Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google ute med nya algoritmer?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-14, 02:44 #1
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Google dansar ju inte numera som den gjorde för några år sedan vad jag förstår. Däremot så har min 10 åriga sajt / community fått sig en riktig känga PR mässikt. Förut hade väldigt många sidor PR4 men nu är det bara index sidan som fått behålla 4, de andra har ramlat ner till 3 och 2.

Lite konstigt då tex. gästboken är nästan den mest besökta sida, att den har fått PR3 från att ha haft 4.

Sedan hade jag en likadan sajt fast översatt till engelska och den har också alltid haft PR4. Men nu har den fått PR2.

Undrar / hoppas att det kanske bara är tillfälligt. Det har ju hänt konstiga saker förut.

Någon mer som märkt eller hört nått?
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 08:46 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Matsaki@Apr 13 2009, 19:44
Google dansar ju inte numera som den gjorde för några år sedan vad jag förstår. Däremot så har min 10 åriga sajt / community fått sig en riktig känga PR mässikt. Förut hade väldigt många sidor PR4 men nu är det bara index sidan som fått behålla 4, de andra har ramlat ner till 3 och 2.

Lite konstigt då tex. gästboken är nästan den mest besökta sida, att den har fått PR3 från att ha haft 4.

Sedan hade jag en likadan sajt fast översatt till engelska och den har också alltid haft PR4. Men nu har den fått PR2.

Undrar / hoppas att det kanske bara är tillfälligt. Det har ju hänt konstiga saker förut.

Någon mer som märkt eller hört nått?
Hur många som besöker din gästbok lär inte påverka din pr.
Innehållet i gästboken ändras ju hela tiden. Hur ska google veta vilka ord/fraser som den sidan ska rankas för?

Problemet är nog att du i princip inte några inlänkar med kvalitet och pr övehuvudtaget. (om det är ayianapa.nu du pratar om.)
Om sajten är 10 år gammal borde du nog skaffat en hel del inlänkar med kvalitet under den långa tiden tiden.

Du dessutom tre st. domäner som leder till samma sida, sv.ayianapa.nu, ayianapa.nu och ww*.ayianapa.nu

Din navigering som består av 4 st länkar är gjord med javascript som inte är direckt seo-vänligt.
"Hem" länken i navigeringen som säger "NYHETER" länkar till ytterligare en URL-variant av startsidan, nämligen htt*://sv.ayianapa.nu/index.php?

Det känns också lite som att google har svårt att avgöra vad sjaten och varje enskild sida egentligen handlar om.
Den enda sidan som egentligen har nåt värdefullt innehåll är ju nyhetssidan och den handlar ju om 5-6 helt skilda ämnen.
Varje enskild sida på en sajt ska fokusera runt MAX 3 olika nyckelord/fraser.

Ja det va allt jag kunde komma på just nu. Google's algoritmer är nog ditt minsta problem och detta säger jag i all välmening.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 10:46 #3
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Tack för svaret. Men jag påstod aldrig att sajten är bra SEO mässigt sätt. Utan att både den Svenska och Engelska som har haft samma PR i flera år nu har tappat en massa. Trots att jag inte byggt om eller gjort något speciellt med sajterna. Speciellt inte den Engelska.

Därav min misstanke att google fixat med sina algoritmer.
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 12:13 #4
AteljeDigital AteljeDigital är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 4
AteljeDigital AteljeDigital är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 4
Citat:
Originally posted by Matsaki@Apr 14 2009, 10:46
Tack för svaret. Men jag påstod aldrig att sajten är bra SEO mässigt sätt. Utan att både den Svenska och Engelska som har haft samma PR i flera år nu har tappat en massa. Trots att jag inte byggt om eller gjort något speciellt med sajterna. Speciellt inte den Engelska.
Därav min misstanke att google fixat med sina algoritmer.

Jag har också en kund vars PR rasat. Jag läste om att Google tydligen implementerat nån ny mjukvara som ställt till massor. kommer inte ihåg var det var men de manar till lugnt :-)
AteljeDigital är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 12:48 #5
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Är det inte så att det som krävs för att uppnå en viss PR hela tiden ökar i takt med att antalet sidor på webben ökar?
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-14, 14:41 #6
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Citat:
Originally posted by Lumax@Apr 14 2009, 12:48
Är det inte så att det som krävs för att uppnå en viss PR hela tiden ökar i takt med att antalet sidor på webben ökar?
Nej det ska tydligen inte vara så Det finns asgamla sajter med få sidor som inte uppdaterats på flera år som har grym ranking och PR. Ålder före skönhet verkar det som,, hehe
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017