Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.eu domäner, Stort intresse !

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-11, 16:05 #11
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Apr 11 2005, 15:46
Maccke - nu får du uppdatera mig/oss ! Högt pris för .eu !?
Det jag har läst är att NIC-SE (del av Eurid) anser att priset inte kommer överstiga priset för .se-domäner..
Vad har jag missat ?
Då meddelandet skrevs så diskuterades det om 35-40 euro per domän till slutkund.

För den delen så anser jag att .SE domäner är dyra. Loopia går back på varje försäljning. I vårt kära grannland Norge, där tar NORID ut 50 kr i avgift, ändå kostar domänerna minst 400 kr och då får man inte ens möjlighet att sköta dns'erna själv. Det som en .com domän kostar idag, till slutkund, är ett ok pris att ta ut för en domän. Men om möjligt, ännu lägre. ccTLD's är framtiden.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 16:14 #12
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Spelar ingen roll om intresset är stort eller inte.
Frågan är hur många som kommer driva en sida aktivt under .eu.
Det som avgör värdet på domänerna till största del!

Kan inte säga att jag besökt någon *.info domän direkt.
Som t.ex.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-11, 16:34 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Ehh ok, vi har väl lite delade uppfattningar om detta då...

Men jag förstår faktiskt inte varför du drar in Loopia i detta !? Att Loopia säljer domäner till ett lägre pris än sitt inköp är ju givetvis inget annat än uträknad marknadsföring ! vad trodde du ?? Det är ju ett val dom gjort själva och i och med att de fortsätter så tjänar dem pengar på det !
Säj att dom förlorar 20 spänn per såld domän, men per 5:e domän får dom in en webhotellskund som dom istället tjänar 400 spänn på - det är väl inte konstigare än att du kan köpa extra billiga bananer på Konsum om du handlar för 400:- !!

Och som så många trådar här på WN tar upp så används domännamnsförsäljning som en "slit och släng" produkt idag som webhotellen använder som dragplåster för att få kunder till det dom verkligen tjänar pengar på.
Det finns förhållandevis få "rena" domännamnsförsäljare i Sverige (om du inte räknar med det stora antal Jurist/Advokat firmor som även erbjuder dessa tjänster)
Men en aspekt på "rätt pris bild" är ports.net´s nyhet från 2005-03-02:

"Ang. Sellnet Group AB

Ports.Net har fått allt fler samtal från kunder som blivit upprörda av Sellnet Groups försäljningsmetoder. Vi, Ports.Net, har inga kommentarer kring detta utan hänvisar till vårt systerföretag Qpol AB där rätt och riktig information om och kring domännamn erhålls utan extra kostnad. Qpols VD, Annelie Jonsson, erbjuder alla en fri översyn och analys av domännamnsinnehavet och ger rekommendationer kring hanteringen av domäner. För Rätt och Riktig information om priser, regler och startdatum kontakta vårt systerföretag Qpol AB på 0200-26 27 27."

På Ports koncernsida kan även läsas: http://www.ports.se/qpol_se.asp
Då är alltså Qpol försäljningsorganet för Domaininfo och som prisjämförelse tar QPol:
1595:- ex moms för en .com i 2 år, 1455:- ex moms för en .se i 1 år, och 1995:- ex moms för en .nu i två år.

Ports.net´s nyhet blir ju riktigt ironisk om man läser Qpol´s försäljningstaktik i denna WN-tråd: http://www.webmasternetwork.se/index...93&hl=qpo&s=wn
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-12, 02:15 #14
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Min poäng vad att det intressanta är vad ombud för .EU kommer ta ut till slutkund och där tror jag inte dem kommer bli så billiga.

I vilket fall, så är det mer naturligt för nationella företag i Europa att ha sin huvudsajt under en landskodsdomän och den trenden kommer nog inte brytas i första taget.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-12, 09:26 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Maccke - Jag tror att du har fel OCH rätt -

Jag ser inte heller något som talar för att företag/organisationer skulle byta ut sin landsdomän som maindomän mot en .eu eller liknande.

Men vad gäller försäljning av .eu så tycker jag att det redan nu är ganska tydligt hur det kommer att gå - jag menar alla "$3.99-Linuxwebhotell" som annonserar om "förregistrera .eu" - och då när INGEN är ackrediterad för Eurid - än mindre är priset satt.

Om nu någon skulle fråga mig så skulle jag säga att .eu blir nästa års webhotell-freebie dvs företag som Loopia kommer att byta ut .se mot .eu och sälja dem för storleksordningen 140:- ex moms - medan andra företag kommer att erbjuda gratis .eu vid köp av tre andra domäner eller en webbhotellsplats.

men det är ju bara vad jag tror..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017