Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Olagliga wordpressteman?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-17, 17:07 #1
W2Bests avatar
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 166
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
W2Bests avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 166
Standard Olagliga wordpressteman?

Hur kan man identifiera om ett wordpresstema är olagligt?

Vissa sajter erbjuder ju teman som ser ut som premiumteman andra tar betalt för utan kostnad, men hur ska man kunna veta om de kapat dessa från deras rättmätige ägare? Finns det något bra sätt?
Det är ju inget som är utskrivet direkt...

Om en ägare vill att jag ska betala några tio dollar för ett tema gör jag gärna det, men det blir ju svårt om man inte vet om det!
W2Best är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 17:28 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det går inte att veta, såvida de inte varit så korkade att namnet på temat står kvar så du kan söka efter det. Det du kan göra är däremot att endast använda teman från webbplatser du litar på. I slutändan är det du själv som ansvarar för det du publicerar oavsett hur svårt det var att ta reda på om kopian du har är laglig eller inte.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 00:46 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Det finns en del saker du kan titta efter för att veta att temat sprids olagligt:

1. Var hänvisas du att ladda ner temat?
Är det på samma webbplats där temat presenteras är det 99% chans att temat är lagligt. Hänvisas du till någon fildelningssida som megadownload, hotfile osv kan du vara till 99% chans säker på att temat sprids olagligt.

2. Finns det spegelsidor för nedladdning?
Kan du vara 99% säker på att temat sprids olagligt.

3. Är filer krypterade i temat?
Kan du vara ganska säker på att det sprids olagligt.

4. Finns det länkar i footern till "suspekta" sidor kan du vara ganska säker på att temat sprids olagligt.

5. Finns warez nämnt någonstans på sidan kan du vara säker på att det sprids olagligt.

6. Finns temat att köpa så kan du ju vara säker på att det sprids olagligt.

7. Kolla readme-filer som medföljer de flesta premium-teman.

8. Postar uppladdaren en beskrivning av temat tillsammans med prislapp utan att begära betalt kan du ju också börja fundera lite..

Citat:
Det går inte att veta, såvida de inte varit så korkade att namnet på temat står kvar så du kan söka efter det.
Det är det som är en av huvudpunkterna med att sprida olagliga teman. Att namnet står kvar alltså. Kända teman är mest eftertraktade och folk söker på tema-namnet och typ "warez". På så sätt får man trafik och kan sprida sin avföring.

I övrigt så är det ganska korkat att ladda ner teman olagligt som folk försörjer sig på. Dels moraliskt gentemot upphovsmannen men man ska också tänka på det att folk som sprider mjukvara inte gör detta för att det är kul. Det finns ofta elak kod, dolda länkar etc implementerade i det du laddar ner.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 01:09 #4
W2Bests avatar
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 166
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
W2Bests avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Det finns en del saker du kan titta efter för att veta att temat sprids olagligt:

1. Var hänvisas du att ladda ner temat?
Är det på samma webbplats där temat presenteras är det 99% chans att temat är lagligt. Hänvisas du till någon fildelningssida som megadownload, hotfile osv kan du vara till 99% chans säker på att temat sprids olagligt.

2. Finns det spegelsidor för nedladdning?
Kan du vara 99% säker på att temat sprids olagligt.

3. Är filer krypterade i temat?
Kan du vara ganska säker på att det sprids olagligt.

4. Finns det länkar i footern till "suspekta" sidor kan du vara ganska säker på att temat sprids olagligt.

5. Finns warez nämnt någonstans på sidan kan du vara säker på att det sprids olagligt.

6. Finns temat att köpa så kan du ju vara säker på att det sprids olagligt.

7. Kolla readme-filer som medföljer de flesta premium-teman.

8. Postar uppladdaren en beskrivning av temat tillsammans med prislapp utan att begära betalt kan du ju också börja fundera lite..


Det är det som är en av huvudpunkterna med att sprida olagliga teman. Att namnet står kvar alltså. Kända teman är mest eftertraktade och folk söker på tema-namnet och typ "warez". På så sätt får man trafik och kan sprida sin avföring.

