Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur långa länkar (rubriker i adressfältet) är "bra"?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-08, 22:32 #1
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
Standard Hur långa länkar (rubriker i adressfältet) är "bra"?

Hej, jag sitter och formar länkar på min hemsida, och undrar vad ni tycker om dessa varianter (och varför)

foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra
=>
foretagsnamnet.se/tjanster

foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/skraddarbyggda-professionella-och-unika-hemsidor
=>
foretagsnamnet.se/tjanster/skraddarbyggda-hemsidor

foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/professionellt-utformad-sokmotorsoptimering-at-foretag
=>
foretagsnamnet.se/tjanster/sokmotorsoptimering

foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/sociala-medier-for-foretag
=>
foretagsnamnet.se/tjanster/sociala-medier

och sen ett till exempel

foretagsnamnet.se/produkter-inom-webbproduktion
=>
foretagsnamnet.se/produkter

och till slut en undersida till just denna kategori

foretagsnamnet.se/produkter-inom-webbproduktion/webbhotell-med-extremt-hog-driftsakerhet
=>
foretagsnamnet.se/produkter/webbhotell


__________________

Hur långa adresser bör man ha och varför? Varför kan jag tänka mig, sökmotorsrelevans och för att inte sticka besökarna i ögat.

Hur hade ni resonerat och gjort? Hade ni valt de korta länkarna eller de långa? Jag kan inte riktigt bestämma mig.

MVH
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 00:10 #2
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av oakleaf Visa inlägg
Hej, jag sitter och formar länkar på min hemsida, och undrar vad ni tycker om dessa varianter (och varför)

foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra
=>
foretagsnamnet.se/tjanster

foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/skraddarbyggda-professionella-och-unika-hemsidor
=>
foretagsnamnet.se/tjanster/skraddarbyggda-hemsidor

foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/professionellt-utformad-sokmotorsoptimering-at-foretag
=>
foretagsnamnet.se/tjanster/sokmotorsoptimering

foretagsnamnet.se/tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/sociala-medier-for-foretag
=>
foretagsnamnet.se/tjanster/sociala-medier

och sen ett till exempel

foretagsnamnet.se/produkter-inom-webbproduktion
=>
foretagsnamnet.se/produkter

och till slut en undersida till just denna kategori

foretagsnamnet.se/produkter-inom-webbproduktion/webbhotell-med-extremt-hog-driftsakerhet
=>
foretagsnamnet.se/produkter/webbhotell


__________________

Hur långa adresser bör man ha och varför? Varför kan jag tänka mig, sökmotorsrelevans och för att inte sticka besökarna i ögat.

Hur hade ni resonerat och gjort? Hade ni valt de korta länkarna eller de långa? Jag kan inte riktigt bestämma mig.

MVH
Jag hade definitivt föredragit de kortare adresserna, de är enklare att komma ihåg och ser mindre spammiga ut.

En lång adress som t.ex. "tjanster-foretagsnamnet-erbjuder-som-din-webbyra/sociala-medier-for-foretag" är inte nödvändigtvis speciellt sökmotorvänlig då även om du kan slänga in mer sökord i URL:en så ges de enstaka orden också mindre vikt, jämfört med bara "/tjanster/sociala-medier". Hade satsat på en kortare adress med de viktigaste sökorden och istället försökt att få in de andra sökorden på ett naturligt sätt i titeln, rubriker och resten av texten.
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 00:41 #3
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Så kort som möjligt där du får in sökordet skulle vara min rekommendation.

Ett test jag gjorde visade att "/tjanster/sokmotoroptimering/" hade lägre CTR än "/sokmotoroptimering" med samma desc och titel, på samma placering. Dock vill jag understryka att jag hade väldigt lite data på det (~10 000 visningar)
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 00:54 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Även jag skulle rekommendera de kortare adresserna. Har inget att referera till just nu, men jag läste nyligen något om att Google är misstänksamma mot URL:er med "överdrivet många" ord. Deras varningsklocka för keyword-stuffing borde ringa. Kommer inte ihåg om det enbart gällde domännamn eller hela URL:en.

Det som kan tala emot är att Wordpress m.fl. använder rubrikerna/inläggens namn till URL:erna. Där är dock det större problemet att onödigt långa rubriker ger mindre styrka åt varje ord.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 04:27 #5
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat från en intervju med Matt Cutts:

Citat:
Stephan Spencer:

Next question: what is excessive in the length of a keyword-rich URL? We have seen clients use keyword URLs that have 10 to 15 words strung together with hyphens; or blogs - we have seen them even longer there. A typical WordPress blog will use the title of the post as the post slug, unless you defined something different and you can just go on and on and on. Can you give any guidelines or recommendations in that regard?

Matt Cutts: Certainly. If you can make your title four- or five-words long - and it is pretty natural. If you have got a three, four or five words in your URL, that can be perfectly normal. As it gets a little longer, then it starts to look a little worse. Now, our algorithms typically will just weight those words less and just not give you as much credit.

The thing to be aware of is, ask yourself: "How does this look to a regular user?" - because if, at any time, somebody comes to your page or, maybe, a competitor does a search and finds 15 words all strung together like variants of the same word, then that does look like spam, and they often will send a spam report. Then somebody will go and check that out.

So, I would not make it a big habit of having tons and tons of words stuffed in there, because there are plenty of places on a page, where you can have relevant words and have them be helpful to users - and not have it come across as keyword stuffing.

Stephan Spencer: So, would something like 10 words be a bit much then?

Matt Cutts: It is a little abnormal. I know that when I hit something like that - even a blog post - with 10 words, I raise my eyebrows a little bit and, maybe, read with a little more skepticism. So, if just a regular savvy user has that sort of reaction, then you can imagine how that might look to some competitors and others.



Hela intervjun: http://www.stephanspencer.com/search...#ixzz0yzlC4z9c
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 07:08 #6
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Jag kör alltid på så korta URL:er som möjligt. Ser dock till att de innehåller mitt sökord.

Blir bäst så.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 10:05 #7
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
Tack alla för svaren, ska genast rätta till mina överdrivna urler!

nu kör jag 4 ord totalt, dvs
domän.se/ord1-ord2/ord3-ord4

Det är inte för mycket va?

Senast redigerad av oakleaf den 2010-09-09 klockan 10:16
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017