Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Copyrightskyddade thumbnails & desinformation

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-02, 11:12 #11
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
"Vad anser ni om omfattningen av detta, kan det röra sig om några större summor, blotta tanken på att betala skadestånd för thumbnails hittade i googles bildsök känns ju väldigt bissart."

Sedan när blev googles bildsök en bildbank där man kan fritt gå in och hämta bilder?!? o.O
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-02, 13:13 #12
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 1 2006, 19:04
Generelt inom Europa/USA främst Sverige?
Eller är det som vanligt att lagen bara gäller små företag som inte har pengar att köpa ett land?
Syftade bara på att Google bedriver verksamhet i mer än Svedala och det har betydelse vilket lands lagar man syftar på. Jag vet inte själv vilket lands lagar som gäller för dem, Google är visserligen ett amerikanskt företag, men de driver ju verksamhet lite överallt.

Tramskommentarer som "Eller är det som vanligt att lagen bara gäller små företag som inte har pengar att köpa ett land? " passar bättre på lunarstorm eller nåt, inte ett seriöst forum som WN.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-02, 13:18 #13
Laptopbutikens avatar
Laptopbutiken Laptopbutiken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 56
Laptopbutiken Laptopbutiken är inte uppkopplad
Medlem
Laptopbutikens avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 56
Tack för era svar. Det verkar som att tvisten är löst nu..
Laptopbutiken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-02, 15:48 #14
JavaBlues avatar
JavaBlue JavaBlue är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 66
JavaBlue JavaBlue är inte uppkopplad
Medlem
JavaBlues avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 66
Citat:
Originally posted by wiggin@Jun 1 2006, 21:04
Nu sitter jag med BLFs prislista framför mig, och dina riktlinjer haltar lite

"Otillåten exemplarframställan - bildstöld" debiteras med 10% av basbeloppet, vilket (år 2005) blir 3940kr, för publicering på en kommersiell hemsida: 1905kr/år. Och 100% påslag för utelämnande av fotografens namn. Vid manipulering av bild debiteras varje överträdelse med 20% av basbeloppet. (7880 kr).

Så vill det sig riktigt illa så kan du få betala 19 440 kr exkl. moms, för båda bilderna. Detta är givetvis mina strikta tolkningar av Prislistan. Och utan större kunskaper inom ämnet.

Men man får inte glömma att det finns en annan part i detta fallet. Fotografen vars bilder olovligt används och utan att han ges ersättning. Han liksom ni kan mycket möjlig försöka försörja på det han gör och då uppskattats inte den mer allmänna uppfattningen som fler och fler har, att det bara är att söka på google-images och plocka valfri bild. Det är just därför som jag (de tillfällen jag inte fotograferar själv) uppmanar kunden att alltid kontakta upphovsmannen innan man använder bilder (Om man är osäker, eller saknar tillstånd). Hade du i det här fallet frågat hade du ju givetvis kommit långt mycket billigare undan. Kanske till och med när det handlar om thumbnails att du fått publicera dem gratis. (I form av någon motprestation, länk etc.)

Mitt inlägg är dock inte i endast riktad till dig, utan bara för att kasta lite ljus på situationen som tyvärr blir allt vanligare.
Jag backar. Var vad jag ville minnas från tidigare trådar på fotosidan. Bra att någon har koll iaf.
Ska nog beställa den där listan innan jag upptäcker någon bild på fel plats.
JavaBlue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017