I övrigt så är det ganska korkat att ladda ner teman olagligt som folk försörjer sig på. Dels moraliskt gentemot upphovsmannen men man ska också tänka på det att folk som sprider mjukvara inte gör detta för att det är kul. Det finns ofta elak kod, dolda länkar etc implementerade i det du laddar ner.
Tack för ett mycket bra svar!

Det är just den delen med krypterade filer som fick mig att undra. Då ska jag söka runt lite efter temanamnen och se så att jag kan hitta en riktig version. Jag vet ju själv hur förbannad jag skulle bli om någon tog innehåll som jag skapat och använde utan att göra rätt för sig, så jag har ingen intention att göra det mot nån annan!
W2Best är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 09:47 #5
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Jag skulle dock ta "99%"-påståendet med en nypa salt, då det är en siffra tagen ur luften. Vill du vara 100% säker, så sikta in dig på de lite mer välbesökta och pålitliga sajter som Smashing Magazine eller Tutorial9.

Senast redigerad av jgabor den 2010-02-18 klockan 09:48 Anledning: Fixa BBCode
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 12:16 #6
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Jag skulle dock ta "99%"-påståendet med en nypa salt, då det är en siffra tagen ur luften. Vill du vara 100% säker, så sikta in dig på de lite mer välbesökta och pålitliga sajter som Smashing Magazine eller Tutorial9.
Självklart är procentsatsen tagen ur luften. Jag tror folk förstår att det inte finns någon statistik på detta Det var bara för att understryka vad man bör vara uppmärksam på. Men det är ju bra att du påpekar det.

Sidorna du länkar till är bra. Men de länkar till teman som är gratis, dvs. där det inte finns en upphovsman som egentligen tar betalt. Det är en lite annan situation än vad trådskaparen åsyftar.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 12:21 #7
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Nja, han frågade om hur man kunde veta om ett gratis team som ser ut som ett premiumtema faktiskt är lagligt eller inte... Därför hänvisade jag till sajter med "premiumteman" som faktiskt är gratis och lagliga att använda.

Eftersöker han premiumteman i dess riktiga bemärkelse (dvs som du måste betala för), så kan jag rekommendera WooThemes.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 12:28 #8
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Nja, han frågade om hur man kunde veta om ett gratis team som ser ut som ett premiumtema faktiskt är lagligt eller inte... Därför hänvisade jag till sajter med "premiumteman" som faktiskt är gratis och lagliga att använda.

Eftersöker han premiumteman i dess riktiga bemärkelse (dvs som du måste betala för), så kan jag rekommendera WooThemes.
Han skrev:
"Vissa sajter erbjuder ju teman som ser ut som premiumteman andra tar betalt för utan kostnad"

Det vill säga teman som vissa tar betalt för men andra erbjuder gratis. Så gratis är nödvändigtvis inte gratis i slutändan.

Men jag håller med, om man är osäker är det bättre att gå till pålitliga sajter som erbjuder premium-teman som är skapade för att spridas kostnadsfritt.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 12:33 #9
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Då tolkade jag helt enket vad han skrev fel... Ber om ursäkt för det. Läste det som om han menade:

"Vissa sajter erbjuder ju teman utan kostnad som ser ut som teman som andra skulle ta betalt för."

Men oavsett, så förhoppningsvis fick han i alla fall lite tips på sajter med bra och lagliga teman.

Senast redigerad av jgabor den 2010-02-18 klockan 12:34 Anledning: Stavfel
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 14:08 #10
W2Bests avatar
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 166
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
W2Bests avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Då tolkade jag helt enket vad han skrev fel... Ber om ursäkt för det. Läste det som om han menade:

"Vissa sajter erbjuder ju teman utan kostnad som ser ut som teman som andra skulle ta betalt för."

Men oavsett, så förhoppningsvis fick han i alla fall lite tips på sajter med bra och lagliga teman.
Ja det var så jag menade när jag ställde frågan. Jag tycker helt enkelt att man hittar teman ibland som ser lite för bra ut för att bara skänkas bort, och tänkte om man kan identifiera huruvida de är lagliga eller inte.

Ber om ursäkt om jag skapade lite förvirring.
W2Best är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017