Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


54000 i prel. skatt! HJÄÄÄLP!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-24, 21:35 #11
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Man kan justera sin prelskatt närsomhelst, det är bara att fylla i ett formulär... Var inte orolig, ring skattekontoret o ta ett snack.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 00:22 #12
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Du ska inte gripas av panik. Du kan när som helst och hur många gånger som helst rätta ditt beräkande resultat genom att lämna i en s.k. preliminär deklaration. Du kan ladda ner en blankett för preliminär deklaration från Skatteverkets hemsida. Du kan således deklarera att företaget inte kommer att göra någon vinst.

Eftersom det är företagets vinst som är din lön och det du ska skatta för gäller samma avdrag som för en privatperson. Du har således grundavdrag, avdrag för resor etc. Du kan även dra av 4.000 kr för arbetsrum i din bostad oavsätt om du använder en liten hörna i ett rum eller om du använder en helt rum. Detta gäller för bostad i hyreshus. Bor du i eget hus gäller andra regler.

Med detta vill jag ha sagt att ditt företag kan göra en "liten vinst", men efter avdragen ovan så åtestår det inget att dra skatt på.

På Skatteverkets hemsida finns det ett formulär du kan fylla i med inkomst och avdrag. Sedan räknas det ut hur mycket skatt du ska betala. Bara att dela den summan med 12 så vet du hur mycket du ska betala varje månad. På så sätt kan du testa hur mycket du tål att gå med vinst innan du får snurr på firman.

En annan sak du kan göra är att tala med Skatteverket och förklara att dina inkomster kommer i slutet av året och du därför inte har några pengar att betala skatt med just nu. De kan då bestämma att du ska betala 0 kr fram till en viss månad och sedan betala skatten fördela på de månader som är kvar på året.

Sist, så måste du tänka på att det du köper in i firman kanske inte påverkar företagets resultat det året du köper saken. Köper du en sak som kostar t.ex. 20.000 kr och den har en ekonomisk livslängd på 5 år, ja, då kommer den bara att sätta ner din vinst det år du köper den med 1/5-del av 20.000 kr, dvs. 4.000 kr.

Du kan således inte räkna inkomst 20.000 kr minus inköp 20.000 kr är lika med 0 kr i vinst. Du får i stället räkna inkomst 20.000 kr minus inköp 20.000/5 är lika med 16.000 kr i vinst.

Det bästa du kan göra i dagsläget är att göra en preliminär deklaration och sänka din beräknade inkomst för året. Du kan ju de facto ha räknat med en kund som du nu har förlorat och därmed inte kommer att ha den årsinkomst som du räknade med från början. Skatteverket kommer inte att fråga utan gå på dina uppgifter.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 01:59 #13
Simpel Simpel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 14
Simpel Simpel är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 14
Hej alla som svarat

Jag är ny på forumet och även, som ni säkert märkt ny på företagande och jag måste säga att jag är grymt impad av alla svar och all fakta jag fått/lärt mig nu! Alltid skönt att hitta ett fungerande forum och det verkar detta verkligen vara!

Återigen tack tack!!
Simpel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 09:38 #14
Infocores avatar
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 121
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
Infocores avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 121
Apropå detta, hur mycket är normalt att betala för en ekonom som ser till att man inte hamnar med skägget i brevlådan?. Typ när det är dags att betala skatt så överlämnar man allt till denne för att slippa eventuella problems?
Infocore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-25, 13:33 #15
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Eftersom det inte finns två företag som är lika så finns det säkert lika många bud på "normal pris" som det finns företagare. Priset beror dels på bolagets omfattning (antal verifikat), dels på hur mycket och hur rätt du själv har gjort innan du lämnar det, dels på vilken "kompetens" du lämnar till och slutligen timpriset för det bolaget som ska göra jobbet.
När jag säger "kompetens" så menar jag att det finns bolag som får hjälp med deklarationen och bokslut hos en revisor som tar omkring 900 kronor i timmen, det finns de som lämnar till en bokföringsbyrå som kanske tar 150 kronor i timmen och sedan de som lämnar till redovisningskonsulter som oss som tar 350 kronor i timmen. Att låta en revisor göra bokslutet och skriva deklarationen är onödigt dyra pengar men om man sedan väljer bokföringsbyrån eller redovisningskonsulten beror kanske mycket på vad man förväntar sig att få för hjälp och vad det är man själv kan.
Sedan säger ju inte heller timpriset allt, någon som tar 150 kronor i timmen kanske behöver lägga ner dubbelt så lång tid som en som tar 300 kronor i timmen och då blir prislappen i slutändan densamma.
Jag kan som en anekdot berätta om en av våra första klienter för många år sedan. Det var ett AB där ägaren själv hade gjort bokföringen och sedan lämnat till en revisor för att göra bokslut och när fakturan kom landade prislappen på nästan 40.000 kronor. Året efter kom de till oss och ville ha hjälp med bokslutet och hade fortfarande bokfört allt själva. Efter att ha rättat alla fel som fanns bokade upprättat bokslut och årsredovisning och med revisorna arbete (vi bytte revisor till en vi brukade anlita) så slutade det årets prislapp på ungefär 20.000 kronor för oss och revisorn tillsammans. Året efter det tog vi även hand om den löpande bokföringen och då blev årets pris inklusive bokföringsarbetet 18.000 kronor.
Sens moralen av detta skulle alltså vara att det inte alltid lönar sig att bokföra själv och få bokslutet gjort om man inte vet att allt (eller iallafall det mesta) i bokföringen är rätt gjort.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017