Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbtryckeriet Attitude.se till salu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-13, 18:35 #1
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448


Attitude.se startades våren 2003. Affärsidén är att låta privatpersoner och företag trycka egna textilier i låga volymer till ett överkomligt pris utan startkostnader.

Min bror är den som haft huvudansvaret för tryckeriet i Halmstad under den tid han studerat där. Det har inneburit en passiv inkomst för mig och utan några större arbetsinsatser. Nu har han dock bestämt sig för att byta jobb till något som ligger mer inom hans utbildnings fokus, vilket gör att jag står utan ”förman” på tryckeriet. Detta tillsammans med min ambition att utveckla andra delar av min verksamhet gör att jag väljer att sälja Attitude.se. Ett alternativ skulle vara att ta över driften själv, men i dagsläget hinner eller vill jag inte göra det med tanke på att jag dels jobbar heltid med mina andra projekt samt studerar på heltid.

Detta prospekt behandlar finansiell information och verksamhetsbeskrivning av webbtryckeriet Attitude.se. Tjänsten gjorde 2006 ett resultat på 236.712 SEK innan löner och har en kundbas på 5000 med en total omsättning 2006 på 550.000 SEK exkl. moms.

Arbetstiden som krävs för att uppnå dessa resultat ligger på ungefär 50h i månaden. Priset som begärs är 500.000 exkl. moms eller högstbjudande utan maskinpark och ytterligare 30-50.000 vid inklusion av maskinpark, lager och utbildning.

Prospektet nedan innehåller resultatrapporter och statistik på totalt sex sidor.

http://www.attitude.se/attitude-prospekt-070812.pdf

Frågor kan besvaras i denna tråd, via mail eller via PM.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 21:10 #2
Sonec Sonec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 241
Sonec Sonec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 241
känns inte 550 000:- Exkl moms väldigt mycket för denna typ av verksamhet..
Helt klart intressant men tycker det är för en stor summa pengar, då omsättningen inte ens sträcker sig till 1 miljon.

Vet inte, men det känns orimligt.
Sonec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 21:23 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det kan jag inte uttala mig om. Det får eventuella spekulanter göra själva.

En återbetalningstid på 2 år tycker jag är ganska rimlig.

Omsättning i sig är ju inte ett nyckeltal som har någon relevans förutom i den aspekten att man vill mäta ens andel av marknadssegmentet.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 22:00 #4
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Originally posted by ztream@Aug 13 2007, 21:23
En återbetalningstid på 2 år tycker jag är ganska rimlig.
Återbetalningstiden är inte riktigt 2 år. Som du skriver i den ursprungliga postningen är resultatet innan lönekostnader, vilket drar ner det faktiska resultatet en del även om det bara rör sig om uppskattningsvis 50 timmar arbete/månad.

Jag har inga synpunkter avseende om den begärda köpesumman är rimlig eller inte. Påpekar endast det om återbetalningstiden.

För vad än för köpesumma det nu blir i slutändan får man även en bra start på en egen verksamhet inom tröjtryckning och då får man väga köpesumman mot vad det skulle kosta en själv att dra igång en liknande verksamhet. Det vill säga hur länge det skulle ta att få denna egna verksamhet utan något utvecklat eller inarbetat att generera vinst jämfört med att köpa något befintligt med inarbetat varumärke, färdig teknik och befintlig kundstock.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 22:11 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Såklart, det beror hur man räknar på det.

Avkastningen på investerat kapital är ungefär 30% per år. Detta i princip utan att man behöver lyfta ett finger under förutsättning att man anställer en tryckare.

Vi har också medvetet hållt tillbaka omsättningen i år och förra året pga. att min bror och de andra två som jobbat för mig inte kunnat jobba mer än såhär. Jag passade därför en hel del möjlighter som hade ökat omsättningen och resultatet för den delen.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 22:42 #6
sajadi sajadi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 25
sajadi sajadi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 25
Jag tycker din verksamhet är mycket intressant men formen för ditt företag gör ett eventuellt köp väldigt svårt.

Du skriver i informationsbladet följande:

Citat:
Notera att fasta kostnader såsom lokal, försäkringar, förbrukningsinventarier och övriga externa kostnader som inte är direkt hänförbara till verksamheten har exkluderats. Detta för att ge en eventuell köpare en rättvisande bild av verksamheten.
Tyvärr ger detta en felaktig bild då det är faktiska kostnader för den som vill driva detta i bolagsform. Vidare måste väl förbrukningsinventarier vara en kostnad i tryckeriverksamhet?

Det vore mycket lättare om en så stor verksamhet som denna vore ett eget bolag. Speciellt för någon som mig som skulle kunna vara intresserad, men behöver kanske låna halva beloppet från banken. En bank skulle nog aldrig gå med att låna ut med en resultatrapport som din.
sajadi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 22:50 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag räknar med att en köpare har ett eget bolag. Det är förbrukningsinventarier som inte är påförbara på Attitude utan mina andra verksamheter.

Jag tror att en eventuell köpare har bolag med försäkring och lokal redan. Har han inte detta så finns det även möjligheter att driva verksamheten från hemmet.

Det rör sig om ett bolag som har 10 verksamheter varav Attitude är en. De uppgifter jag redovisar är så rättvisande som det går att få dem, men det är inte praktiskt möjligt eller intressant att ombilda verksamheten till eget bolag. Det skulle dessutom ta ett år innan man fick ett bokslut som var rättvisande ändå.

Om det finns frågor så ska jag dock göra mitt bästa för att besvara dessa.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017