Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


POSTEN SUGER

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-12, 22:40 #21
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by martinh@Dec 12 2008, 21:00
För att se det från andra sidan en sekund, så kan man bli mörkrädd hur många företag helt verkar ointreserade av sin post - även om företaget i övrigt är seriöst. Varje vecka får man ta hand om och returnera post till företag som helt enkelt inte lämnar in eftersändning, inte meddelar avsändaren om rätt adress (år efter år), inte märker upp var de finns eller helt enkelt envisas med att inte ha en brevlåda!
Privatpersoner kan ju vara allmänt slöa, men företag borde ju tänka steget längre. Kan ju vara ekonomiskt viktigt...
Eftersändning kostar ju pengar, varför det. Till och med adressändring kostar pengar, varför det?

När jag flyttar vägrar jag att betala posten för att de ska eftersända reklam, bluffakturor och annat skit....

Jag kan tänka mig att göra en adressändring genom posten för att underlätta för posten så de slipper att returhanteringen blir jobbig... men då bporde jag få tack av posten, inte betala för det. Jag meddelar de kunder och leverantörer jag vill ha fortsatt kontakt med vart jag tar vägen, resten skiter jag i...

Man kan göra gratis adressändring hos skattemyndigheten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 22:43 #22
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Ursprungligen postat av martinh
För att se det från andra sidan en sekund, så kan man bli mörkrädd hur många företag helt verkar ointreserade av sin post - även om företaget i övrigt är seriöst. Varje vecka får man ta hand om och returnera post till företag som helt enkelt inte lämnar in eftersändning, inte meddelar avsändaren om rätt adress (år efter år), inte märker upp var de finns eller helt enkelt envisas med att inte ha en brevlåda
Privatpersoner kan ju vara allmänt slöa, men företag borde ju tänka steget längre. Kan ju vara ekonomiskt viktigt...

Det finns även företag som ignorerar adressändringar. Vi flyttade för 4 månader sedan, trots 3-10 samtal och 1-2 brev hade fram till förra veckan Telia, Tre, Securitas och SEB fortfarande fel adress till oss i vissa system. Storföretag sitter ibland på så många olika system och när man anmäler adressändring ändrar dom bara i ett av X olika system.
Enbart SEB (SE-Banken) hade min adress i 6 olika register !!! som var helt osynkroniserade. När jag skriftligen anmälde en felaktig adress på mitt kontoutdrag så ändrade de det på ETT ställe, nästa månad så vad det ett annat ställe osv... efter ett år lyckades de få alla adresser rätt...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 06:00 #23
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Dec 12 2008, 23:40
Eftersändning kostar ju pengar, varför det. Till och med adressändring kostar pengar, varför det?

När jag flyttar vägrar jag att betala posten för att de ska eftersända reklam, bluffakturor och annat skit....

Jag kan tänka mig att göra en adressändring genom posten för att underlätta för posten så de slipper att returhanteringen blir jobbig... men då borde jag få tack av posten, inte betala för det. Jag meddelar de kunder och leverantörer jag vill ha fortsatt kontakt med vart jag tar vägen, resten skiter jag i...

Man kan göra gratis adressändring hos skattemyndigheten.
Varför det kostar pengar ? Av just den anledningen du anger, det finns en organisation som aktivt jobbar och gör dom sakerna du klagar på ÅT dig, till en ganska överkomlig avgift. Självklart så kan man ringa runt och ändra själv (även om det i mina öron då ringer illa när man klagar på "resultatet", att man får ringa till många ställen t.ex.) eller så lägger man den tiden på något annat roligt eller inkomstgivande och betalar den överkomliga summan (det här ju någonstans grunden till hela tjänstesektorn)

När det gäller eftersändning så är det ju förutom ovanstående anledning så att det för Posten innebär dubbel hantering (precis som med returhantering) något som det väl är rimligt att den som använder tjänsten betalar.

