Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


2nd hand?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-30, 02:22 #1
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Standard 2nd hand?

Hej,

Undrar om ngn vet hur det fungerar vad gäller moms och redovisning vid köp och sälj av kläder i 2nd hand. Säg att jag köper en jacka från en privat person från 500kr men sedan säljer den för 1000kr i min butik hur blir det då vid redovisning då en privat person inte kan ge mig ett kvitto på att han sålt jackan för 500kr?

Kan jag redovisa detta köp som en kostnad och hur blir det med momsen? Om jag kan redovisa det som en kostnad hur gör jag det då jag inte har underlag för det?
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-30, 09:53 #2
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Du kan få kvitto. Det går ju med vilken papperslapp som helst. Du får dock inte dra av moms. Så i praktiken så kommer du att räkna moms på hela beloppet när du säljer och inte 500. Om du tycker detta är orättvist så kan du starta en momsfri verksamhet. Många sekund hand affärer är momsbefriade helt.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-30, 12:23 #3
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Du ska även kunna använda dig av nåt som heter: Vinstmarginalbeskattning och har då möjlighet att dra av moms på mellanskillnaden istället för hela summan.

Läs mer på SKV hemsida.. http://j.mp/1sRhfQy

Senast redigerad av NuCo den 2014-08-30 klockan 12:26 Anledning: Fel formulering
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-31, 16:07 #4
JohanKarlsson JohanKarlsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 74
JohanKarlsson JohanKarlsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Du kan få kvitto. Det går ju med vilken papperslapp som helst. Du får dock inte dra av moms. Så i praktiken så kommer du att räkna moms på hela beloppet när du säljer och inte 500. Om du tycker detta är orättvist så kan du starta en momsfri verksamhet. Många sekund hand affärer är momsbefriade helt.
Vad går detta in under i lagboken? Minns inte att jag såg det när jag läste kapitlen om affärsverksamheter... (kanske aldrig kom så långt) Det lät väldigt intressant med momsbefriade butiker dock.
JohanKarlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-31, 19:18 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av JohanKarlsson Visa inlägg
Vad går detta in under i lagboken? Minns inte att jag såg det när jag läste kapitlen om affärsverksamheter... (kanske aldrig kom så långt) Det lät väldigt intressant med momsbefriade butiker dock.
Om du väljer en momsbefriad verksamhet så måste du vara helt hundra på att du aldrig kommer vilja dra av en enda krona i moms. Dina vanliga leverantörer kommer i ett slag bli 25% dyrare på allt; lokalhyra, el, telefoni, you-name-it.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017