Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


_blank

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-31, 14:25 #11
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by guran@May 31 2007, 10:40
Det är anledningen till att target är borttaget ur xhtml. Så vill ni att era hemsidor ska tillhöra framtidens standard, bygg dem redan idag utifrån att target inte existerar.
Precis som dAEk skulle även jag satsa på HTML5 istället för XHTML. Framförallt nu när W3C hoppat på HTML5 tåget.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-13, 19:36 #12
Gazunk Gazunk är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 52
Gazunk Gazunk är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Det kan man ju diskutera:
  • Det borde vara upp till användaren om de vill öppna nya fönster.
  • Det är fult/dåligt/mindre bra/etc att lägga in beteende i markup-koden.
Det är anledningen till att "target" är borttaget ur xhtml. Så vill ni att era hemsidor ska tillhöra framtidens standard, bygg dem redan idag utifrån att target inte existerar.
Jobbigt att dom har tagit bort det <_< (även om jag förstår dom) Fast man kan ju faktiskt ställa in i firefox att alla länkar öppnas i samma fönster om man tycker det är jobbigt.
Gazunk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-13, 20:10 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Ursprungligen postat av Gazunk
Citat:
Originally posted by -guran@May 31 2007, 11:40
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Det kan man ju diskutera:
  • Det borde vara upp till användaren om de vill öppna nya fönster.
  • Det är fult/dåligt/mindre bra/etc att lägga in beteende i markup-koden.
Det är anledningen till att "target" är borttaget ur xhtml. Så vill ni att era hemsidor ska tillhöra framtidens standard, bygg dem redan idag utifrån att target inte existerar.

Jobbigt att dom har tagit bort det <_< (även om jag förstår dom) Fast man kan ju faktiskt ställa in i firefox att alla länkar öppnas i samma fönster om man tycker det är jobbigt.
Det är inte direkt jobbigt utan ett val som ska lämnas till användaren. Sedan så ska man inte koda efter vilka eventuella specialfunktioner det finns i t.ex. FF.

Att det finns en funktion i FF där man kan ställa in att länkar ska öppnas i samma fönster tyder väl snarare på att det är en funkt som de har lagt till för att komma ifrån ett "irriterande" problem att länkar öppnas i nya fönster.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 09:54 #14
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av Gazunk
Citat:
Originally posted by -guran@May 31 2007, 11:40
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Det kan man ju diskutera:
  • Det borde vara upp till användaren om de vill öppna nya fönster.
  • Det är fult/dåligt/mindre bra/etc att lägga in beteende i markup-koden.
Det är anledningen till att "target" är borttaget ur xhtml. Så vill ni att era hemsidor ska tillhöra framtidens standard, bygg dem redan idag utifrån att target inte existerar.

Jobbigt att dom har tagit bort det <_< (även om jag förstår dom) Fast man kan ju faktiskt ställa in i firefox att alla länkar öppnas i samma fönster om man tycker det är jobbigt.
Tvärtom är jobbigare. En rad snabba orsaker:
  • Det bryter tillbaka-knappen. Du förutsätter att användaren skulle vara mer van vid din lösning med att öppna länkar i nytt fönster än "Tillbaka faktiskt betyder Tillbaka" inte "Tillbaka betyder stäng det här fönstret".
  • Alla vill inte/förstår inte att sidan öppnar i ett nytt fönster. Många och då menar jag många mindre vana datoranvändare jag stött på får exceptionella svårigheter när det öppnas nya fönster och de vill tillbaka till sidan.
  • Betänk också möjligheten att vissa sitter på sämre, äldre eller mer sparsamma plattformar. De tycker nog inte det är så trevligt att burken kraschar för att en länk öppnas i nytt fönster.
  • Som tidigare nämnt, det är ett val som användaren bör kunna göra, för in i helsefyr svårt kan det faktiskt vara att trycka in shift samtidigt som man klickar?
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 10:44 #15
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Originally posted by Kaffe@Jun 14 2007, 08:54
Tvärtom är jobbigare. En rad snabba orsaker:
  • Det bryter tillbaka-knappen. Du förutsätter att användaren skulle vara mer van vid din lösning med att öppna länkar i nytt fönster än Tillbaka faktiskt betyder Tillbaka inte Tillbaka betyder stäng det här fönstret.
  • Alla vill inte/förstår inte att sidan öppnar i ett nytt fönster. Många och då menar jag många mindre vana datoranvändare jag stött på får exceptionella svårigheter när det öppnas nya fönster och de vill tillbaka till sidan.
  • Betänk också möjligheten att vissa sitter på sämre, äldre eller mer sparsamma plattformar. De tycker nog inte det är så trevligt att burken kraschar för att en länk öppnas i nytt fönster.
  • Som tidigare nämnt, det är ett val som användaren bör kunna göra, för in i helsefyr svårt kan det faktiskt vara att trycka in shift samtidigt som man klickar?
Om man inte fattar att man ska stänga fönstret för att komma tilklbaka till sidan så är nog metoden SHIFT+klick nog rätt långt borta med känns det som.. iofs
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 23:39 #16
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av melin
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffe
Tvärtom är jobbigare. En rad snabba orsaker:
  • Det bryter tillbaka-knappen. Du förutsätter att användaren skulle vara mer van vid din lösning med att öppna länkar i nytt fönster än Tillbaka faktiskt betyder Tillbaka inte Tillbaka betyder stäng det här fönstret.
  • Alla vill inte/förstår inte att sidan öppnar i ett nytt fönster. Många och då menar jag många mindre vana datoranvändare jag stött på får exceptionella svårigheter när det öppnas nya fönster och de vill tillbaka till sidan.
  • Betänk också möjligheten att vissa sitter på sämre, äldre eller mer sparsamma plattformar. De tycker nog inte det är så trevligt att burken kraschar för att en länk öppnas i nytt fönster.
  • Som tidigare nämnt, det är ett val som användaren bör kunna göra, för in i helsefyr svårt kan det faktiskt vara att trycka in shift samtidigt som man klickar?

Om man inte fattar att man ska stänga fönstret för att komma tilklbaka till sidan så är nog metoden SHIFT+klick nog rätt långt borta med känns det som.. iofs
Jovisst. Nu är det är i o f hyfsat amatörmässiga studier men efter egna erfarenheter och betraktelser har de flesta med mindre datorvana svårt för att hantera fler fönster. Alt + Tab är också ett främmande begrepp, t ex.

Nielsen och andra "riktiga" användbarhetsgurus så skall man förutsätta att användaren är mer van vid webbläsarens gränssnitt än sitt eget och att de därmed förlitar sig på fram- och tillbakaknapparna. Sen vet ju inte jag riktigt, driver ingen sida med någon omfattande trafik i dagsläget så har lite svårt med nöjdhetsundersökningar själv. Personlig reflektion är dock att jag allt tycker att det är skönare att själv få bestämma och jag tror det kommer bli mer gängse uppfattning i takt med att datorvanan ökar.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017