Är det sen så att man själv, eller dom företag man har relationer med, inte lider av att dom inte kan nå en på optimalt sätt, så är det ju inga problem (och som sagt, returer är enklare för Posten en eftersändning) men jag tror inte (även om jag blir mer och mer osäker) att Conny tycker att andra ska sitta och göra jobb åt honom utan att få betalt.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 17:12 #24
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Jag måste också få spy lite galla på Posten.
Bara denna vecka har de krossat en låda från en leverantör och chauffören tittade lite konstigt på pallen, men sa inget när han lämnade den (hann inte kolla själv innan han for). Alla som reklamerat något hos Posten vet vilken tid och energi det tar. Det roliga med de hela när vi får leveranserer från Schenker och DHL har killarna som lämnar godset ALLTID redan skrivit upp på följesedeln om det är en transportskada.

Posten har även slarvat bort några paket som skulle till kunder från oss.
Posten har krossat en i det närmaste okrossbar skål på vägen till kund.
m.m
m.m
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 09:19 #25
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by gummianka@Dec 13 2008, 07:00
När det gäller eftersändning så är det ju förutom ovanstående anledning så att det för Posten innebär dubbel hantering (precis som med returhantering) något som det väl är rimligt att den som använder tjänsten betalar.

Är det sen så att man själv, eller dom företag man har relationer med, inte lider av att dom inte kan nå en på optimalt sätt, så är det ju inga problem (och som sagt, returer är enklare för Posten en eftersändning) men jag tror inte (även om jag blir mer och mer osäker) att Conny tycker att andra ska sitta och göra jobb åt honom utan att få betalt.
Det är inte jag som använder tjänsten, det är de som skickar reklam och annat junk till min adress. Jag vägrar att betala för detta. Avsändaren har betalat porto så posten har fått betalt för att hantera detta, det har inget med mig att göra på annat sätt än att jag är utsedd av avsändaren som måltavla....

Jag kollar adressen till mina kunder via det centrala skatteregistret (de flesta register utgåt från det) som administreras av folkbokföringsenheten inom skatteverket, och det kostar mig 1 SEK per adress att få det automatiskt ifyllt i mitt affärsssytem. Billigt tycker jag, jag kan göra det manuellt och då kostar det inget, men tar min tid i anspråk.

Det är inte mitt ansvar att uppdatera spammarnmas adressregister och definitivt inte på min bekostnad.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 11:58 #26
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jag har använt adressändring varje gång jag flyttat. Hade jag inte gjort det så skulle Alfakassan inte fått min nya adress, inte heller vissa delar av Folksam eller en del svenska företag. Så jag betalar mer än gärna för adressändring som ger mig ett utmärkt sätt att se vilka som inte har min nya adress än att jag ska försöka gissa på vilka brev som borde komma vilka månader.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 19:34 #27
martinh martinh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 181
martinh martinh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 181
Om en person inte gör en eftersändning och flyttar tex. till en annan stad, hur ska då brevbäraren ha en chans att veta det?! Kommer eftersändning in så vinner ju alla på det. Inte en chans att man kan adressändra till alla ställen som skickar brev till en.

Dessutom så görs eftersädning via Svensk Adressändring och inte just till Posten.

Citat:
Adressändring
samarbetar med:

Posten, CityMail, övriga postoperatörer och Skatteverket.
En adressändring går till alla postleverantörer i Sverige..
martinh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 20:45 #28
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Vill bara tipsa om att man kan adressändra hos skatteverket också med bankid men utan eftersändning av annan post.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-14, 23:10 #29
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Man kan sköta eftersändningen själv, tex om man under en kortare tid jobbar på annan ort och någon familjemedlem (eller vän) kollar posten. Man stryker helt enkelt ett streck över den gamla adressen och skriver EFTERSÄNDNING och ny adress. Fungerar kanon.

Vad man kanske inte tänker på är prisskillnaden mellan att eftersända post som privatperson och företag. Själv betalade jag 195:- för några veckor sedan, men som företagare kostar det bra mycket mer. Visst, småsummor i sammanhanget, men ändå. Vad är det som motiverar prisskillnaden.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017