Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Håll mig hårt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-10, 21:33 #61
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Ämnet är intressant, även om frågeställningen var för bred för att kunna besvaras här på WN. Tråden spårade ur ganska fort - som trådar alltid gör när nya medlemmar inte vill ta till sig av tips

I vilket fall så gör jag om designen till en av mina webbutiker. Eller jag gör det inte, men jag har en kille som jobbar med det (fort går det dock inte). Hur mycket information tror ni att man vågar klämma in på förstasidan? Det finns säkert 100 saker jag vill förmedla till besökaren, men samtidigt är jag livrädd för att sidan ska bli rörig. Någon som känner till litteratur eller studier i ämnet? Skulle vilja hitta en webbsida eller en bok med titeln "Så här mycket vågar man klämma in på förstasidan, utan att riskera att ens besökare blir förvirrade och lämnar sidan omgående och därför inte tar till sig av informationen överhuvudtaget". Någon här som har erfarenheter av olika upplägg med mycket kontra lite information på förstasidan?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-10, 21:43 #62
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Framsidan kan du ju fylla rätt hårt med produkter.
Har själv ingen egen butik så vet inte vad som säljer bra,
dock vet jag vad jag tycker ser bra ut och lockande..

Nya och populära produkter gillar jag att se på framsidan.
Även en liten del som hänvisar till någon del-sida om det är REA.

Butiker jag själv anser ha ett bra upplägg på förstasidan:
siba.se
tbh.se
lastbryggan.com
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-11, 03:08 #63
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Tack för tipsen Mattias! Personligen gillar jag inte för mycket produkter på förstasidan, men det är så klart en smaksak. Det finns så mycket annan information om t ex snabba leveranser och bra köpvillkor som jag vill förmedla. Några extra heta produkter lär jag dock få plats med på förstasidan. Butikerna du länkar till ser alla bra ut, det håller jag med om.

Jag såg förresten att det fanns stora likeheter mellan tbh.se och Lastbryggan. Framförallt kassorna var ruskigt lika. Uppläget är identiskt och även en del texter.
"Postförskott är en tjänst som vi
endast erbjuder kunder inom Sverige!"
står det att läsa i exakt samma röda text hos både Lastbryggan och TBH. Om du läser det här Mats så vore det intressant att få veta vem det är som sneglar på vem
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-11, 03:31 #64
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
De kanske använder sig utav samma system som bas, som de sedan byggt om efter hand.
Tror inte adweb och lastbryggan snor av varandra iaf :-)

Angående snabba leveranser och dylikt information.
Det är trevligt att snabbt få se "Fri frakt" skyltandes (med minimum order).
Något som skapat mer köpglädje/nästan litet krav hos mig.
"Fan det fattas 200kr, frakten kostar 100kr anyways".
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-11, 07:08 #65
hallonis avatar
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 69
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem
hallonis avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 69
effektivast enligt mig själv är att på ett smart sätt visa besökaren vad det är som får denne att vilja handla just hos dig, dvs om du nu har fri frakt eller liknande.
samtidigt som du skyltar lite med lågpris varor och andra populärare artiklar i butiken..

det första intrycket är nästan viktigast av allt, och det är det som avgör om användaren stannar kvar eller inte. köpvillkoren vet jag inte om det är lika viktigt enligt min egen åsikt att visa på framsidan för det tycker jag användaren själv ska kunna välja läsa bara om han söker det, han kommer ju inte vilja läsa dem förrän han bestämt sig verkligen köpa något

däremot är det viktigt att allt är lätt åtkomligt, och inte ligger och gömmer sig i pyttetexter någonstans som jag vet själv vissa sidor har..

