Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Umgängesregler på Internet... Skickar jag spam?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-29, 20:21 #11
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Citat:
Ursprungligen postat av hundserver Visa inlägg
Där har du ngt du kan klaga på, Det är väll trots allt en tjänst ni betalar för?
man tycker ju att deras antivirus bör ha känt av dessa, Scannar deras antivirus mailen med??
Fast även om man använder bilbälte behöver det inte betyda att man klarar oskadd från vad som helst ...

Som sagt, säkerhetsmjukvaror av olika slag är inte idiotsäkra. Det krävs lite av användaren också.

Om en säkerhetsmjukvara ska vara idiotsäker ska den inte tillåta någonting alls. Förstår inte hur man kan tro att en mjukvara ska göra att en dator är totalt säker och att inga fel uppstår. Klickar man på install, sedan "Tillåt" i en eventuell UAC ruta så kan man ju knappast gnälla på Telia för att programet gör något dumt med ens dator.

Säger inte att det är så i det här fallet, men man behöver ju inte spy galla på allt så fort det finns en chans heller
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-30, 13:29 #12
nms nms är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 8
nms nms är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 8
Jag fick för ett par månader sedan ett liknande brev från Telia, fast då hade mail från min IP-adress fastnat i antivirusen på smtprelay.telia.com. I mitt fall berodde det på att jag då hade en egen mailserver hemma som tog emot mail för mina privata domäner och vidarebefordrade dem till mitt Gmail-konto, så när någon illvillig rackare skickade ett virusinfekterat mail till mig (med en mailbox i någon av mina privata domäner som mottagare) passerade den Telias antivirus på väg från min mailserver till mitt konto hos Google.

Efter lite resultatlös korrespondens med Telia Kundservice tog jag istället kontakt med Telia Abuse och förklarade min situation, varpå jag fick svaret att de lagt en notis om detta för mitt konto och att jag skulle slippa brev om det hände igen. Mitt tips är alltså att kontakta [email protected] istället för Telia Kundservice om man vill ha kompetenta svar.

Antagligen inte samma situation, men någon annan som läser tråden kanske råkat ut för liknande problem.
nms är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 13:57 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Antivirus programmen är ganska värdelösa idag.. Det du kan göra är att blockera port 25 för utgående trafik och se om det hjälper. Men telia bruka blockera bort 25, så spam är ganska svårt att skicka från vanliga bredbands anslutning.



Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Hejsan, Idag fick man en liten chock när brevbäraren kom och gav mig ett brev ifrån Telia. När jag väl läste det blev jag ännu mer chockad.

Jag har skrivit av brevet fullt nedan:



Det konstiga är att jag inte har någon alls aning om vad de kan vara som stört andra Internet-användare.

Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar och den 19e (som det står i bevet att händelsen ägde rum) var jag inte hemma, jag var på mitt kontor i Malmö över natten. Och då måste det skett från mina föäldrars dator, men det roliga är att de inte ens kan stava till ordet "spam". Det som jag mest misstänker är min mamma som skickar lite kedjebrev mellan vänninor och vänner, dessa har jag sett och de är bara några roliga bilder osv. Men ingen reklam eller filer som skickas.

Något som gjorde att jag och mina föräldrar fick oss ett gott skratt är ang antivirusprogrammet. Jag sitter med AVG, men det kan ju kvitta eftersom jag inte var hemma och hade just denna datorn med mig. Och mina föräldrar sitter med Telias Antivirus eftersom det är "sååå bra och håller alla virus borta!"

Nu vill jag bara veta varför de skickade mig detta brev.

Och jag tänker inte ringa deras hjärndöda support.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017