Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domän(er) med bindestreck?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-15, 15:15 #11
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Åkte på tabben att köpte med - och jag köpte in den utan - dirkt så nu har någon annan snott den.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 17:45 #12
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Jag undviker bindestreck i mina domäner av den enkla anledningen att många vanliga användare inte tror att en webbadress kan innehålla märkliga tecken som bindestreck. Eller å, ä och ö. Eller skrivas utan www före domänen. Ni vet...

Annars är min erfarenhet precis som Internet Swedens pekar på, att det inte spelar någon betydelse när det gäller SEO.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 20:25 #13
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Tror det WizKid är ute efter är exempel där LL sökning ger träff för L-L domäner. Eller om det kanske finns andra exempel med sökningar av * som ger träffar för *-* domäner, alltså oavsätt antalet bokstäver.

I dina exempel, Internet Sweden, så använder du mellanslag istället för bindestreck och jag tror Wizkid som sagt är ute efter sökningar på ett ord som ger träffar för domäner med bindestreck? Men jag kanske är helt fel ute?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 21:25 #14
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Det mesta är ju sagt redan, men sammanfattningsvis tycker jag att det saknas bevis för att en sökning på "LL" (utan mellanslag) skulle returnera sidor från domänen "L-L.*" utifrån domänens likhet med sökordet.
Och som jag förstår Internet Sweden rätt så var det det som skulle vara fördelen med en "L-L".
Sökningen "L L" ( L+mellanslag+L ) är nog rätt ovanlig jämfört med sökningen "LL" utan mellanslag.
Men visst, sökningarna med mellanslag i fångar man upp med en L-L domän.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 21:43 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Nu ska jag ärligt erkänna att detta område är jag inte helt hemma på (om nu någon sitter med facit mer än Google själva)
Men såvitt jag lyckats tyda detta är att bindestreck (hyphen) och punkt (dot) automatiskt försvinner alltså raderas bort vid själva sökningen och ersätts med ett "naturligt" mellanrum - eller ingenting alls.

Det innebär att att en sökning av "lva-analys" resulterar i ett bortsuddat bindestreck dvs "lva analys"
På samma sätt som .name-TLDn manipulerats sedan start eftersom "whats-my.name" översätts till "whats my name"
http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4G...=S%C3%B6k&meta=
Eller för den delen .nu-domäner eller .me eller .to domäner skulle kunna manipulera sökresultaten för den fantasifulle..genom att utnyttja TLDn som ett ord.

Däremot att söka på "lvaanalys" lägger ju naturligtvis inte till ett mellanrum (eller bindestreck) på samma sätt - det såklart (såvida inte siteägaren optimerat med just detta dvs lagt till dessa variabler som keywords och description av sidan) - då bör du även få resultat pga av detta - men det handlar då mer om optimering av sidan än om domängenererat resultat.

Sedan har det spekulerats i flera år HUR mycket ett likalydande domännamn har till verksamheter med samma namn - och svaren där har varierat från väldigt starkt övertygade till de som varit lite mer skeptiska om hur mycket det spelar roll.
Så jag sitter inte med facit - mer än att jag vet att det spelar viss roll (från egna verksamheter) beträffande relevans - däremot vet jag inte hur mkt, det har då även handlat om "riktiga" ord.

Men vad domänerna i min försäljningstråd beträffar, så handlar det om 3-teckensdomäner dvs "bokstav bindestreck bokstav" som i sig inte bildar betydelse, utan snarare är ämnade som "näst bästa" alternativen för förkortningar av verksamheter. 2-teckensdomäner under .se är endera extremt kostsamma på andrahandsmarknaden eller så är de blockerade.
Att som verksamhet av exempelvis "Absolut Gotland" så finns inte alternativet "ag . se" tillgängligt, eftersom det är blockerat av .SE
Vill då denna verksamhet trots detta ha ett så kort alternativ under .se för sin verksamhet, kan ju "a-g . se" vara ett alternativ.

Men som jag skrivit att handlar det ju om att optimera sidans innehåll så att det är relevant med innehållet,
jag känner också att domänerna i min lista kanske inte är fullt jämförbara heller med det som efterfrågas, när de inte i sig bildar relevanta ord att söka efter i Google - så jag retirerar nog en aning från vidare spekulationer.

En annan fördel "en bra" optimerad bindestrecksdomän möjligtvis kan ha är att den sticker ut i SERPen och om möjligt därmed kan vara mer klickvänlig (men det har jag inga belägg för mer än egna antaganden)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017