Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ta bort länken till startsida i undermeny

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-07, 10:04 #1
knolpak knolpak är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 1
knolpak knolpak är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 1
Standard Ta bort länken till startsida i undermeny

Vill gärna höra er åsikt om detta. Jag har en huvudmeny som öppnar en undermeny. Vid klick på "startsida" öppnas undermenyn för detta val. Den innehåller ca 6-7st länkar inkl en första länk som heter "start" och leder till huvudstartsidan.

Nu har jag fått order om att ta bort länken till startsida (dvs den första länken i undermenyn) med motiveringen att den är överflödig. Man kan lika gärna klicka i huvudmenyn om man vill tillbaka till startsidan. Jag menar att den är viktig för att man ska se vart man befinner sig. Är ni med på vad jag menar?
knolpak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 11:03 #2
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
annahelins avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
Jag förstår deras tanke men även din tanke.

Det där tror jag främst är en smaksak och jag tycker ni ska anpassa det efter målgrupp till webbplatsen. Har ni vana internetanvändare som målgrupp så skulle jag vilja säga att det räcker med en länk i huvudmenyn. Om internetanvändarna är ovana kan det vara bra att ha en i undermenyn också för att ge mer klarhet och göra det enklare för dem att navigera.
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 12:31 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Tror inte jag fattar, var ska man klicka för att komma till huvudmenyn om den inte ligger i undermenyn? Du säger att om man klickar på Startsida så kommer man ju till en undermeny, inte till startsidan?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-07, 15:09 #4
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Jag gissar att du menar ungefär det upplägget som dn.se har. Om jag t.ex. klickar på alternativet "Ekonomi" i huvudmenyn så öppnas "startsidan" eller "löpet" för denna sektion. Denna sektion har även en egen länk i undermenyn men benämningen "Ekonomi - hem" som alltså leder till samma resultat som om besökaren hade klickat på "Ekonomi" i huvudmenyn. Jag antar att det är den här principen knolpak beskriver.

Om så är fallet så håller jag med Anna om att det lite är en smaksak. Men jag tycker aldrig att det är fel att göra så som DN har det (och du även förespråkar). En enkel motivering till det är det helt enkelt är det vanligaste upplägget enligt mina erfarenheter. Besökarna är helt enkelt vana vid det upplägget och mycket riktigt ger den en tydligare indikation om var besökaren är.

Men som sagt, till viss del kan den anses onödig. Jag är dock för ovan upplägg.
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017