Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-27, 19:23 #21
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Management teori är kul men onyttigt. Särskilt när den utformas i punktform . Jag har själv slösat bort några år av mitt liv på det, när jag pluggade organisation och ledning.

Det går inte att säga att punktlistan eller tipsen är fel eller dåliga. Jag hävdar dock att de är meningslösa. Mestadels baserat på att alla människor är olika.
Exempel:
Att hålla personliga möten kan vara den absolut viktigaste aspekten om man är en person med stor karisma. Historiska ledare som Adolf Hitler och Jesus av Nasaret baserade hela sitt ledarskap på personliga möten. Det är klart att det är en fördel att träffas ansikte mot ansikte om man kan trollbinda sin samtalspartner genom sin blotta närvaro. Nu vill jag inte jämföra Steve Jobs med någon av ovan nämnda personer. Men jag kan tänka mig att han hade karisma och att personliga möten därför var honom till stor nytta.
För oss vanliga svennar, så tror jag dock att det i många fall är ett rent slöseri med tid, att åka land och rika runt, för att avhandla sådant som man precis lika gärna hade kunnat ta via telefon eller mail.

Att vara en bra ledare handlar till stor del om att få mycket uträttat. Det handlar alltså delvis om att inte slösa sin tid. Råd som " Pressa för perfektion" och "Håll personliga möten" och "Lägg vikt vid presentation och upplevelse" kan vara viktigt i vissa situationer. Men helt onyttigt i andra. Jag kan inte tänka mig något mer onyttigt än Power Point presentationer med snygga grafer. Nu tror jag inte att det är det som Jobs syftar på med sina råd, men jag tror att man lätt hamnar där om man försöker följa dem.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 19:33 #22
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Management teori är kul men onyttigt. Särskilt när den utformas i punktform . Jag har själv slösat bort några år av mitt liv på det, när jag pluggade organisation och ledning.

Det går inte att säga att punktlistan eller tipsen är fel eller dåliga. Jag hävdar dock att de är meningslösa. Mestadels baserat på att alla människor är olika.
Exempel:
Att hålla personliga möten kan vara den absolut viktigaste aspekten om man är en person med stor karisma. Historiska ledare som Adolf Hitler och Jesus av Nasaret baserade hela sitt ledarskap på personliga möten. Det är klart att det är en fördel att träffas ansikte mot ansikte om man kan trollbinda sin samtalspartner genom sin blotta närvaro. Nu vill jag inte jämföra Steve Jobs med någon av ovan nämnda personer. Men jag kan tänka mig att han hade karisma och att personliga möten därför var honom till stor nytta.
För oss vanliga svennar, så tror jag dock att det i många fall är ett rent slöseri med tid, att åka land och rika runt, för att avhandla sådant som man precis lika gärna hade kunnat ta via telefon eller mail.

Att vara en bra ledare handlar till stor del om att få mycket uträttat. Det handlar alltså delvis om att inte slösa sin tid. Råd som " Pressa för perfektion" och "Håll personliga möten" och "Lägg vikt vid presentation och upplevelse" kan vara viktigt i vissa situationer. Men helt onyttigt i andra. Jag kan inte tänka mig något mer onyttigt än Power Point presentationer med snygga grafer. Nu tror jag inte att det är det som Jobs syftar på med sina råd, men jag tror att man lätt hamnar där om man försöker följa dem.
Det är upp till var och en att tolka dessa råd på rätt sätt. För Steve jobs var det viktigt att lägga vikt vid presentation och upplevelse på Apple. Det betyder dock inte att en chef för ett telemarketing företag inte hade dragit nytta av det. En sådan chef måste först övertyga säljarna om att erbjudandet är bra, för att de sedan ska kunna erbjuda kunderna.

Om du personligen känner att management teori är onyttig så har du använt dig av informationen på fel sätt. Management teori finns för att man ska lära sig hur en bra ledare agerar i olika situationer och nyttja den här informationen för att bli en bättre ledare.


En person som inte är karismatisk bör därför försöka vara mer karismatisk (beroende på arbete och organisation) istället för att bara "gilla läget". Jag kan t.ex lova att en entusiastisk chef skapar bättre motivation bland arbetarna än en chef som inte är entusiastisk alls.

I ditt sammanhang kanske en powerpoint presentation med "snygg agrafer" är onyttigt, men däremot är det extremt nödvändigt och effektivt i andra sammanhang!

Ang personliga möten. Om det är ett ärende som du lika gärna hade kunnat uträtta över e-post eller telefon så är det lika bra att göra det som du säger. Men personliga möten handlar om ärenden som inte kan uträttas på det sättet.

