Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


div-layout

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-14, 09:28 #11
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Problemet är egentligen inte lösbart med css och div:ar.
Man kan sammanfatta det som hur kan jag i en div få information om en annan div:s höjd efter att den fyllts med innehåll och sedan använda det värdet för att sätta höjden på nuvarande div, och vice versa om den aktuella div:en skulle bli högre efter att ha fyllts med innehåll, hur kan den andra div:en hämta och använda det höjdvärdet.
Det blir en fråga om hönan och ägget. Om jag vet att div A _alltid_ blir högre så fungerar det. Men om jag inte vet från början vilken som blir högst så går det inte.
Det enkla svaret är: Strunta i konventionerna och använd tabeller. Där tas det hänsyn till alla höjder innan tabellen ritas upp. Det fungerar och alla användare blir glada och nöjda.

Det går att lösa med CSS. Det är väl lite det som är poängen med att vi diskuterar överhuvudtaget.

Problematiken är att det verkar som om många här försöker jämföra äpplen och apelsiner. Div-element är inte Tabellceller. De är oberoende av varandra och unika element. Enbart som child-element kan de egentligen "ärva" egenskaper av varandra. Enda sättet för två unika element att ärva värden av varandra är att knyta samman dem med Javascript, eller emulera beteendet (faux-columns).

Du har däremot rätt i att tabeller är fullt användbara, vilket jag redan nämnt. Layout-tabeller förekommer i andra medier, det har dock svartmålats lite i och med CSS-P. Faktum kvarstår, om man lägger lite uppmärksamhet på tillgänglighet och kod-optimering är tabeller fortfarande fullt möjliga att använda.

Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Till magic: Det fungerar bara om allt ryms på en skärmhöjd. Blir någonting högre än skärmen är höjden 100%.
Det är därför "sista" child-elementet ges min-height. Det är i viss mån en fungerande lösning.

Fungerar bara halvhyfsat vid resize dock, särskilt i Opera som inte ritar om ytan omedelbart.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-14, 09:51 #12
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by Kaffe@Feb 14 2007, 10:28


Det går att lösa med CSS.
(och lite längre ner
. Enda sättet för två unika element att ärva värden av varandra är att knyta samman dem med Javascript, eller emulera beteendet (faux-columns).
Alltså gick det inte med CSS, utan endast via javascript. Case closed. Använd tabell.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-14, 09:59 #13
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Jag måste erkänna att jag kan inte "div" riktigt.. jag håller mig till oldschool tabeller.. skall nog lära mig divar någon gång..
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-14, 10:02 #14
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffe

Det går att lösa med CSS.
(och lite längre ner
. Enda sättet för två unika element att ärva värden av varandra är att knyta samman dem med Javascript, eller emulera beteendet (faux-columns).
Alltså gick det inte med CSS, utan endast via javascript. Case closed. Använd tabell.
Det är just därför som, lösningen inte är Javascript, utan att emulera beteendet med hjälp av CSS. Men, för all del, missförstå mig gärna.

Observera hur faux-columns implementeras (från: http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/):
Kod:
background: #ccc url(../images/bg_birch_800.gif) repeat-y 50% 0;
Det är, hör och häpna ett CSS-attribut. För den som inte orkar tänka: Faux-columns är en CSS-lösning.

Observera mitt andra inlägg i tråden, ifall du missade det: http://www.xs4all.nl/~peterned/examples/cs...csslayout1.html som förklarar hur man får något att vara 100% av fönstret i vertikalt led.

Men jag håller med dig, eftersom den ursprungliga frågan egentligen handlade om brist på kunskap så skulle jag givetvis rekommendera tabeller om tidsbrist är en aspekt. Annars skulle jag ta mig tid att åtminstone utforska ovanstående två exempel.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-14, 10:03 #15
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Här har du lösningen som inte är så avancerad som den ser ut. Jag har själv använt den flera gånger utan problem.

http://www.positioniseverything.net/articl...out/equalheight
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-14, 10:11 #16
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Tack för svar.
jag har utforskat båda typerna av lösningar och funnit att de inte riktigt fungerar.
När det gäller fax-columns ska man veta att man inte får en div på riktigt utan bara något som ser ut som en div. Div:arna är fortfarande olika långa, det är bara det att man inte ser det.
Problemet är inte alltid att få något att vara 100 % av fönstret i verktikal led, utan att få något att bli lika långt som något annat
när man inte vet vilken av dem som kommer att bli längst .
Det kan röra sig om 75% av fönstret i vertikal led men kan lika gärna bli 175% av fönstret i vertikal led.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-14, 10:19 #17
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Då mitt problem skiljer sig från trådskaparens så gjorde jag en egen http://www.webmasternetwork.se/f12t19339.html.
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017