vissa av er änns kritiserar andras verk när eran egen sida ser ut som andra världskriget. Har dessutom testa dem i både IE och Firefox och märker att kunskapen inte är på hög nivå.
Självklart är det så, flash i sig ger inte ifrån sig mer ljud än något annat programspråk

I min erfarenhet så är det dock vanligare med ljud på flashbaserade sidor, men som sagt...jag har dålig koll på Flash eftersom jag inte jobbar med det. Nästan alla flashbaserade webbplatser jag har varit på dom senaste åren har någon form av swosh eller plingljud i smaband med animeringar, oavsett om det är att öppna nytt innehåll eller navigera och det är iallafall inget som jag tycker förekommer på tråkiga HTML sidor? Med det är det ingenting sagt att det skulle göra flashsidor bättre eller sämre, bara att jag ibland får halv hjärtattack när någonting plötsligt låter oväntat i lurarna (inte helt ovanligt att jag lyssnat på hög musik när jag jobbar och sen har lurarna kvar utan ljud när jag surfar runt...)

Jag hoppas det inte var riktat mot mig att jag skulle ha kritiserat någon annans verk, för det är verkligen inte meningen. Inte heller hoppas jag att mina sidor ser ut som andra världskriget eller validerar illa, iallafall inga jag gjort dom senaste åren Kikar du på min sida från 1996 så kanske det är en annan femma

Design är väldigt subjektivt och liksom all annan estetisk kreation så ligger sakens värde helt i betraktarens öga. En del tycker att en webbplats ska se ut som en interaktiv tavla, andra att den ska se ut som blankt papper med lita kludd på, en annan kanske föredrar massor av information och ytterligare en knappt någon information alls. Vilket som är bäst eller vackrast kan aldrig bestämmas eftersom alla har olika smak och tycke.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-12, 11:55 #24
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
För att återgå till den ursprungliga frågan "De absolut bästa webbdesigners...".

Man måste göra skillnad på webbdesign och digital konst.
Det finns väldigt duktiga designers som kan göra designer som dom flesta knappt ens skulle kunna få fram i sina drömmar som ser hur bra ut som helst men som inte funkar alls för webb.

En webbdesign måste ju uppfylla en hel del mer för än vad digital konst gör.
1. Utseende
2. Användarvänlighet
3. Tillgänglighet (Synskadade etc)
4. Funka "alla" browsers
5. SEO
6. Följa de standarder som finns

Vad jag kort och gott vill ha sagt är eg att en webbdesign är mer än bara en design det finns andra faktorer att ta med.

Citat:
Originally posted by miche@Aug 11 2009, 21:59
Tror inte flash är på väg att dö ut Tvärtom, Google och Adobe jobbar nu ihop så att flash textfält ska bli sökbara på google. Senare version kommer 3D funka betydligt bättre men det är väl skrämmande.

Men jag ger mej nu, känner att det är meningslöst och ointressant att diskutera detta vidare. Lustigt dock att rille77 skickar in en html sida som kunde göras bra mycket bättre i flash. Men det är ju flash det, vad är det mot en äkta HTML sida.
Ang. att jag infogade en HTML sida så var det bara för att visa att man inte behöver använda Flash om man inte vill det finns alternativ.
Den går säkert att göra bättre både i Flash och även utan om man bara lägger ner tiden på det.
Flash är inte den ultimata lösningen på allt precis som HTML/CSS inte är det.

Ang sökbaraheten av Flash så finns det idag vad jag vet inte nån möjlighet för Google att indexera Flash innehåll, det kommer säkert i framtiden men det är då och nu är nu.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-12, 21:15 #25
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Originally posted by miche@Aug 11 2009, 10:27
Alltid lika imponerande så fort det handlar om flash kommer det in negativa inlägg nästan lika snabbt som man hinner skapa posten.

Jag förstår inte varför. Det är väl inte flashen som står för sidans design, användarvänligt eller filstorleken.
Att jag personligen inte gillar Flash speciellt mkt, beror på att Flash har mer hål än en schweizerost, jag pratar nu om säkerhetshål.
Men visst kan man göra snygga grejor med det...
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-16, 23:06 #26
Octopussys avatar
Octopussy Octopussy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 71
Octopussy Octopussy är inte uppkopplad
Medlem
Octopussys avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 71
Några riktigt duktiga killar är de som ligger bakom http://www.2advanced.com

Svenska Robert Lindström är också otroligt duktig designer kolla in http://www.designchapel.com/ och http://www.northkingdom.com
Octopussy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-17, 03:57 #27
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Snygghet i all sin ära. Det är flöden och konvertering som är svårt. Självklart handlar detta mycket om enkelhet och användarbiten. Designing i sig är rleativt lätt att få till - det andra kan vara mycket svårt.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-17, 09:36 #28
wiB wiB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 174
wiB wiB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 174
Citat:
Originally posted by Octopussy@Aug 16 2009, 23:06
Några riktigt duktiga killar är de som ligger bakom http://www.2advanced.com
Mmh, det var coolt för typ 5 år sedan B)
wiB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-17, 12:06 #29
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Originally posted by johan1234@Aug 17 2009, 03:57
[...] Designing i sig är rleativt lätt att få till [...]
Det vill jag påstå vara skitsnack.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-17, 21:59 #30
Octopussys avatar
Octopussy Octopussy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 71
Octopussy Octopussy är inte uppkopplad
Medlem
Octopussys avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av wiB
Citat:
Ursprungligen postat av Octopussy
Några riktigt duktiga killar är de som ligger bakom http://www.2advanced.com
Mmh, det var coolt för typ 5 år sedan
Deras egna sida är la så där men kollar man deras portfölj hittar man många riktigt snygga sider.
Octopussy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017