angående siba och andra större företag så tror jag inte man helt ska kolla efter deras modell, namnet siba säljer sig själv och dem behöver "bara" visa att dem har varor kunden söker och håller sig inom en vettig prisklass.
mindre företag måste vinna besökarens förtroende och visa att "störst är inte alltid bäst" samtidigt som det ska vara bättre för kunderna att handla där.
halloni är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-20, 12:39 #66
Mats@Extrude Mats@Extrude är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 17
Mats@Extrude Mats@Extrude är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 17
Det viktigaste är självklart nyttan men designen och strukturen på en webbplats är också avgörande för vilket intryck man vill ge.
Hur sidan ska se ut beror på vilken affärsidé man har och hur man vill profilera sig.
Har man som idé att erbjuda låga priser kan en illa designad sida vara helt rätt. Vill man däremot att kunden ska få intrycket att man kan leverera kvalitet måste det även genomsyra utformningen.
När det gäller www.sinnenasteater.com kanske det vore en god idé att bestämma sig för vad man ska ägna sig åt. Är det events man säljer eller försöker man leva på annonsintäkter eller webbdesign? Att blanda erbjudandet om att hyra underhållning till ett barnkalas med en länk som tex. affischer gör att det känns direkt oseriöst. Jag skulle inte stannat en sekund på sajten i normala fall..
Bort med allt oväsentligt så kommer du nog att sälja mer oavsett om du kommer 1:a på Google eller inte.

Men om du vill att folk ska stanna längre, erbjud mer vettig information som besökaren kan fördjupa sig i. Du har börjat lite med att skriva om lekar osv. Fortsätt med sådant. Knep och tips eller vad man bör tänka på i samband med en fest. Tänk inte bara på det du kan tjäna pengar på utan hjälp besökaren på flera sätt att lyckas med festen.
Mats@Extrude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 11:54 #67
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Ämnet är intressant, även om frågeställningen var för bred för att kunna besvaras här på WN. Tråden spårade ur ganska fort - som trådar alltid gör när nya medlemmar inte vill ta till sig av tips

Citat:
Ursprungligen postat av Sinnenas Teater
Jag skulle vilja veta vad ni gör för att hålla kvar besökaren, tillräckligt länge
just för att han ska fångas upp av ert budskap - har ni några knep?
Själv är jag nog väldigt dålig på detta - .....
Problemet var väl inte att han inte ville ta till sig tips, problemet var att han inte fick svar på den fråga han ville ha svar på.
Hade han velat ha tips ang. webdesign och hur man får validerad kod hade han förmodligen frågat om det.

Om de gamla, högt rankade medlemmarna med webguru-status hade kunnat läsa och hålla sig till den fråga han ställde, så hade tråden förmodligen inte spårat ur. Istället fick han bara försvara sin frontpage-kod..

Jag vet att ni är väldigt duktiga och kan allt som är värt att veta om webstandard, sökmotoroptimering m.m. men ni kanske skulle visa upp det ni åstadkommit för att få lite respekt från människor som kommer från "den riktiga världen".

Jag känner mig snäll idag så ni ska få lite tips om dessa människor.. vi kan kalla dem "Vanligt folk"
"Vanligt folk" är ofta väldigt skeptiska mot människor som kan allting teoretiskt och alltid tvingar på folk deras åsikter och säger att så och så är det, och så och så måste det vara..annars är det inte rätt.
"Vanligt folk" tror att dessa människor lider av s.k skolsyndromet. (dvs kan allting teoretiskt men har aldrig gjort nånting praktiskt fungerande)
"Vanligt folk" vill se att det fungerar i verkligheten. Därför är det ofta bra att visa upp att det verkligen fungerar.
Mer tips kan lämnas mot begäran.


Jag försöker inte klanka ner på någon här, men ibland måste man säga ifrån.
Han är ny medlem ja, men betyder det att han inte kan något? Måste man posta 2500 skitinlägg för att få högsta status? Trodde wn var lite annorlunda från lunarstorm...
Jag kan själv hålla med om att hans sida lämnar väldigt mycket att önska. Både design och kod skulle kunnas användas som praktexempel på hur en modern sida INTE får se ut..... om det inte vore för att den fungerar..

Jag håller med att tabeller inte bör användas när man designar en hemsida. Men så länge det finns sidor, uppbyggda med tabeller, som drar in fler besökare än vad de flesta av wn's medlemmar kan drömma om, så tror jag det blir svårt att övertyga någon som Sinnenas Teater att det blir en sån jätteskillnad med css istället för tabeller.
Ex på siter med tabeller: Amazon, Expressen, Ebay, Yahoo sverige ..

