Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


meta sök tjänst

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-01, 11:46 #1
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
Har haft igång min meta sök tjänst i ungefär en månad nu och är ganska nöjd med funktionaliteten och designen på den men klart att den alltid kan bli bättre.

Metasöktjänsten finns på www.agent55.com i engelsk version och www.sokallt.se i svensk version.
Besök gärna och gör några sökningar, läs texter och "känn" på den och se om det är något som är bra och något som är mindre bra.

Alla synpunkter mottages tacksamt.
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-02, 13:36 #2
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
inga synpunkter? Ska jag tolka det som att sajten är perfekt då eller?
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-03, 03:11 #3
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Jag valde att söka efter ett företag. Sökte "Google" ... och din sökmotor laddar då för att ge ett resultat ifrån 7 olika företagsregister: lokaldelen, eniro, hitta, bizbook, limeway och 121. När den sedan ger resultatet väljer den då automatiskt lokaldelen, som ex. i detta fallet inte hade med företaget Google. När jag sedan kontrollerade i varje respektive söktjänst så hade endast två av söktjänsterna Google med i sitt register, 121 och Bizbook.

1. Den borde välja de som matchar själva sökningen först.
2. Det borde var tydliga och enklare att byta söktjänst efter sökningen är gjord. Placera inte de olika alternativen längst upp till höger. Placera dem längst till vänster istället under sökrutan ex. så att de syns tydligare.
3. Iställer för att ge "nummer" till de olika söktjänsterna, ex. 1, 2 osv. Skriv ut namnen istället.
4. Placera det här med att sökningen tog 1 sekunder osv längst till höger istället för mitten. Relevansen är inte stor.

Tja, detta var lite tips i alla fall.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-03, 03:22 #4
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Sökte på mitt eget företag och som översta sökträff får jag en länk till en av mina undersidor som inte funnits på 1,5 år och som jag kört 301 Permanent Redirect sedan dess. Inte så snyggt kanske...
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-03, 11:55 #5
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
Citat:
Ursprungligen postat av webdoc
1. Den borde välja de som matchar själva sökningen först.
2. Det borde var tydliga och enklare att byta söktjänst efter sökningen är gjord. Placera inte de olika alternativen längst upp till höger. Placera dem längst till vänster istället under sökrutan ex. så att de syns tydligare.
3. Iställer för att ge "nummer" till de olika söktjänsterna, ex. 1, 2 osv. Skriv ut namnen istället.
4. Placera det här med att sökningen tog 1 sekunder osv längst till höger istället för mitten. Relevansen är inte stor.

Tja, detta var lite tips i alla fall.
Så trevligt med synpunkter!

1. Den sökmotor som hamnar "först" efter en sökning är den som besökarna har "röstat" fram efter att ha klickat på smileysarna + vår egen bedömning generellt för sökmotorn.

2. Det var en bra idé - håller faktiskt på en funktionalitet för att förenkla detta.

3. hehe, japp detta är det många som har haft önskemål om, det är på väg, ska bara hitta bästa metoden att presentera detta på.

4. oki, intressant, ska titta på detta också.


Citat:
Ursprungligen postat av Seattlegrunge
Sökte på mitt eget företag och som översta sökträff får jag en länk till en av mina undersidor som inte funnits på 1,5 år och som jag kört 301 Permanent Redirect sedan dess. Inte så snyggt kanske...
Vilken kategori sökte du i då? Var det exalead som gav dig en länk till denna sida? Den är nerputtad nu... B)

Tack för er feedback! Mycket uppskattat.

PS.
Ett tips förresten när ni söker, det finns två sätt att visa sökresultaten, en där varje sökmotor visas för sig (och man får bläddra mellan dem) och en annan där varje sökmotor "staplas" i en lång lista. Testa http://www.sokallt.se/?search=1&cat=...e&showmethod=2 för att se exempel på detta.
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-03, 12:27 #6
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
"Your browser does not support JavaScript! Agent55 will NOT work without javascript, sorry!"
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-03, 15:43 #7
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
Citat:
Originally posted by 1337pm@Mar 3 2007, 13:27
"Your browser does not support JavaScript! Agent55 will NOT work without javascript, sorry!"
Japp, det stämmer. Hela sajten bygger till en stor del på javascript-kod och utan den så funkar det inte, tyvärr...
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-03, 16:10 #8
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Citat:
Vilken kategori sökte du i då? Var det exalead som gav dig en länk till denna sida? Den är nerputtad nu...
Kategorin var Webbsidor och jag får inte upp samma resultat längre, så det var väl antagligen Exalead som gav länken tidigare.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 18:03 #9
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
Två frågor som uppkommit:

1) Är informationen om webbplatsen tydlig? Framgår det vad man kan använda Agent55.com till?

2) Är förklaringen hur man gör för att installera en ny sök-knapp tillräckligt tydlig? (På sidan
http://agent55.com/?p=addsb) och ska man kalla det för sök-knapp eller vad kan man kalla det på svenska? (Om ni använder Firefox så tillkommer även alternativet att installera en "Open engine plugin" och använder ni IE7 så kan man installera en "Search provider")

Det är såååå lätt att man blir "hemma-blind" som utvecklare och man inte ser att det faktiskt är mycket krångligare än man själv upplever det som. h34r:
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-09, 09:22 #10
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 81
Hej igen och tack för alla åsikter och tips!

Vi har verkligen tagit till oss alla synpunkter och i dagarna har vi jobbat på att ändra layouten och nu har vi sjösatt den nya layouten. Vi har i stort sett ändrat på varenda fil, men här är dom stora förändringarna:
  • Kategori-val i dropdownlistan är utbytt mot fliksystem för bättre översikt
  • Webbplatsen har centrerats till skillnad mot den förrut vänsterjusterade
  • Alla kategorier har fått en beskrivande text som ska underlätta för användaren vid sökning
  • Startsidan har gjorts mer kompakt med endast senaste nyheten
  • Layout mer stilren. Mer "Agent55-grön" har använts i färgsättningen
  • Alla länkar har stoppats in i en egen ruta som visas när man behöver den. Flytta muspekaren ovanför (i) i övre vänstra hörnet
Gå gärna in och se om du gillar den nya layouten bättre. http://www.sokallt.se (svenska) eller http://www.agent55.com (engelska)
Konstruktiv kritik mottages tacksamt!
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017