Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


programmering för appar samt FB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-01, 04:10 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vill du bygga en fullkomlig kopia av Match.com så blir det mycket jobb. Jag gick in på sidan och registrerade mig och fyllde i alla uppgifter, det är massor med infrmation som verkar genomtänkt och strukturerad, samtidigt som den hålls på en mycket enkel nivå för användarna. Den här aplikationen har de lagt ner mycket jobb på.

Det finns mycket funktionalitet bakom kulisserna som man inte ser.

Jag tog mig tid att göra en snabbkoll, ingen avacerad analys men ändå lite kikade jag runt på olika menyer och flikar , ju mer man skriver in om sig själv och de önskemål man har desto mer information dyker upp.

Jag skulle gissa att match.com i sig har kostat minst 5000 mantimmar att bygga och då är jag nog försiktig i överkant.

Hur jag än räknade kom jag upp i minst 2000-3000 timmar bara för de mest basala funktionerna och sen har de lagt ner massor med tid på att få den pedagogisk och enkel att använda. Så 5000 timmar är defintitivt i underkant. Det betyder en kostnad på mellan 4-6 MSEK i grova drag.

Du skulle nog behöva Minst följande kompetenser för att genomföra ett sånt projekt:'

- Projektledare 100 dagar
- Kravspecare 25 dagar
- Användbarhetsexpert 5-10 dagar
- Systemarkitekt 20 dagar
- PC Tekniker 10 dagar
- Grafisk designer 5-10 dagar
- Webbdesigner 25 dagar
- Textskribent 10-15 dagar
- Programmerare 60-80 dagar
- Testare 25-30 dagar

Summa ca 285-325 dagars jobb. dvs 2280-2600 timmar effektiv tid. Men normalt estimatslack på 60% beläggning i efektivitet så borde det bli 3800-4333 timmar. Fördelat på 10 huvuden. I kalendertid torde det behövas ca 5-6 månader att genomföra.

Detta sagt med reservation för att jag inte vet hur mycket som inte visas av admnistrativa funktioner i bakgrunden av match.com.

Sen har vi dritfbiten utöver detta, match.com hade över 9800 besökare online när jag testade, det kräver lite pulver under huven för att det ska bli stabilt och kännas snabbt. Men hårdvaran är jag mer osäker på, det kanske någon annan kan svara på.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-01 klockan 04:23
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 11:23 #12
frankws avatar
frankw frankw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 202
frankw frankw är inte uppkopplad
Medlem
frankws avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vill du bygga en fullkomlig kopia av Match.com så blir det mycket jobb. Jag gick in på sidan och registrerade mig och fyllde i alla uppgifter, det är massor med infrmation som verkar genomtänkt och strukturerad, samtidigt som den hålls på en mycket enkel nivå för användarna. Den här aplikationen har de lagt ner mycket jobb på.

Det finns mycket funktionalitet bakom kulisserna som man inte ser.

Jag tog mig tid att göra en snabbkoll, ingen avacerad analys men ändå lite kikade jag runt på olika menyer och flikar , ju mer man skriver in om sig själv och de önskemål man har desto mer information dyker upp.

Jag skulle gissa att match.com i sig har kostat minst 5000 mantimmar att bygga och då är jag nog försiktig i överkant.

Hur jag än räknade kom jag upp i minst 2000-3000 timmar bara för de mest basala funktionerna och sen har de lagt ner massor med tid på att få den pedagogisk och enkel att använda. Så 5000 timmar är defintitivt i underkant. Det betyder en kostnad på mellan 4-6 MSEK i grova drag.

Du skulle nog behöva Minst följande kompetenser för att genomföra ett sånt projekt:'

- Projektledare 100 dagar
- Kravspecare 25 dagar
- Användbarhetsexpert 5-10 dagar
- Systemarkitekt 20 dagar
- PC Tekniker 10 dagar
- Grafisk designer 5-10 dagar
- Webbdesigner 25 dagar
- Textskribent 10-15 dagar
- Programmerare 60-80 dagar
- Testare 25-30 dagar

Summa ca 285-325 dagars jobb. dvs 2280-2600 timmar effektiv tid. Men normalt estimatslack på 60% beläggning i efektivitet så borde det bli 3800-4333 timmar. Fördelat på 10 huvuden. I kalendertid torde det behövas ca 5-6 månader att genomföra.

Detta sagt med reservation för att jag inte vet hur mycket som inte visas av admnistrativa funktioner i bakgrunden av match.com.

