Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


”Skånska på tv borde dubbas”

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-31, 17:58 #21
Obbes avatar
Obbe Obbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 148
Obbe Obbe är inte uppkopplad
Medlem
Obbes avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 148
Får hålla med Klein. Alla skånska är inte svår tolkad. Men det finns en del skånska som tom jag som född och uppvuxen i skåne.

Många brukar tycka Ängelholmskan och Helsingborgskan är lättare än Malmöitiskan och den som pratas i östra skåne.

Sen är många dialekter fina på sina vis.
Obbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 18:44 #22
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Allvarligt talat så förstår jag faktiskt varför vissa dialekter bör textas. Det finns riktigt riktigt svåra dialekter runt om i landet, en del finns i Skåne men de är som sagt inte unika. Om någon skulle läsa nyheterna på Älvdalsmål, riktig Pitbondska eller någon av de andra extrema dialekterna så skulle då inte jag och de flesta andra inte förstå mycket av vad de sa. Var man ska dra gränsen är dock lite svårt.
All skånska är inte svår tolkad, utan vissa versioner av Skånska är otroligt svårt tolkad, sedan är upp till varje person tycka om dialekten är vacker eller ej, det är subjektivt.

Men det folk bör lära sig ( alla män kan det väl redan, då det flesta män har gjort lumpen ) är namnalfabetet, särskilt idag då mycket av vår kommunikation sker via radio vågor, vilket är syftet med namnalfabetet att kunna signalera via radio.

Kan inte vara så där jättesvårt att lära sig utan blanda in kvinnonamn, och låta bli döpa om Helge till Harald och Flip till Fredrik.
Det var väl det jag sa? Skånska är för övrigt ett samlingsbegrepp som är luddigt för det finns ingen "skånska". Det finns en mängd skånska dialekter däremot och som sagt en del är jäkligt svåra att förstå vilket du också är med på så vi är alltså inte oense.

Jag säger varken bu eller bä om en dialekt är vacker eller inte, det är ju en högst personlig åsikt och tillför inget.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 18:47 #23
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag ska väl tillägga att detsamma gäller norrländska, dalmål, osv. osv.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 10:51 #24
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Jag kan hålla med att man bör texta Om personen som talar helt enkelt är svårförstådd. Men som tidigare nämnt så är inte all skånska grrrrötig.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-01, 22:35 #25
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Och i Malmö har vi nya dialekter på gång...

Språkparlör för enspråkiga villaägare i Malmös finare områden...
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-02, 02:09 #26
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av klein
... börja tugga Riks Svenska som 08rna..
Rikssvenska talas inte i Stockholm, utan i Mälardalen (Uppsala-området för er 08r). De svenska dialekterna är underbara och något vi bör uppmuntra och förvalta. Artikeln från Aftonbladet (och Expressen) är förövrigt (hör och häpna) extremt vinklade från den ursprungliga artikeln i Dagens Nyheter.
Mja... Mälardalen är nog i de flestas mening, även om de inte verkar finnas en riktigt klar definition, merparten av kommunerna runt Mälaren, så även Stockholm, men kanske inte just Uppsala, även om det ligger vid en vik i Mälaren... :-)

Mälaren ligger i en dal och det ligger en väldig massa orter runt sjön, och personligen tror jag de flesta nu för tiden i alla fall ser på alla dessa orter som orter i Mälardalen.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-02, 09:16 #27
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Originally posted by -JonathanS@Jul 31 2008, 10:49
Citat:
Ursprungligen postat av klein
... börja tugga Riks Svenska som 08rna..
Rikssvenska talas inte i Stockholm, utan i Mälardalen (Uppsala-området för er 08r). De svenska dialekterna är underbara och något vi bör uppmuntra och förvalta. Artikeln från Aftonbladet (och Expressen) är förövrigt (hör och häpna) extremt vinklade från den ursprungliga artikeln i Dagens Nyheter.


Mja... Mälardalen är nog i de flestas mening, även om de inte verkar finnas en riktigt klar definition, merparten av kommunerna runt Mälaren, så även Stockholm, men kanske inte just Uppsala, även om det ligger vid en vik i Mälaren... :-)

Mälaren ligger i en dal och det ligger en väldig massa orter runt sjön, och personligen tror jag de flesta nu för tiden i alla fall ser på alla dessa orter som orter i Mälardalen.
Fel! Mälaren är Stockholm med förstäder såsom Uppsala, Västerås, Enköping, Strängnäs ,Mariefred, Köping osv.
Dessa städer största dröm är ha 15 min trafik med pendeltåg till Stockholm och få så många Stockholmare som möjligt att flytta till dessa för städer.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-02, 09:19 #28
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by Brazzan@Jul 31 2008, 12:44
Skånska är vackert.
...utom när en skåning säger t.ex. "Greger". Låter ju som om stackarn ska kräkas...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017