Om du som ledare har personliga möten så kommer det ha större effekt på din personal. De vill känna sig viktigare än ett mejlutskick. Sedan ska du inte behöva åka land och rike runt om du t.ex är avdelningschef på IKEA... :P

Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-27 klockan 19:48
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 23:03 #23
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Mycket kan man säga, men underskatta aldrig en riktigt bra Powerpoint-presentation - det har löst många knutar för mig :-D
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-28, 00:07 #24
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Mycket kan man säga, men underskatta aldrig en riktigt bra Powerpoint-presentation - det har löst många knutar för mig :-D
Instämmer helt och hållet!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-06, 12:27 #25
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Ursäkta att aj drar upp en halvgammal tråd men jag ville bara ge en kommentar på detta.


Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
En person som inte är karismatisk bör därför försöka vara mer karismatisk (beroende på arbete och organisation) istället för att bara "gilla läget". Jag kan t.ex lova att en entusiastisk chef skapar bättre motivation bland arbetarna än en chef som inte är entusiastisk alls.
Där håller jag inte alls med.
Man ska utnyttja det man är bra på som ledare och det finns verkligen inget motsatsförhållande mellan karisma och entusiastisk/motiverande chef, nästan snarare värt om skulle jag vilja säga.
Jag blir mer motiverad av en ödmjuk, ambitiös och hårt jobbade chef än en chef med stora fina visioner som kan lägga orden rätt och och hellre slår sig för bröstet än att få lite skit under naglarna.

Sedan är jag lite ifrågasättande om Steve Jobs ledarskapsegenskaper. Givetvis är han en exceptionellt bra ledare på väldigt måna sätt, men jag tycker också att hans ledarskapsstil är farlig. Allt hänger på hans storslagna visioner som mest är uppbyggda känsla och personlig övertygelse om vad marknaden vill och kommer vilja ha. Så länge dessa antaganden stämmer så är han ju fantastisk, men om de inte gör det skulle han krascha vilket bolag som helst på rekordtid om han fick för fria tyglar.
Han har väldigt mycket galna idéer och går över lik för att få igenom dem på hans sätt. Det finns inga andra sätt än hans sätt och hans visioner. Sedan var han vad jag förstått väldigt manipulativ i hans sätt att få med sig folk och det är sällan bra i längden. Man bör få med sig folk genom att visa fakta/data eller en trovärdig vision, inte genom att manipulera.

Sånt här agerande leder nästan alltid till katastrof för företaget eftersom det ofta blir många dåliga och ödestigna beslut.
Det var precis vad som hände i hans första veva som CEO för Apple innan de tvingade honom att lämna.

Det är ett väldigt riskabelt sätt att jobba på men ibland leder det detta till succé, precis som det gjorde med Apple.

Det är utan tvekan en typ av person jag skulle vilja ha en bolagsstyrelsen, men ja skulle no inte våa ge honom för fria tyglar att göra vad han vill.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-06, 19:21 #26
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Det där lät lite mer negativt än vad det var menat. Steve Jobs är verkligen en person som gjort enorm skillnad till det bättre. Det är tack vara personer som honom som vi ibland tar rejäla språng i teknikutvecklingen och ändrar vår syn på tekniken som hjälpmedel istället för att göra små förbättringar av befintlig teknik.
Personer som honom med galna idéer behövs väldigt mycket, men jag skulle nog inte vilja/våga sätta en sån person vid rodret för mitt företag och låta honom göra vad han ville.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-08, 21:08 #27
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Såg idag att det kommit en ny bok "Steve Jobs - En biografi" av Walter Isaacsson översatt till svenska, utgivet av Albert Bonniers förlag. ISBN 978-91-0-012817-3. Boken finns att köpa på pressbyrån för 99 kr. Det är en mastig bok på 650 sidor.

Walter Isaacson har gjort 40 intervjuer med Steve Jobs och intervjuat ett hundratal personer i hans närhet, för att kunna skriva en ganska omfattande biografi om Steve. Boken har ett 40-tal kapitel och kändes totalspäckad med personliga berättelser. Har inte haft tillfälle att läsa den ännu, men den ligger just nu först på min lista att avverka.

Bland annat kunde jag se vid lite snabb blädderläsning att det finns många detaljerade beskrivningar om hur Steve skällde ut medarbetare och gjorde sig omöjlig i många situationer (så envis han var), Flera berättelser från NeXt, Pixar, Disney m.m.
Jag köpte boken om Steve Jobs och har nu kommit till sidan 428 av ca 650. Har de senaste 4 dagarna läst ca 300 sidor. Planen är att ha läst klart till helgen.

Det är mycket läsvärt och intressant material i boken, rekommenderar fler att läsa den.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-10, 10:22 #28
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag köpte boken om Steve Jobs och har nu kommit till sidan 428 av ca 650. Har de senaste 4 dagarna läst ca 300 sidor. Planen är att ha läst klart till helgen.

Det är mycket läsvärt och intressant material i boken, rekommenderar fler att läsa den.
Finns även som ljudbok på iTunes (dock engelska), ca 24h lång, jag har lyssnat på den 2 ggr redan.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017