Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vettig WYSIWYG-editor

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-21, 23:16 #11
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Jag kopierade lite test från word med enbart en liten tabell och text (samma font etc). Fick detta outputtat:


Kod:
<p><!--StartFragment--> <table class="MsoTableGrid" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" style="border-collapse:collapse;border:none;mso-border-alt:solid windowtext .5pt; mso-yfti-tbllook:480;mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;mso-border-insideh: .5pt solid windowtext;mso-border-insidev:.5pt solid windowtext"> <tbody> <tr style="mso-yfti-irow:0;mso-yfti-firstrow:yes"> <td width="162" valign="top" style="width:162.0pt;border:solid windowtext 1.0pt; border-bottom:none;mso-border-top-alt:solid windowtext .5pt;mso-border-left-alt: solid windowtext .5pt;mso-border-right-alt:solid windowtext .5pt;padding: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt"> <p class="MsoNormal" style="tab-stops:9.0cm"><span style="font-size:10.0pt; font-family:Arial;mso-bidi-font-family:Arial">Leveransdatum<o:p></o:p></span></p> </td> <td width="162" valign="top" style="width:162.0pt;border-top:solid windowtext 1.0pt; border-left:none;border-bottom:none;border-right:solid windowtext 1.0pt; mso-border-left-alt:solid windowtext .5pt;mso-border-top-alt:solid windowtext .5pt; mso-border-left-alt:solid windowtext .5pt;mso-border-right-alt:solid windowtext .5pt; padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt"> <p class="MsoNormal" style="tab-stops:9.0cm"><span style="font-size:10.0pt; font-family:Arial;mso-bidi-font-family:Arial">Betalningsvillkor<o:p></o:p></span></p> </td> <td width="162" valign="top" style="width:162.05pt;border-top:solid windowtext 1.0pt; border-left:none;border-bottom:none;border-right:solid windowtext 1.0pt; mso-border-left-alt:solid windowtext .5pt;mso-border-top-alt:solid windowtext .5pt; mso-border-left-alt:solid windowtext .5pt;mso-border-right-alt:solid windowtext .5pt; padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt"> <p class="MsoNormal" style="tab-stops:9.0cm"><span style="font-size:10.0pt; font-family:Arial;mso-bidi-font-family:Arial">F&ouml;rfallodag<o:p></o:p></span></p> </td> </tr> <tr style="mso-yfti-irow:1;mso-yfti-lastrow:yes;height:20.9pt"> <td width="162" valign="top" style="width:162.0pt;border:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; height:20.9pt"> <p class="MsoNormal" style="margin-top:6.0pt;tab-stops:9.0cm"><span style="font-size:10.0pt;font-family:Arial;mso-bidi-font-family:Arial">2004-10-29<o:p></o:p></span></p> </td> <td width="162" valign="top" style="width:162.0pt;border:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; height:20.9pt"> <p class="MsoNormal" style="margin-top:6.0pt;tab-stops:9.0cm"><span style="font-size:10.0pt;font-family:Arial;mso-bidi-font-family:Arial">10 dagar netto<o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="tab-stops:9.0cm"><span style="font-size:10.0pt; font-family:Arial;mso-bidi-font-family:Arial"><o:p></o:p></span></p> </td> <td width="162" valign="top" style="width:162.05pt;border:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; height:20.9pt"> <p class="MsoNormal" style="margin-top:6.0pt;tab-stops:9.0cm"><span style="font-size:10.0pt;font-family:Arial;mso-bidi-font-family:Arial">2004-12-01<o:p></o:p></span></p> </td> </tr> </tbody> </table> <!--EndFragment--></p>
Säger inte att det är TKedits fel, TinyMCE gör exakt samma sak. Men då kravet var att det skulle fungera bra med word så måste jag nog påpeka att det inte direkt genererar så fint XHTML...
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 01:21 #12
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
Nej, bra tänkt studiox.

