Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Transportskada med Posten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-11, 17:08 #1
Macondaxs avatar
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
Macondaxs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Fick precis ett telefonsamtal från en samarbetsvillig kund som har råkat ut för en transportskada.

Skickar allt mitt gods med Posten, denna gången var det ett PF-paket innehållande en frontbåge (aluminium), tydligen har Posten lyckats slå hål (eller om ena hörnet är helt intryckt) vilket då skadat bågen.


Hur fungerar Postens rutiner gällande transportskada? Att kunden skriver en anmälan och sedan lämnar in bågen för återleverans till mig är jag med på, men skall jag komma och besiktiga godset, eller kommer de bara till min företagsadress/bostadsadress och lämpar av paketet igen?

Marknadsvärde på bågen: drygt 5 000 riksdaler

Hur är det att förhandla kring Postens försäkring, för transportskador?

Är det någon som har kunskap kring Posten och transportskador + deras försäkring, så skriv av er All fakta är bra fakta!
Macondax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 18:13 #2
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Jag borde kanske inte svara för jag vet inte hur det blir i ditt fall så jag kan inte direkt ge någon bra info. Men min erfarenhet är att Posten är helt överjävliga när det gäller att klara sig undan att stå för några kostnader om de klantar sig.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 18:17 #3
Macondaxs avatar
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
Macondaxs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Citat:
Originally posted by Tez@Nov 11 2008, 19:13
Jag borde kanske inte svara för jag vet inte hur det blir i ditt fall så jag kan inte direkt ge någon bra info. Men min erfarenhet är att Posten är helt överjävliga när det gäller att klara sig undan att stå för några kostnader om de klantar sig.
Har även läst om detta själv, men är ganska otroligt att man lyckas buckla till/göra sönder en frontbåge i 60 mm ¤ ... när det ändå står "AKTAS" på paketet!
Macondax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 18:29 #4
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Absolut. Det värsta är att de kan vränga till det så att de säger att godset inte var tillräckligt bra packat. Deras inställning är då att det inte var tillräckligt bra packat eftersom det ju kunde gå sönder. Och det kan ändå varit precis hur bra packat som helst. Posten slingrar sig som en hal orm när det gäller sånt här.

Stå på dig i varjefall, vi håller tummarna för dig här. Glöm inte berätta i tråden hur det går för dig.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 18:41 #5
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Kunden måste anmälan skadan direkt vid leverans (hos ombud eller postens utkörare) för att överhuvudtaget få ut något ifrån posten.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 20:07 #6
Macondaxs avatar
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
Macondaxs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Citat:
Originally posted by hnn@Nov 11 2008, 19:41
Kunden måste anmälan skadan direkt vid leverans (hos ombud eller postens utkörare) för att överhuvudtaget få ut något ifrån posten.
Vilken med lite slutledningsförmåga skulle betyda att kundens anmälan inte ens kommer gå igenom...?
Macondax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 20:42 #7
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Ursprungligen postat av Macondax
Citat:
Ursprungligen postat av hnn
Kunden måste anmälan skadan direkt vid leverans (hos ombud eller postens utkörare) för att överhuvudtaget få ut något ifrån posten.
Vilken med lite slutledningsförmåga skulle betyda att kundens anmälan inte ens kommer gå igenom...?
Om inte kunden anmärkt att det finns en skada på paketet vid leverans. Så gäller hos Posten, DHL och Schenker. Skadan måste anmälas direkt vid leverans och inte när man kommit hem tex.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 22:54 #8
Racerback Racerback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 8
Racerback Racerback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 8
tjena.. ny här!

Såvitt jag vet så måste DU anmäla skadan till posten, det är avsändarens ansvar...

men de kommer säkert ibara svara "dåligt förpackad"... vi reklammamerar dem inte ens.. som tur är händer det sällan

Mvh

R
Racerback är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 00:00 #9
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
man MÅSTE överklaga hos posten för att få ersättning.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-12, 09:34 #10
Macondaxs avatar
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
Macondaxs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 54
Citat:
Originally posted by Racerback@Nov 11 2008, 23:54
tjena.. ny här
Såvitt jag vet så måste DU anmäla skadan till posten, det är avsändarens ansvar...
men de kommer säkert ibara svara dåligt förpackad... vi reklammamerar dem inte ens.. som tur är händer det sällan
Mvh
R
En liten fråga då, hur skall jag kunna anmäla en skada, som jag inte vet om hur stor den är...? Det jag har att gå på är vad min kund sagt...

När den lämnade Vänersborg var paketet helt, när det kom till mottagaren var det trasigt...
Macondax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017