Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


javascript: Stänga confirm-dialog dynamiskt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-20, 13:27 #1
Celeborn Celeborn är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 1
Celeborn Celeborn är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 1
Hej alla

Jag försöker stänga en confirm-dialog med javascript. Scenariot är att en confirm-dialog poppar upp när det endast är 5 minuter kvar på en användares session och ber denne att klicka på OK för att förlänga sessionen eller Cancel för att logga ut. So far so good.

Problemet är att jag vill att dialog-rutan ska försvinna och användaren loggas ut (skickas till en annan sida) när sessionen verkligen är slut.
Exempelkod nedan:

Kod:
function checkSession()
{
	d = new Date();
	dtmNow = d.getYear() + "/" + d.getMonth() + "/" + d.getDate() + " " + d.getHours() + ":" + d.getMinutes();
	if (dtmNow == dtmEnd)
	{
 *var ysnQuestion=confirm("Din session kommer att ta slut om 5 minuter.\n\nTryck på OK för att behålla din session eller Cancel för att logga ut.");
 *
 *if (ysnQuestion==true)
 *{
 *	var responseText = XMLHttpResponse("GET", "jsqueries.asp?action=ExtendLogin&random="+randNum(9999999), false, null);
 *	if (responseText != "success")
 *	{
 * *alert("Det har uppstått ett fel, informationen kunde inte hämtas eller sparas.");
 * *document.location.href = "http://utloggningssida";
 *	}
 *}
 *else
 *{
 *	document.location.href = "http://utloggningssida";
 *}
	}
	else if (dtmNow == dtmEnd2)
	{
 *//Om detta inträffar så ska dialogrutan stängas och användaren skickas till utloggningssidan.
	}
	setTimeout(checkSession, 5000);
}
dtmEnd är sluttiden för sessionen minus 5 minuter, dtmEnd2 är när sessionen verkligen tar slut.
Om dtmNow == dtmEnd2 så är tiden ute och användaren skall skickas till utloggningssidan, vilket innebär att dialogrutan måste stängas på något sätt.

Anledningen till att jag inte använder en hemmagjord popup, typ en DIV, är att den är tyst. En alert eller confirm plingar och får browsern att blinka och ha sig, det fångar uppmärksamheten bättre helt enkelt.

Någon som vet om det går och isf hur man stänger en confirm-dialog dynamiskt?

Tack på förhand
/Jesper
Celeborn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 17:58 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
När du skickar upp en dialog ruta, så pausar du Javascriptet / låser sidan.... Du kommer inte vidare på något sätt.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 19:47 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Ush och fy för dialogrutor, lägg ett alpha lager över hela sidan, då kan du fortsätta med ditt script under tiden.
(och lägg för guds skull inte upp någon focus på fönstret, hatar när man skriver ett mail eller liknande och så poppar en webbsida som refreshas, som vissa dåliga webbmailar)
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017