Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Usabillity i en webshop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-01, 20:36 #1
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Tja!

Håller på att bygga en webbshop just nu och har en liten frågeställning.

Ska försöka förklara så gott det går. Se denna frågeställning ur användarsynpunkt för kunden

När du som kund har börjat att handla, kanske lagt till några varor i korgen. Blir lite osäker på det här med köpevillkor, vad det igentligen är som gäller o s v. Du klickar på köpevillkor i headern, köpevillkoren öppnar sig som alla andra sidorna, dvs. i mitten på sidan. Detta innebär då att man inte är kvar på den sida man var på bland produkterna, utan i stället har man kommit till sidan köpvillkor. När man läst köpvillkoren och vill tillbaka till den aktuella sida så kan man uppleva detta som förvirrande. Måste gå via menyn igen "På vilken sida var jag nu igen??"

Visst, man kan lägga en tillbakalänk i köpevillkoren som gör att man kommer tillbaka till den aktuella sidan. Men gillar inte detta riktigt, ser inte snyggt ut. Rätta mig om jag har fel.

Det andra alternativet är att på samma sida produkterna finns/kundvagnen så finns det en länk till köpevillkoren, när man klickar på denna länk så öppnar sig köpevillkoren i ett pop-up-fönster i stället. Sidan med produkterna ligger kvar, man tappar inte bort sig. Man läser igenom villkoren, stänger ner fönstret och fortsätter köpet.

Bara för att jag ska förtydliga mig så ger jag två länkar nedan för att visa visuellt om hur jag menar.

Alternativ A
http://www.designonline.se/ProductDe...erProduct_5030

Se längst ner på sidan, där öppnar sig Leveransvillkoren i eget fönster. Enkelt och bra och överskådligt. Man tappar inte bort sig.

Alternativ B
https://www.touring.se/touring/Servlet
Välj en produkt ur menyn, lägg till produkt i kundvagnen.
Nu vill du se köpevillkoren, då måste du först klicka i rullgardinen högst upp, sen klicka på order sen Leveransvillkor.

När du läst igenom, så har du med en gång glömt från vilken sida du kom ifrån. Du får gå via menyn i vänstermarginalen igen. Krångligt tycker jag o inte vidare användarvänligt.

Summering.
Jag förespråkar alternativ A. Men en viktig sak är också, hur många av alla surfare idag har en automatisk blockering på pop-up?
Kanske inte så många, är ej säker. Men hur kommer det att se ut om ett halvår? E-handelsajten ska ju leva länge länge. Gäller att tänka frammmåt här.

Så, nu vill jag ha synpunkter och råd från er andra om hur man enklast går tillväga ur denna synvinkel, att det ska vara enkelt att handla och inget krångel.

Ge gärna befintliga sidor som ni refererar till.


Hoppas jag har beskrivit så enkelt som möjligt nu, och ni förstår min frågeställning.

Tack på förhand.
Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-01, 22:02 #2
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Jag tror att ett förtydligande på vad man kallar "tillbaka" knappen behövs, kanske med texten "Fortsätt handla". Kunden har ju gjort ett avbrott i sitt shoppande så jag tror att det kan vara en bra förklaring på situationen.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 02:39 #3
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Det var en väldigt svår fråga. Jag tycker inte att det spelar så stor roll. Om du öppnar utan pop-up se då till att det är mycket noga angivet hur man går tillbaka till handlandet.

Öppnar du upp en pop-up, se till att den öppnar högre upp på sidan än vad den gör nu. Jag blev tvungen att flytta på den för att kunna läsa texten längst ner i fönstret. Det irriterar mig och blir inte användarvänligt. En del förstår inte att de kan flytta på fönstret.

Generellt ska man nog försöka att inte öppna upp nya fönster. Det kan dock vara bra om den information som visas inte kan återges genom att backa. Eller, t.ex. något ska förklaras på den sida som visas.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 10:15 #4
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Själv har jag gjort så att köpvillkoren visas i mainframe, det är ju trots allt inte värre än att klicka på bakåt-knappen. En tillbakalänk anser jag inte heller vara så fult. I kassan däremot vill man kanske ta sig en extra titt på köpvillkoren, men om man då öppnar den i samma frame så får ju användaren ett problem att text han redan skrivit in (namn, adress osv) kommer att försvinna. I det fallet öppnar jag den i en popup. Ang. popupblockning så är det inget problem här, eftersom popupblockare bara blockerar fönster som poppar upp automatiskt, och inte sådana som användaren själv öppnar genom att klicka på en länk.
Håller med guran om att man nog skall försöka vara ganska restriktiv till popuper.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 10:38 #5
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Citat:

Ang. popupblockning så är det inget problem här, eftersom popupblockare bara blockerar fönster som poppar upp automatiskt, och inte sådana som användaren själv öppnar genom att klicka på en länk.
Satt också o funderade på detta. Blockering av Pop-Up fönster påverkar väl inte de fönster som man själv väljer att klicka på.... Det är väl bara automatiserade sådana....
Rätta mig om jag har fel, blir lite osäker helt plötsligt.


/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017