Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback på webbshop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-02, 10:27 #1
Knalli Knalli är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 189
Knalli Knalli är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 189
Standard Feedback på webbshop

Har snickrat några månader på en webbshop men nu har utvecklingen börjat stå stilla, så lite feedback skulle inte skada så man får lite mera inspiration.

Sidan är inte lanserad och jag är som mest intresserad av att se vad folk tycker. Beställningar får göras men vänta er inte några produkter :-)

Har försökt bygga den så mycket efter SEO som möjligt, och då jag har lite erfarenhet från e-handel så ligger ju "krutet" egentligen på administrations delen.

http://www.crazyage.nu/

Så såga på :-)
Knalli är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-02, 10:31 #2
fooztrs avatar
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 465
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare
fooztrs avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 465
Jag tycker att Varukorgen skall vara överst i vänster spalten. Sedan Logga in strax under den.

Förövrigt så fungerar designen, lite för skrikig rosa färg för min smak, men kan tänka mig att den går hem hos vissa tjejer. Sen skulle jag vilja veta hur själva upplägget på startsidan kommer se ut efter lansering.
fooztr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-02, 10:35 #3
Knalli Knalli är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 189
Knalli Knalli är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 189
Ja, designen har jag ju försökt inrikta mot lite yngre tjejer. Logga in kommer inte finnas kvar. Har bara slängt dit den för att komma åt admin sidan.

Vad gäller startsidan efter lansering har jag ingen aning om hur det kommer se ut. Har dykt upp lite strul med startkapital osv så mest troligt kommer sidan bara säljas med eller utan leverantörskontakter osv. Har inte riktigt beslutat mig över hur det kommer bli.
Knalli är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-02, 13:28 #4
fooztrs avatar
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 465
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare
fooztrs avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 465
Känns mer som 50 åriga kärringar som har medelålderskris.. När jag ser på t.ex. skorna, så tänker jag på.. hora *host*

Du kanske borde lägga till några mörkare färger i layouten, inte så skrikig rosa..

Citat:
Ursprungligen postat av Knalli Visa inlägg
Ja, designen har jag ju försökt inrikta mot lite yngre tjejer.
fooztr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-10, 11:18 #5
l3o l3o är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 34
l3o l3o är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av fooztr Visa inlägg
Känns mer som 50 åriga kärringar som har medelålderskris.. När jag ser på t.ex. skorna, så tänker jag på.. hora *host*

Du kanske borde lägga till några mörkare färger i layouten, inte så skrikig rosa..

Det + ta bort glow
l3o är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-20, 22:58 #6
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Har inte varit aktiv på WN under väldigt lång tid nu, så jag tänkte wth... lite feedback kan man väl mjukstarta med

Nedan följer lite tankar och funderingar kring din nätbutik efter en liten snabbtitt i nätbutiken.

Design, navigering & struktur
Även om din målgrupp är yngre tjejer tror jag att du gör dig själv en tjänst och ser över färgerna en eller ett par gånger till. Alla de olika nyanserna av rosa skär sig lite i mina ögon. Dessutom så fungerar inte svart på en så mörk nyans av rosa (se vänstermenyn).

Navigeringsmässigt så är det inte heller helt klockrent. Till en början med så tycker jag att du kan försöka flytta kundvagnen. Lägg den på en öppen yta så att den är enkelt att hitta.

Övrigt vad gäller navigeringen så tycker jag nog att du kan försöka separera produktkategorier med de övriga länkarna. Markera tydligt vad som är produktlänkar och vad som inte är det. Ett sätt är att inte ha dem i samma kolumn. Överskrifterna behövs inte då heller.

Mycket handlar om att skapa ett bra flöde för kunderna att följa som är enkelt och där man kommer dit man ska. Tänk på stigarna inne i ett IKEA-varuhus. Du behöver inte göra det så uppenbart... men t ex konsekvens färgmässigt är alltid trevligt.

Intressanta säljytor
När du vill köra kampanjer på produkter etc, så finns det en yta på webbplatsen jag tycker att du först ska prova. Tjejen högst upp till höger, sätt en pratbubbla framför hennes mun och prova att förmedla kampanjer på det viset. Anledningen till det är att det med stor sannolikhet är ett av de första ställena folk tittar på. Tänk på det när du kör kampanjer.

Flöden
Om jag tolkat det rätt, så är rea = röda priser? Jag vet att många använder priser i röd färg ofta, men prova göra dem gröna eller i en annan mer positiv färg. Huvudsaken är att *DET STICKER UT*. Sen är det inte konsekvent heller. Produkter med svartfärgade priser i listor får rödfärgade priser när man står på produktsidan. När man klickar på en bild bör man inte byta sida heller (firefox). Länkfärgen bör tänkas om också.

Vad gäller produktsidorna så tycker jag att du kan ta bort alla "801ln", "873" etc efter produktnamnen. Lägg det i beskrivningen / artikelnumret etc. Det ger nämligen ingenting till konsumenten i de flesta fallen.

På sidan "Orderformulär" så finns det en kryssruta med texten "Jag godkänner vilkoren". Vilka villkor, var finns dem? Länka texten "Villkor" och öppna villkorstexten i en lightbox eller liknande.

Information
Skriv ut vem som står bakom nätbutiken. Företag, kontaktuppgifter (helst även telefonnummer). Det skapar en viss trygghet bland konsumenterna.

Istället för att skriva "Lager 0st", skriv "på ingång" eller liknande. Ta chansen att direkt på webbsidan ge konsumenten informationen de vill ha i det fallet, dvs om den kommer in på lager igen, och om du kan.. även när i så fall.

En annan sak som gäller hela butiken är texterna. Det finns lite stavfel, särskrivningar etc som du bör ta itu med.

Sen fattas det så klart massor med produktbeskrivningar etc, men det är väl för att du inte är färdig med butiken än.

Övrigt
Avslutningsvis, lite generella tankar kring den bransch du ger dig in i som du kan fundera över.

Inom modebranschen vad gäller kläder, skor etc i kombination med e-handel resulterar ofta i större returhantering än inom många andra branscher. Var beredd på detta. Du kan med fördel även försöka förebygga detta så mycket som möjligt. T ex tydliga måttabeller, bilder på hur man mäter, videos etc. Var även noga i köpvillkorstexten hur returer hanteras.

Sist men inte minst. Kolla på dina konkurrenters nätbutiker. Jag tar lite för givet att detta är din första nätbutik? Hur ser dem ut grafiskt, hur ser köpflödet ut, vilken information framhäver dem, vad är dem mindre/mer tydliga med, hur utformar dem kampanjer, vilken typ av information ger dem konsumenterna och hur enkelt är det att finna det man söker.

Sista tipset när du väl är live på riktigt: prova -> analysera -> ändra -> analysera!

Det var lite snabba funderingar. Kör på och kör hårt!
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-27, 21:51 #7
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
Du kunde se över koden lite, om du rensar upp bland <div>-taggarna så blir det ju enklare att jobba med koden i framtiden. Att du har produktbilderna som bakgrunder i en DIV-box istället för som en vanlig bild innebär dessutom att bilderna inte kommer med om man skriver ut sidan.

Och så instämmer jag om färgerna, annars är det en bra början!
alejandr0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017