Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vägledning i tänk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-22, 10:08 #1
Grov Grov är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
Grov Grov är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
Standard Vägledning i tänk

Hej!

Jag är ute efter generell vägledning i maknadsföringstänk vad gäller webbplats-annonsering, affiliate och adSense etc.

Är inte i nuläget ute efter att maxa och tjäna grova pengar, utan att faktiskt få några pengar alls om det går.

Webbplatsen (en) är smal och riktar sig till en nischad hobby, som kör mycket teori/diskussion - dvs få inköp. Självfallet förstår jag att besökarna är intresserade av relevant reklam/köptips - men som sagt - vill gärna ha hjälp i grundtänket här.

Ett första realistiskt mål är att sidan - hosting/databaser etc betalar sig själv - i ett vidare perspektiv så får inkomst gärna bära kostnader för utökad filhosting etc.

Ge mig en formel att testa för att se om det bär frukt!?

Några goda visdomar?
Grov är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-22, 11:36 #2
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
A/B. Finns flera trådar här på forumet om vad det är, varför det är bra samt hur du ska strukturera det.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-22, 23:10 #3
Grov Grov är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
Grov Grov är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
A/B. Finns flera trådar här på forumet om vad det är, varför det är bra samt hur du ska strukturera det.
Forumet är fantastiskt bra och jag har läst en hel del sedan jag blev medlem, men utgå från att jag är stendum - är A/B en term att söka på eller ska jag börja i en särskild kategori?
Och ja, jag ställer många frågor, men det är för att jag respekterar alla som kommer med kunniga svar här.
Återkommer och redovisar gärna utfall vid god vägledning.
Grov är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-23, 01:54 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om A/B är samma sak som "Split Run" så betyder det att man har två alternativa annonser som körs varannan visning mot samma målgrupper. Sen ser man vilken annonsutformning som ger bäst konvertering (dvs i princip försäljning).

Sen behåller man den bättre annonsen och byter ut den sämre mot nya idéer. Och så håller man på hela tiden. Exempelvis kan man köra varje ny annons en vecka och se om den konverterar bättre än den första.

Det betyder att du gör så här:

Första veckan kör du annons A och B. A konverterar med 0,2% och B med 0,4%. Då behåller du annons B och kastar annons A. I Stället för A tar du in C.

Andra veckan kör du annonserna B och C. B konverterar med 0,4% och C konverterar med 0,3%. Då kastar du C och tar in D i nästa vecka.

Tredje veckan ...

Du kan även välja att exponera varje annons 50/50 under den inledande testperioden så du snabbare kommer fram till vem som konverterar bäst.

Begreppet konvertera kan du själv bestämma vad det ska betyda. Exempelvis kan det vara bruttoförsäljning, men det kan även vara nettomarginal.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-23, 14:07 #5
Grov Grov är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
Grov Grov är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
Tack, superenkelt och varför tänker man inte på det själv, gammal hederlig trial and error alltså.
Grov är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-23, 17:46 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Sen finns det ju filisofier och grundprinciper hur man ska utforma själva annonsen också.

Jag är definitivt ingen "expert" på det området, snarare en komplett nybörjare, så det får gärna andra bidra med.

Men jag har testat olika textannonser på Google och man får ha livlig fantasi och ompröva alla sina heliag kor var kreativ!

Fokusera på andra saker än priset, jag skulle till och med råda dig att ALDRIG nämna priset i en annons. Varken med direkta priser eller ens använda begreppen "billig", "lågt pris" eller så för det lockar helt fel typ av kunder. Fokusera på att förmedla en positiv "upplevelse" så tror jag du når längre med annonseringen.

Det finns massor med vetenskapligt bevis för att människor tar beslut på känslomässiga grunder så använd inte "rationella" argument (som "lågt pris" eller "hög kvalitet") utan försök anspela på människors känslor och förmedla en positiv känsla när din produkt presenteras.

När väl en kund tagit sitt känslomässigt styrda beslut, först då letar de efter sakliga argument för att "rättfärdiga" sitt känslomässigt fattade beslut (om att köpa något).

Sammanfattningsvis:

Steg 1: Locka kunden till dig på känslomässiga grunder
Steg 2: När kunden bestämt sig så vill de ha hjälp med sakliga argument. Ge dem det då.
Steg 3: Sälj "trygghet" till kunden, så du eliminerar alla osäkerhetsmoment för kunden i affären. Osäkerhet eller för många alternativ, stöter bort kunder.
Steg 4: Gör det lätt för kunden att beställa och betala.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-23 klockan 17:53
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017