Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kontrollord i bildfil

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-09, 17:45 #11
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Hofvet@Oct 9 2006, 17:03
Ingen som har någon bra länk till en tutorial eller liknande på nätet om hur man gör detta på bästa sätt med PHP?

Jag har googlat ett bra tag nu men hittar inget vettigt : /

Tack på förhand.
Om du har lite aning om php så borde väl inte vara så svårt?

Låt användare ange användarnamn, slumpa fram ett password och skicka det med email. När avändaren loggar in nästa gång så kräv lösenordet.

CAPTCHA är störande, frustrerande och opålitligt. Inget att rekommendera, hack-algoritmerna är i allmänhet mer träffsäkra än människor...!

Allmänt tips, kontrollera noga vad som kommer in: ett namn bör inte innehålla annat än vanliga bokstäver, inga radbrytningar; en epostadress som innehåller html-taggar är uppenbarligen någon form av spam; ett telefonnummer innehåller siffror och lite annat men aldrig t ex @. På så sätt kan man slippa en hel del skräp eftersom spambottar ofta vräker på allvärldens massa skumt.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 17:59 #12
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Det var ju en jättebra och enkel lösning! Jättesmart!

Jag hade låst mig i helt andra tankar om att jag var tvungen att godkänna kontot "separat" från lösenordet genom att skicka en verifieringslänk, men ovanstående borde fungera minst lika bra om inte bättre!

Bra tips, jag ska vara noggrann med det.

Tack Martine!

Vill bara tillägga att det är inte jag som ska programmera det här utan en vän som har bra mycket bättre koll på programmering än jag. Men jag gillar ändå att ha lite koll på vad som händer i grova drag
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 21:23 #13
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
Själv tycker jag det är smidigare att få välja lösenord vid registreringen och sedan få ett registreringslänk att klicka på. Stör mig enormt på sidor där man inte får välja lösenord själv (även om det går att ändra i efterhand)

Ha aktiveringslänk lösningen är inte mycket svårare det ha bara två fält till i user tabellen, activation_code och activated. Vid inloggning kollar man att activated==1 && user_pass == submitted_pass

sen har man ett script som får en query sträng med user och activation_code. Slår upp user i tabellen och jämför activation_code. Stämmer dessa sätter man activated till 1.

Finns ju naturligtvis andra tekniska lösningar men ovanstående borde fungera.
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017