Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbläsar emulator...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-24, 09:04 #1
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Finns det några bra browser emulators, jag har själv försökt göra en sökning eller två men inte hitta något som verkar, fungera eller fungera smidigt. Alltså program som kan emulera t.ex. IE 6 och 7, samt Safari, Firefox osv....

Några tips? Länkar? Erfarenheter?

Tack!
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 11:24 #2
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
Brukar då och då använda:


Browsershots.org
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 14:38 #3
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Hum, jo var inne och tittade på det. Känns dock för drygt att vara beroende av en tjänst på nätet, samt att det tar ca 30 min innan man får svar.

Just nu har jag själv installerat senaste versionerna installerade av IE, Safari, Firefox, Opera och Chron. Dock lite jobbigt att behöva öppna och stänga alla program. hade varit väldigt smidigt med ett program som kunde tolka koden på de olika sätten.

Tack för ditt svar ändå.
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 14:43 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Enklast är nog att ha FF, Opera, IE, Safari och Chrome öppna när du utvecklar.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 16:00 #5
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
För att testa i IE5.5 - 8b2 finns det IETester. Den är dock i alpha fortfarande, och ganska buggig, men renderar i alla fall korrekt vad jag har märkt.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 16:46 #6
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
Jag har IE7, safari, opera, chrome samt fireofx 2 och 3 installerat på min dator, sen använder jag VirtualPC för att köra en windows XP installation med IE6. Se denna länk:

http://blogs.msdn.com/ie/archive/2006/11/3...le-machine.aspx

Sen kör jag även ubuntu linux med firefox, men den beter sig för det mesta som i windows miljö. IE5 och lägre bryr jag mig inte om längre.
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 18:47 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Kör med http://tredosoft.com/Multiple_IE på en XP burk med IE7 eller virtuell xp-burk med bara IE6 (mycket bättre). Multiple IE fungerade senast jag testade bättre än IEtester med undantag för flashkrångel. Men möjligt att det har ändrats nu.

Sen senaste Opera, FF3, hyffsat ny Safari, senaste dev builden på Chrome (howto). Egentligen funkar väl Chrome rätt långt som ersättning för safari eller vice versa, men någon gång bör man nog testa med båda (och speciellt safari på en mac).

Har aldrig märkt några skillnader mellan samma FF version i windows och linux, däremot något väldigt udda fall av js-bugg som bara fanns i senaste macosx safari men inte i windowsversionen.

Browsersshots i all ära men det är dels omöjligt att testa javascript och sen kan rena layoutmissar dyka upp först om man t ex skalar om fönstret.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-26, 17:42 #8
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Jag tror att de är väldigt få som testar i alla ovan nämnda webbläsare. Jag har förvisso Firefox 2 och 3, Safari, Opera, Explorer 6 och 7 installerade men för det dagliga skapandet fungerar följande ganska bra:

1. Utveckla i Firefox 3 och validera sidan i med validator.w3.org (validering är grovt underskattat verkar det som - där hittar man de flesta felaktigheter man själv gjort - taggar som inte stängts eller går om lott osv.)

2. Kontrollera utseende i Explorer 7 med jämna mellanrum

3. Kontrollera i slutändan i Safari/Chrome (och som överkurs eventuellt i Opera)

4. Anpassa (om nödvändigt) designen så att den inte faller samman i Explorer 6

På det här sättet så kan man jobba någorlunda effektivt och ändå fungerar bra i marknadens tre till fem största webbläsare. Vad det gäller IE6 så måste man ju ha lite specialkunskaper om hur det hela renderas…

Använder man mycket javaskript så bör man nog hålla koll i både Explorer och Firefox under hela tiden - där finns det ju stor potential för problem.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-27, 15:35 #9
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Jag tror dessvärre inte man kommer ifrån att ha en klase webbläsare installerade. Att testa med flera stycken är viktigast tidigt i projektet, innan man bundit upp sig för vissa konstruktioner, och därefter vid varje större revision och innan publicering. Du bör hålla lite koll på din målgrupp och vilken webbläsare de använder mest, och primärt använda denna vid utveckling. Generellt regerar ju (dessvärre) IE, men just din målgrupp kanske använder Mac mest, och då ska du ju så klart använda Safari som primär testplattform.

FF, Safari, Chrome och Opera tenderar att rendera sidorna tämligen likartat, problembarnet är som alltid IE. Värst är IE6 men även IE 7 kan ställa till en del problem. Min erfarenhet är att man dock får bort flertalet rena CSS-buggar i IE6 genom att göra sidorna i ”strict mode”, därutöver finns ett antal saker, främst CSS-selektorer, vilka Microsoft helt enkelt struntat i att implementera + ett antal fel som man enkelt kan komma runt genom att definiera width/height/zoom (sista är ett icke-standard-attribut som dock är tämligen icke-förstörande) även i de fall där attributet egentligen inte borde behövas (dessa sätter en viss ’hasLayout’-property på elementen i DOM vilket gör att de lättare beter sig som önskat).
Martin Boström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-29, 10:31 #10
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Summan av kardemumman: använd den fantastiska Browsershots.org då den är en riktig livräddare, där finns allt du kan tänkas behöva och du slipper allt kladd. 30 min är ju ingenting.
Använder nästan dagligen. Försöker komma ihåg att klicka på nån annons så dom får några cent för den otroliga tjänsten.

Clarence: JS på/av har du i en liten dropdownmeny under browservalen. Funkar inte det?

Nej, jag får inga $ av browsershots för detta :P
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017