Sen har vi dritfbiten utöver detta, match.com hade över 9800 besökare online när jag testade, det kräver lite pulver under huven för att det ska bli stabilt och kännas snabbt. Men hårdvaran är jag mer osäker på, det kanske någon annan kan svara på.
tack för ett utförligt svar conny, alltid klass på dina inlägg och en massa saker som jag inte tänk på.
En summa på 3-4mille låter inte som något orimligt när större företag upphandlar leverantörer och byråer då kostar det en hel del, men för ett entreprenörsprojekt så är den utvecklingskostnaden för en prototyp/beta omöjlig men däremot så vet jag att det inte är omöjligt då flera fått till det grymt genom ett bra startup team och engagemang(svett,fingerkramp och tårar, redbull), men visst. Inte ett litet risk-kapitalsprojekt man ska satsa på direkt

Senast redigerad av frankw den 2012-05-01 klockan 11:28
frankw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 11:24 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det finns olika sätt att utveckla på. Det går att göra det mycket billigare om man har tur.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 13:23 #14
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
kolla på appcelerator titanium, man skriver koden i javascript som sedan skapar objective-c kod. funkar även för android.

Det största ramverket för mobilutveckling just nu.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 18:32 #15
frankws avatar
frankw frankw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 202
frankw frankw är inte uppkopplad
Medlem
frankws avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
kolla på appcelerator titanium, man skriver koden i javascript som sedan skapar objective-c kod. funkar även för android.

Det största ramverket för mobilutveckling just nu.
coolt, ska läsa på kring detta tackar
frankw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 20:47 #16
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av frankw Visa inlägg
coolt, ska läsa på kring detta tackar
Det finns även phonegap med liknande funktionalitet. Båda är väldigt välanvända och gratis. Sen finns det en mängd uppstickare som inte sällan kostar pengar, som t ex Marmalade Conny nämnde.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 21:54 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av frankw Visa inlägg
tack för ett utförligt svar conny, alltid klass på dina inlägg och en massa saker som jag inte tänk på.
En summa på 3-4mille låter inte som något orimligt när större företag upphandlar leverantörer och byråer då kostar det en hel del, men för ett entreprenörsprojekt så är den utvecklingskostnaden för en prototyp/beta omöjlig men däremot så vet jag att det inte är omöjligt då flera fått till det grymt genom ett bra startup team och engagemang(svett,fingerkramp och tårar, redbull), men visst. Inte ett litet risk-kapitalsprojekt man ska satsa på direkt
Givetvis kan du välja bort mycket tung funktionalitet för att komma igång med ett systembygge till en rimlig kostnad. Sen kan du bygga ut allteftersom du får resurser till det. Men som sagt, frågan var vad det skulle kosta att bygga ett system som match.com. Givetvis är mitt estimat mycket mellan tummen och pekfingret, eftersom jag inte vet hur arkitekturen bakom siten ser ut.

Men jag vet att det är vanligt att enskilda moduler till vanliga affärssystem kostar i runda slängar runt 5000 mantimmar per modul att bygga, men det kan variera från 2000-20000 mantimmar.

Det är sällan värt besväret att bygga system för mindre än 2000 mantimmar eftersom de blir så enkla att vem som helst kan skapa liknande funktionalitet.

Lägger man tvärtom ner för mycket tid på ett system så blir det endera fyrkantigt att använda och passar inte särskilt bra för ändamålet eller hinner bli obsolete innan det når marknaden. Så 5000 mantimmar brukar vara optimalt för en modul.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 23:04 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är sällan värt besväret att bygga system för mindre än 2000 mantimmar eftersom de blir så enkla att vem som helst kan skapa liknande funktionalitet.
Det där stämmer inte för fem öre. Det finns många framgångsrika tjänster som lanserats med betydligt mindre utvecklingsarbete bakom. Det påstådda skyddet mot kopiering är dessutom sällan relevant. Vem som helst kan till exempel kopiera Blocket, Twitter eller Wikipedia även om det krävs en del teknisk expertis när man växer. Det är nog inget dessa är särskilt oroliga för.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-01 klockan 23:08
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-02, 07:06 #19
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Conny, du är alldeles för insnöad i de projektgrupper och projektstorlekar du jobbade med en gång i tiden. Ensamma utvecklare eller små grupper har presterat underverk på korttid också.

Vad gäller Blocket så har de rätt många utvecklare anställda - jag har faktiskt svårt att förstå vad de gör dock.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-02, 12:35 #20
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Ja speciellt inom app-världen har det ju till och med gjorts riktigt framgångsrika appar av 13-åringar efter skolan under någon månads tid. En bra web- eller mobilapp behöver inte ta mer än 100 timmar - däremot är timingen, idén och detaljerna i genomförandet otroligt viktiga.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017