Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Posten -skyldigheter??

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-16, 21:56 #1
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Standard Posten -skyldigheter??

Jag tänkte på en sak när jag gick igenom mina pacsoft-listor över skickade paket..

Har man en webshop är man ju skyldig att ansvara för beställningen når mottagaren, man kan inte säga att det är kundens ansvar om man inte väljer ett fraktalternativ som är försäkrat tex.
Hur kan posten inte vara skyldiga till det då, jag kanske tänker helt fel, men dom ansvarar ju inte för något som inte är försäkrat. Att dom inte ens ansvarar för postförskott med kollinummer tycker jag är befängt, det skickas ju till och med i samma säck som REK, inte med den vanliga posten.

Men ändå sitter jag här med outhämtade paket på min lista, som inte returerats heller. Utan "försvunnit". Händer det här er också? Jag tycker det är märkligt att brev som har kollinummer och scannas ut och in kan försvinna såhär? Och självklart är posten lika ohjälpsamma som alltid...
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-17, 12:55 #2
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Jag har fått för mig att det endast är brev som Posten inte ansvarar för men där kanske jag har helt fel? Har de ett kolliid borde det ju gå att få fram eller konstatera att Posten har slarvat bort det och då ersätta dig! Har tyvärr för dålig koll på detta...
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-17, 20:28 #3
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Enligt postens vilkor så är inte postförskott försäkrat så de kan mycket väl "försvinna". Antar att graden försvunna ökar när de ska returneras till avsändaren eftersom då försvinner spårbarheten lite. Man kan om man vill skicka rekommenderade postförskott.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-17, 23:16 #4
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av JohanssonHenrik Visa inlägg
Enligt postens vilkor så är inte postförskott försäkrat så de kan mycket väl "försvinna". Antar att graden försvunna ökar när de ska returneras till avsändaren eftersom då försvinner spårbarheten lite. Man kan om man vill skicka rekommenderade postförskott.

Ja mendom skickas ju fortfarande på samma sätt så borde inte vara ett problem tycker jag..
Jo jag vet att man kan skicka rek-pf, men det åker ju i samma påse, så himla onödigt att ta 50:- för det.
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 08:20 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ja försäkringar kan vara onödigt men också väldigt viktigt. Det är ju det du får, en försäkring.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-20, 08:16 #6
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
jag tycker inte man ska behöva försäkra sig emot stöld och slarv hos ett företag man är kund hos..
det är idioti. dagens verklighet möjligen men det är befängt att posten gör såhär.

Jag blir glad ju fler citymail och andra "post" företag jag ser.
De verkar känna mer ansvar och göra ett bättre jobb.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-20, 12:14 #7
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Postens enda skyldighet är att ta dig bakifrån.

Tills den dag företagen protesterar tillräckligt mycket. Vilket inte verkar hända för det är ingen som orkar kämpa ensam.


Kunder fattar inte att det är Posten som har skyldighet att leverera. Det är du som webbutik som får ta ALL skit om det inte går vägen. Därför finns det inget alternativ att skicka "utan ansvar" för dig, även om Posten trampar sönder dina saker eller "tappar" dem från lastbilen så skiter kunden i detta.

Det är bara att ta det som en förlust och skicka en gång till och hoppas på att Posten gör en undersökning på ditt kolli.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-21, 14:07 #8
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Citat:
Ursprungligen postat av Zodic Visa inlägg
Jag tänkte på en sak när jag gick igenom mina pacsoft-listor över skickade paket..

Har man en webshop är man ju skyldig att ansvara för beställningen når mottagaren, man kan inte säga att det är kundens ansvar om man inte väljer ett fraktalternativ som är försäkrat tex.
Hur kan posten inte vara skyldiga till det då, jag kanske tänker helt fel, men dom ansvarar ju inte för något som inte är försäkrat. Att dom inte ens ansvarar för postförskott med kollinummer tycker jag är befängt, det skickas ju till och med i samma säck som REK, inte med den vanliga posten.

Men ändå sitter jag här med outhämtade paket på min lista, som inte returerats heller. Utan "försvunnit". Händer det här er också? Jag tycker det är märkligt att brev som har kollinummer och scannas ut och in kan försvinna såhär? Och självklart är posten lika ohjälpsamma som alltid...


Kanske en "dum fråga" men har du kryssat i rutan att outhämtade paket ska returneras? Om du inte gjort det "skrotas" dina varor om köparen inte hämtar ut dem.
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-26, 17:14 #9
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
Har inte mycket att tilläga om postens skyldigheter men jag kan ju säga att jag har mycket bättre erfarenheter av både UPS, DHL och Schenker.

Det känns som varje gång jag pratar med posten om paket som är borta, något som gått fel eller liknanade så är de otrevliga, ingen vill hjälpa till och mitt samtal kopplas hit och dit tills jag tillslut får veta att de ska kolla upp det och ringa upp senare under dagen. När dagen sedan börjar närma sig sitt slut och ingen ringt ringer jag upp för att se hur det gick. Då har såklart alla jag pratat med gått hem för dagen och ingen har brytt sig om att höra av sig. Fyfan vad jag blir sur då.

Om jag kunde byta till något annat hade jag gjort det.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017