Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När har man en bra grund att köra annonser på?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-20, 02:39 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Jag har aldrig tidigare i mitt liv drivit sajter i den form att ha så mycket besök/aktivitet som möjligt utan har börjat nu.

I vilket skede kan man börja fundera på annonser utan att det stör användarna, personligen är jag anti-banners men det handlar om företag i branschen som sidan riktar sig mot som hört av sig och vill synas.

Igår var det 206 unika besök (statistikprogrammet bedömer ett ip som unikt i 24h), är det lagomt eller ska man vänta till det dubbla, eller kanske 1000 ?
Sajten är en i mängden men ändå unik, den kostar inget speciellt i serverpower heller, just nu iallafall.

Tips och råd tack!
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 09:38 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Om din sajt är fokuserad och specifik så kan du börja redan med ett par hundra besökare om dagen.
Att sälja in annonsplats är ett långt och tålmodigt arbete. De flesta marknadschefer överhopas med erbjudanden om annonsering både här och där hela tiden, konstant. Om de själva har hört av sig är det en bra början, men räkna inte med att resten kommer av sig själva.
Ta fram ett infoblad med basuppgifter på sajten, med inriktning, besökare, vad annonsören kan förvänta sig, och priser, som du kan ha till hands och skicka ut till de som kan tänkas annonsera.
Bra statistik är nog ett måste, men alla är inte lika bra på att tolka den. Folk som har bra koll på besökare, konverteringar och sådant är lättare att övertyga än den som inte har en susning alls.
Annonsmaterialet är förvånande nog minst lika krångligt som själva insäljandet. Mediaköparna har sällan färdiga banners utan måste ofta göra nytt, det tar tid och kostar pengar, ibland misstänker jag att det kostar mer än själva mediaköpet.
Räkna med lång inkörningstid, kan ta upp emot ett år innan alla köparna har bestämt sig och är på plats. Budgeten löper årsvis, så det är på väg att bli sent att börja nu med införsäljning riktad mot 2007 års budget.
Störa besökarna är en smaksak, men en relevant annons uppfattas ofta som en information som besökarna tycker är bra att få. Allmänna annonser typ "vill du blir rik" upplevs nog som mer störande i så fall.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 14:53 #3
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Bra inlägg elprisguiden

Jag skulle vilja tillägga att 200 besökare är lite väl lågt. Det är risk att du lägger ner massa tid på att sälja men blir ratad för att du inte har tillräckligt mycket (besökare) att komma med. Bättre att satsa den tiden på att optimera siten och vänta tills du har minst 500 besökare om dagen (i snitt, alltså även helg).

Med 1000 om dagen, eller 30 000 per månad, har du däremot en bra grund. Skulle inte du själv lyssna till någon som hade en nischad site med så många besökare?

Priser är en annan fråga。。。。
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-21, 03:20 #4
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Goda åsikter.

Anledningen till att vi skippat bl.a. adsense är för att slippa få orelevant reklam.
Fredagens statisik var 241 unika och 86 nya signups i nyhetsbrevet, som du säger Elprisguiden så är det mycket jobb bakom och jag har verkligen inte tid med att gräva så djupt ännu, sajten får nog rulla på tills årsskiftet utan annonser ändå.
Högsäsongen för vad det inriktar sig på är ändå vår/sommar.

Om vi spinner vidare, jag vill verkligen inte ha stora höga torn med banners utan möjligen sådan som vi hade här på WN tidigare,, 120 bred och 40 hög eller liknande, typ 3-4 på höjden, max.
Finns det någon statisik eller undersökning som säger vilken typ av annonser som fungerar bäst?
Var de ska placeras har jag läst mycket om, men de flesta positioner kommer jag rata då det är innehållet som ska fram inte klicken.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-21, 16:39 #5
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
86 prenumeranter på 241 besökare? Det är sannerligen inte dåligt!

Jag tror banners som är relevanta för besökarna och inte flimrar för mycket har bra chanser. Rotation är också bra om man är återkommande besökare.
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-29, 12:24 #6
Jonas Carlström Jonas Carlström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 22
Jonas Carlström Jonas Carlström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 22
Citat:
Originally posted by Decibel@Oct 21 2006, 03:20

Finns det någon statisik eller undersökning som säger vilken typ av annonser som fungerar bäst?
Hej Decibel

När det gäller Adsense annonser så är detta mina främsta tips (dessa är testade för mina sidor men resultaten borde inte skilja sig nämnvärt även för dina)


Följande förslag kan du även testa själv och laborera med, men har visat sig fungera väldigt bra för mig en längre tid.

Fyrkanter och rektanglar:
försök att få dessa inbäddade i texten så nära mitten som möjligt

Leaderboard: för bästa resultat är överst på sidan.

Vertikala annonser och knappar: kan användas på sidan av din webbsida.

Vertikala länkannonser: fungerar bäst ihop med andra listor med länkar.

Horisontella länkannonser: fungerar bäst ihop horisontella länkar överst på sidan.

Adsense Sökbox: kan användas effektivt sist på sidan efter din artikel och övriga sidor, men även på dina 404-sidor (den sida som dina besökare hamnar på när de skriver fel adress).

Jag antar att anledningen till att du ens funderar över att ha annonser på dina sida är för att dessa skall generera klick också eller hur?

I så fall är detta den strategi som jag hela tiden använder

1. Låt inte dina annonser se ut som reklampelare, folk är redan så trötta på all reklam och popupfönster mm att de anstränger sig mer än någonsin för att undvika detta.

2. Se till att alltid välja textannonser före bildannonser av samma förklaring som ovan.

3. Ta bort ramen runt annonsen och välj den färg som du har på rubrikerna i din artikel även som färg på din annonsrubrik. Detta kommer att medföra att dina annonser kommer smälta in bättre och mer se ut relevant innehåll än reklam.

Lycka till med siten..
Jonas Carlström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-01, 13:04 #7
cezar cezar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 260
cezar cezar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 260
Att länka till andra sajter som har direkt eller indirekt koppling till din egen kan väll skapa större trafik samt vara positivt för de som surfar på sidan.
cezar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017