Innehåll och inlänkar betyder fortfarande mest inom sökmotoroptimering, inte validerad och fin kod.
Visst kan koden ha betydelse, men kan någon svara på hur mycket?
Jag är själv webdesigner och ser det som självklart att de sidor jag producerar ska validera och vara semantiskt korrekt uppbyggda, men med handen på hjärtat kan jag inte ärligt säga att det skulle innebära en stor skillnad på just sökresultaten i google om jag istället byggde med tabeller.

Finns så många poster i denna tråd som man skrattar åt och skulle kunna ge lite intressanta svar på..

Tycker även att de sista 7-8 inläggen börjar likna ett svar på hans fråga..(äntligen)
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-21, 19:43 #68
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 51
tedeh tedeh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 51
Nu har tråden gått som den har gjort, tycka vad man tycka vill om det. Själv tycker jag det var riktigt lustigt att se en sorts "personliggörande" av en debatt som för inte allt för länge sedan var riktigt het bland våra standardinriktade amerikanska/brittiska jämnlikar. Ni som följer branschen "over there" vet nog vad jag pratar om, debatten som började med att vem-det-nu-var gjorde en kungörelse att ful design vinner över väldesignade sidor oavsett innehåll vilken dag som helst. Som exempel drogs de omåttligt populära (och uselt designade) amerikanska hemsidorna craigslist och myspace. Främsta argument var att väldesignade sidor skrämmer bort en del av sina besökare med exklusivitet.

Det roliga, och kanske poängen med hela det här inlägget var det överväldigande svar han fick från det standardinriktade communityt, ja tro mig när jag säger att inlägget faktiskt lyckades mobilisera några av de största profilerna inom standardbaserad webbdesign i världen att börja blogga om ämnet. Personligen så tycker jag det är skrattretande hur man kan tro att dålig design är bättre än bra design.

Parallellerna med den här tråden är lätta att dra.

Som en OT avrundning på slutet kan jag väl tillägga att Sinnenas Teater beter sig lätt lustigt i sina svar, men att han definitivt har sina fina placeringar på google till sitt försvar. Att han faktiskt överhuvudtaget lyckas få kunder säger väl åtminstone något, men svar har han fått på ställd fråga och där kan ingen klandra någon.
tedeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 04:01 #69
hallonis avatar
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 69
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem
hallonis avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 69
Citat:
Originally posted by Taras@Jan 21 2007, 11:54

Om de gamla, högt rankade medlemmarna med webguru-status hade kunnat läsa och hålla sig till den fråga han ställde, så hade tråden förmodligen inte spårat ur. Istället fick han bara försvara sin frontpage-kod..

Vanligt folk är ofta väldigt skeptiska mot människor som kan allting teoretiskt och alltid tvingar på folk deras åsikter och säger att så och så är det, och så och så måste det vara..annars är det inte rätt.

Han är ny medlem ja, men betyder det att han inte kan något? Måste man posta 2500 skitinlägg för att få högsta status? Trodde wn var lite annorlunda från lunarstorm...
Finns inlägg som varit onödiga, men varför tycker du inte han fått svar på sin fråga? Det finns ju en anledning till att "vi" skriver som vi gör, vi baserar ju våra svar på erfarenhet och inte det "teoretiskt rätta"?

Sen om jag förstår det rätt, så klassar du in honom som "vanligt folk"... anser du inte han vara en webbdesigner eller hur menar du?

Tycker dessutom antalet inlägg inte har någon som helst betydelse mer än att man varit omkring på forumet ett tag och vet vilka diskussioner som dragits.
Har man däremot varit med i ett forum som detta så kan man ha mycket erfarenhet av andras åsikter och synpunkter, vilket leder till att man helt enkelt lär sig mer desto mer man hänger med.

Jag förstår att det kan vara svårt att ta kritik om man ställer en fråga som ny person på ett forum men man måste ställa sig frågan varför man får det också.
Finns nog ingen som har det ultimata svaret på hans fråga/frågor, men du kan ju omöjligt säga att ingen försökte.
halloni är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017