Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Korrekta löneutbetalningar i SPCS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-09, 12:57 #1
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Jag har SPCS Administration 2000, jag har tyvärr inte SPCS Lön, vet inte om jag klarar mig utan det, tycker det borde vara lugnt kanske.
Hur som helst vill jag veta hur jag går till väga när jag ska betala ut en lön, hur ser verifikationerna ut?

Jag vill ge en person lön för 8 timmar och har ska få 100kr i timmen, alltså 800kr.

Då tar jag 800kr x 1.3246 (Arbetsgivaravgiften), det blir 1059,78kr.

259,78kr betalar jag in till Skatteverket för arbetsgivaravgifter.

För att dra bort den vanliga skatten så ta tar jag 800kr x 0,68 om jag räknar med att skatten är 32%, det blir 544kr.

256kr betalar jag in till Skatteverket som arbetstagarens a-skatt.

Resten av pengarna, 544kr, betalar jag ut till arbetstagarens konto. Är det något jag har glömt?
Hur gör jag verifikationerna för allt det här från början till slut?

//Mattias
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-09, 17:42 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Du börjar med att göra en lönespecifikation till den anställde. Namn adress och personnummer på anställd och namn, adress och organisationsnummer på utbetalaren ska finnas med.

Där ska du skriva Lön 8 timmar á 100 kr 800 kronor
Avdragen skatt 30% 240 kronor

Utbetald lön 560 kronor


Endera är detta en bisyssla för den anställda och då ska du dra 30% i skatt eller också är det den huvudsakliga sysselsättningen och då ska du dra efter tabell. Drar du efter tabell och det är 32 som gäller så innebär det inte att skatten ska vara 32% av lönen, du får gå in på Skatteverkets emsida och läsa av beloppet som ska dras för den lönen. (Vid 800 kr i månaden är nog sketten 0:-)

Månad två bör du komplettera lönespecifikationen med de ackumulerade beloppen dvs det bör finnas med två rader till som säger utbetalt under året och dragen skatt under året.

Detta bokförs sedan som Debet 7010 800:-, Kredit 2710 240:- och Kredit 1910(1920, 1930, 1940 beroende på varifrån du betalar) 560:-.
Samtidigt på samma verifikat ska du också bokföra kostnaden för arbetsgivaravgiften dvs Debet 7510 259:- och kredit 2730 259:-. Upp till en total lönesumma på 61.000 i månaden räknar du bara med 27,46% eftersom du får rabatt med 5% på avgiften upp till den lönesumman. Beloppet skulle då bli 219:- istället

När det sedan är dags att redovisa lönerna till SKM dvs den 12:e månaden efter utbetalningsmånaden så debiterar du 2710 och 2730 med samma belopp som du tidigare krediterat och krediterar det bankkonto du betalar ifrån.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-10, 14:28 #3
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Tack så mycket!

Kan jag köra allt det här utan att använda mig av SPCS Lön, eller rekommenderas det att jag har nåt löneprogram?
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-10, 16:54 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag skulle rekommendera att du använder ett löneprogram. Löneprogrammet räknar ut semesterersättning, skatter och liknande automatiskt.

Kör du SPCS Lön och SPCS administration får du dessutom in det direkt i redovisningen, som jag förstått det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-10, 20:03 #5
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by md-solutions@Jul 10 2005, 14:28
Tack så mycket
Kan jag köra allt det här utan att använda mig av SPCS Lön, eller rekommenderas det att jag har nåt löneprogram?

Beror ju på hur många ansällda det rör sig om. Ett löneprogram kostar ändå några tusen varje år så har man inte mer än 7-8 anställda så klarar man sig bra utan löneprogrammet.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-10, 20:35 #6
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Jag har 6-8 anställda. Varierar.. Jag är inte så duktig på det här med löner så jag kanske borde ha SPCS Lön..


Är det så att verifikationerna löser sig automagiskt om man har SPCS Lön och SPCS Administration?
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-11, 13:39 #7
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Jag skulle säga tvärt om, är du duktig på löner ska du använda löneprogram är du inte det ska du köra manuellt. Om du ställer in en parameter fel i programmet så kommer det att vara ett systemfel som följer med hela tiden och är du inte så duktig på detta så kommer du antagligen inte själv att upptäcka felet eller se att något verkar konstigt.

Jag vet att löner kan kännas knepigt för många, och då framförallt inte själva löneutbetalningsbiten utan allt annat som följer med när man har personal. Hur man räknar semeterlöner, vilka löner som är semesterlönegrundande, vilka förmåner som är skattepliktiga och vilka som är skattefria, vilka belopp som förmåner ska tas upp till, hur sjukersättningar ska räknas ut, hur man redovisar till FORA, regler om uppsägningar mm mm. Som du ser är det egentligen den lilla biten med själva bokföringen och utbetalningen av löner.

Är det av intresse så kan jag lägga upp en liten lathund för hur man bokför lönerna men ett annat alternativ är ju annars att be någon ta hand om själva löneadministrationen även om du själv sköter bokföringen. För upp till 10 anställda kostar inte detta mer än halva årkostnaden på ett billigt löneprogram och sedan slipper du ju också tänka på allt annat runt omkring som ex kontolluppgifterna när det är dags för dem.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-13, 22:11 #8
Jymdis Jymdis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 71
Jymdis Jymdis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 71
Gör mer än gärna en sån guide. Jag skulle också gärna vilja veta vad som gäller när man gör uttag som delägare i ett handelbolag - när jag vill ha lön som delägare alltså.
Jymdis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017