Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SEO tjänster

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-14, 17:25 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Standard SEO tjänster

Hej!

Första gången jag ska ge någon ett SEO uppdrag, så har lite frågor kring hur det brukar/bör fungera.

Fråga 1: Hur mycket och på vilket sätt brukar man betala, per timme? Kan man betala efter resultat. Till exempel: 10 000 kronor för att vara top top 5 inom 1 månad på utvalda sökord.

Fråga 2: Brukar någon typ av garanti lämnas så att man verkligen får bättre position?

Fråga 3: Vad bör jag tänka på innan jag ger uppdraget till någon?

Kan någon rekomendera en person eller ett företag?

Tack!
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 18:03 #2
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a Visa inlägg
Hej!

Första gången jag ska ge någon ett SEO uppdrag, så har lite frågor kring hur det brukar/bör fungera.

Fråga 1: Hur mycket och på vilket sätt brukar man betala, per timme? Kan man betala efter resultat. Till exempel: 10 000 kronor för att vara top top 5 inom 1 månad på utvalda sökord.

Fråga 2: Brukar någon typ av garanti lämnas så att man verkligen får bättre position?

Fråga 3: Vad bör jag tänka på innan jag ger uppdraget till någon?

Kan någon rekomendera en person eller ett företag?

Tack!
Det finns nog lika många svar som det finns SEO företag, jag föreslår att du kontaktar några du tycker verkar vara bra, och lägger fram dina önskemål, och på vilka villkor du vill att dom jobbar, så får du ju snabbt besked om dom är intresserade.

personligen så skulle jag rekommendera Pineberry AB
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 18:08 #3
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Garantier brukar lämnas, men det är bara av oseriösa aktörer. Finns ingen som kan garantera dig en placering hos Google, det vet alla om
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 19:59 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Eftersom placeringen i sökresultatet styrs mycket av hur många inlänkar sajten har kan man räkna med att droppa några placeringar när man slutar betala för sökmotoroptimeringen.

Om SEO-konsulten skaffar inlänkar till dig genom sitt egna nätverk av sajter så kommer de så småningom vilja rensa bort dem för att kunna erbjuda platserna till nya kunder. Försök att avtala om hur länkbygget ska se ut över tid.

Ett sätt att försöka skapa sig lite trygghet är att ställa krav på en viss position, samt att denna position ska hålla i sig x månader. T.ex. att betalning sker när topp-5 uppnåtts och att sajten ska ligga kvar på topp-10 ytterligare 6 månader.

Om SEO-konsulten säljer en bra tjänst borde de kunna erbjuda detta. Undantaget kan vara om den aktuella SERP:en är väldigt konkurrensutsatt.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 20:14 #5
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a Visa inlägg
Hej!

Första gången jag ska ge någon ett SEO uppdrag, så har lite frågor kring hur det brukar/bör fungera.

Fråga 1: Hur mycket och på vilket sätt brukar man betala, per timme? Kan man betala efter resultat. Till exempel: 10 000 kronor för att vara top top 5 inom 1 månad på utvalda sökord.

Fråga 2: Brukar någon typ av garanti lämnas så att man verkligen får bättre position?

Fråga 3: Vad bör jag tänka på innan jag ger uppdraget till någon?

Kan någon rekomendera en person eller ett företag?

Tack!
Om du har möjlighet så insistera på prestationsbaserad betalning.

En utbetalningstrappa baserad på resultatet (och hur detta står sig) känns absolut nödvändig idag i detta segment. Det är så uppblåst av skojare och folk som gör halvdana jobb för stora pengar, och levererar resultat som inte håller med tiden. Jag har själv fått uppleva ett projekt där en av Sveriges större webb- och it byråer fick i uppdrag att göra en enkel optimering av en enkel hemsida (mycket låg konkurrens på sökmotorerna), och det blev total pannkaka. Dom tog betalt stora summor (100k +) och fullföljde inte ens jobbet. P.g.a. luddiga avtal (nästan praxis från de flesta som jobbar med SEO idag) så fick kunden tvista sig blå i ansiktet, men det var ändå omöjligt att påvisa att dom inte hade "levererat".

Företaget ifråga slutade helt enkelt svara på mail, och slutade arbeta. Det bästa är att det var en av Sveriges främsta (och mest synliga) "seo-proffs" som "utförde" arbetet och höll i projektet.

Näe, var hård och sträng när du väljer leverantör, det här området är sprängfyllt av duktiga människor som kostar en bråkdel av de stora dyra. Du har råd att ställa krav, passar det inte är det bara att gå till nästa på kö...

Sätt en bassumma för uppdraget, och sedan nivåer baserat på resultat ni gemensamt kommer överens om.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-14, 22:02 #6
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Om du har möjlighet så insistera på prestationsbaserad betalning.