Ingen av de där populära klarar av folk som misshandlar editorerna på olika ganska enkla sätt som definitivt förekommer vilket gör att dom blir helt oanvändbara - ja, i alla fall om man är en sådan som inte tycker att användare ska behöva läsa tjocka böcker för att förstå och kunna göra enkla saker. B)

WYMEditor verkar fortfarande vara bäst för vanligt folk, dom andra känns verkligen hobbykodade av ett gäng som inte riktigt lever i verkligheten (därav så är inte kraven på att det ska fungera för vanligt folk så höga? )
tommiehansen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 09:25 #13
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Jag använder WysiwygPro. Den kostar dock pengar, men det är inte många hundralappar..
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 11:05 #14
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
WYMEditor är mycket trevlig, saker som bättre dialoger osv är på gång. Och att implementera en bilduppladdare borde inte vara för svårt, det mesta som behövs finns redan i koden.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 21:09 #15
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
Citat:
Originally posted by mr_lundis@Feb 25 2008, 12:05
WYMEditor är mycket trevlig, saker som bättre dialoger osv är på gång. Och att implementera en bilduppladdare borde inte vara för svårt, det mesta som behövs finns redan i koden.
Njaäe, kruxet är att WYM fortfarande är så ungt. Nåja.. det är inget akut problem längre detta ändå, ämnet är dock intressant och kan tänka mig att det är många där ute som tycker det är grymt irriterande med alla dessa "bra" editorer som inte riktigt går att använda i den riktiga världen.
tommiehansen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 17:53 #16
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
Citat:
Originally posted by tommiehansen@Feb 25 2008, 22:09
Njaäe, kruxet är att WYM fortfarande är så ungt. Nåja.. det är inget akut problem längre detta ändå, ämnet är dock intressant och kan tänka mig att det är många där ute som tycker det är grymt irriterande med alla dessa bra editorer som inte riktigt går att använda i den riktiga världen.
Visst är WYMEditor en ung editor, men utvecklingen av den går snabbt. Jag har följt projektet enda sedan version 0.2 (det var för ca 6-8 månader sedan, tror jag) och den har hänt mycket sedan dess. Det går åt rätt håll, och snart är nog WYM redo för "riktiga projekt" och inte bara småsidor.

Så om man håller på med ett långsiktigt projekt i dagsläget tycker jag att man definitivt bör överväga WYM. Speciellt då WYM är i dagsläget den enda fria och aktivt utvecklade WYSIWYM editorn som finns på marknaden. Visst kan man man hacka och gröta runt med TinyMCE för att uppnå samma funktionallitet, men det är lite utav en overkill för de flesta. WYSIWYM har ju många fördelar över WYSIWYG, speciellt om man är på jakt efter korrekt och "ren" mark-up.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-22, 22:25 #17
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 23
Absolut. Följer definitivt utvecklingen av WYMeditor och har redan en viss implementering av det i ett CMS.

WYMeditor är det enda logiska verktyget där ute tycker jag annars. Om något går snett (gör sällan det dock) så ser man direkt vad som är fel. Inte som i TinyMCE där saker bara blir fel utan någon direkt intuitiv anledning.

Det är lite småtrist att andelen alternativ fortfarande är så lågt dock.
tommiehansen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 14:23 #18
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Citat:
Originally posted by tommiehansen@Dec 27 2007, 16:14
Mm, men inte direkt gratis?
http://www.fckeditor.net/license/commercial

Helt gratis.. men om du vill slippa Opensource och GPL kraven så får du pröjsa.
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-07, 14:25 #19
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Jag har precis börjat titta på NicEdit, www.nicedit.com
Verkar lovande, liten filstorlek och snabbladdad, inte som Tiny och FCK
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-22, 16:29 #20
MikaelSs avatar
MikaelS MikaelS är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 48
MikaelS MikaelS är inte uppkopplad
Nykomling
MikaelSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 48
Jag använder Cute Editor - fungerar bra och är snabb att jobba i.

Om man t.ex. vill ha en tabell behöver man inte öppna en ny ruta, utan man kan välja antal kolumner/rader på samma sätt som i Word.
Jag har även lagt till egna funktioner och är nöjd med det.

En enkel licens kostar 129$, och då kan man ladda upp filer och bilder direkt.
FCKeditor kostar 375$ och alla deras dialog-rutor känns segare att öppna.

Eftersom Cute Editor inte kommit upp i denna tråd undrar jag om ni har något "ont" h34r: att säga om denna innan jag bygger in den ännu mer...
MikaelS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017