En utbetalningstrappa baserad på resultatet (och hur detta står sig) känns absolut nödvändig idag i detta segment. Det är så uppblåst av skojare och folk som gör halvdana jobb för stora pengar, och levererar resultat som inte håller med tiden. Jag har själv fått uppleva ett projekt där en av Sveriges större webb- och it byråer fick i uppdrag att göra en enkel optimering av en enkel hemsida (mycket låg konkurrens på sökmotorerna), och det blev total pannkaka. Dom tog betalt stora summor (100k +) och fullföljde inte ens jobbet. P.g.a. luddiga avtal (nästan praxis från de flesta som jobbar med SEO idag) så fick kunden tvista sig blå i ansiktet, men det var ändå omöjligt att påvisa att dom inte hade "levererat".

Företaget ifråga slutade helt enkelt svara på mail, och slutade arbeta. Det bästa är att det var en av Sveriges främsta (och mest synliga) "seo-proffs" som "utförde" arbetet och höll i projektet.

Näe, var hård och sträng när du väljer leverantör, det här området är sprängfyllt av duktiga människor som kostar en bråkdel av de stora dyra. Du har råd att ställa krav, passar det inte är det bara att gå till nästa på kö...

Sätt en bassumma för uppdraget, och sedan nivåer baserat på resultat ni gemensamt kommer överens om.
Tack för tipsen!

Vart finner jag dessa duktiga prisvärda personer/företag?
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 09:04 #7
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
förutom viss optimering av siten i sig själv..
är inte all annan "SEO" i största del black hat?
alltså en massa inlänkar på siter som har som enda syfte att egentligen ge länkar till en eller flera siter som betalat för inlänkarna.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 09:27 #8
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
är inte all annan "SEO" i största del black hat?
alltså en massa inlänkar på siter som har som enda syfte att egentligen ge länkar till en eller flera siter som betalat för inlänkarna.
Exakt. Det man kan få riktig hjälp med är optimering av sina sidor, utbildning i hur man ska skriva redaktionellt innehåll för största resultat, och hjälp med statistik och övervakningsverktyg. Det är ju ganska mycket strategiskt arbete när man gör optimering.

I övrigt så är det ju bara massa folk som sitter och bygger skitlänkar för dyra pengar. Det finns liksom inga hemligheter och genvägar som en vettig kund vill använda sig av enligt mig.

Och beträffande alternativ på företag/personer som gör denna typen av arbete så skulle jag säga hör omkring precis som du gör nu. Alltid dimper det ner lite tips (du har ju fått ett vettigt tips redan i tråden).

Ofta kan man t.o.m. hitta någon person som kan göra det arbete som krävs (det är verkligen ingen hjärnkirurgi) och man behöver inte ens anlita en stor webbyrå. En byrå behövs väl mer om man vill ha någon som sitter och bygger inlänkar, men kvalitén och livslängden på dessa kan man ju som sagt diskutera.

Beroende på hur tuff konkurrensen är så kan det vara väldigt enkelt att nå bra resultat. Jag själv har gjort flera uppdrag åt kunder där det kanske bara varit 2-5 riktiga konkurrenter på de utvalda sökbegreppen och där vi med en halv dags arbete med optimering av kod/sidor har hamnat inom topp-5 på några veckor. Detta har gett samma resultat för 3-5000kr som jag ser webbyråer ta 50-150000kr för.

Om du själv har lite koll på hur html är uppbyggt så kan du lätt lära dig det grundläggande arbetet på en dag. Det stora jobbet ligger trots allt i att ha bra innehåll som använder nyckelord på rätt sätt, och som andra vill länka till.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 23:58 #9
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
En SEO-variant jag skulle kunna rekommendera är att lära kunderna att bygga upp ett nätverk av relaterade eller orelaterade sajter som de använder för länkbyten. Vet inte om detta erbjuds inom SEO-svängen men det skulle jag klassa som en bra form av SEO.

Säg att ett företag har sin huvudsajt som de vill ha inlänkar till. För att inte "smutsa ner" sin sajt med länkar till de som de ingått länkbyte med så skapas 5-10 externa sajter och bloggar med bra innehåll. Från dessa sajter länkar företaget till de sajter som de vill ska länka till huvudsajten. På köpet får man de attraktiva trevägsbytena.

SEO-konsultens roll i det hela skulle kunna vara att bygga upp sajtnätverket, skapa en bra länkning mellan sajterna samt fixa lite innehåll till dessa. Utöver detta skulle en lite intensivkurs i grundläggande SEO i form av inlänkar och länkbyten kunna erbjudas.

Enligt mig är detta så "etisk" offpage-seo kommer kunna bli. Men det handlar ju fortfarande om manipulera sökresultatet. Det kan även utökas med att företaget äger de externa sajterna, men att SEO-konsulten administrerar dem.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017