Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skatt för automatisering, robotisering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-21, 15:47 #1
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Här kommer jag med ett kanske väldigt udda ämne.
Såg ett program på tv där man ställde frågan hur det kunde gå ihop med att färre och färre anställda gav ökad produktivitet. Svaret såg man efter ett inslag med ett pappersbruk där det var nästan folktomt på arbetsgolven. 3 man skötte en dator som styrde en jättemaskin som hade automatiserat allt. Däremot jobben inom restaurangnäringen, data och IT hade ökat. Allt detta på ställen där man inte kunde automatisera (ännu). Så hur kommer detta gå ihop när vi blir fler och fler. Kommer alla jobba med IT så småningom. Vad händer om alla jobb där automatiseras, vilket är som skräddarsytt för detta? Vad ska alla människor leva på då?
Finns det något skattesystem för automatisering så att pengarna kan gå till socialbidrag eller något liknande? Hur tror ni detta kommer lösa sig i framtiden.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-21, 16:10 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är ingen nyhet att allt börjar blir automatisring.

Robotar kan jobba 24/7 och behöver inte ledigt och blir normalt inte sjuka eller andra problem.

Företagen betalar redan mycket skatt, så skulle en extra skatt införas så skulle ännu mer företag flyttat från Sverige.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-21, 17:23 #3
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Citat:
Originally posted by patrikweb@Oct 21 2006, 16:10
Är ingen nyhet att allt börjar blir automatisring.

Robotar kan jobba 24/7 och behöver inte ledigt och blir normalt inte sjuka eller andra problem.

Företagen betalar redan mycket skatt, så skulle en extra skatt införas så skulle ännu mer företag flyttat från Sverige.
Jag är fullständigt övertygad om att detta kommer bli ett av framtidens större problem. Billig arbetskraft konkurerar med arbetskraft och maskiner konkurrerar med billig arbetskraft. Fattigare blir fattigare och rikare blir rikare.
Någon som har en ljusare bild så att jag kan sova bättre
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-21, 17:28 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Men du glömmer att fler startar egna företag och konkurerar, sedan om folk blir fattigare så går även alla priser ner på varor och då hamnar man på samma nivå som förut alla fall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-21, 17:40 #5
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Det kanske kan vara lugnande att stora företag är beroende av folk som blir fattigare och tvingas sänka sina priser. Fast som det ser ut nu med t.ex matvaror så tycker jag att priset ökar. Hur går det ihop? Hur kan de som startar företag konkurrera med större företag som investerat flera miljoner på en maskin som gör allt?
Går detta ihop?


(fan nu sitter jag här och funderar när jag egentligen ska bygga webbsidor )
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-21, 17:44 #6
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Jag har också funderat i dessa banor. Ett sätt att bekämpa arbetslöshet är ju att tvinga företag att betala arbetsgivaravgifter för så många personer som skulle krävas för att ersätta en robot. Detta blir dock ganska ohållbart och överdrivet byråkratiskt. Men jag tror att utvecklingen går åt det hållet att tillverkningsindustrin, alltså de företag som genererar produkter, livsmedel, etc, inte behöver människor alls. Möjligen behövs någon enstaka procent av befolkningen för att övervaka processerna.

Frågan är vad de andra 99 procenten ska leva på om inte automatiserade processer beskattas väldigt hårt. Arbete inom t ex vård och omsorg är ju inte något som genererar kapital. Tjänster kräver att någon med kapital köper tjänsterna. Och i slutändan är det verkliga produkter, såsom mat, energi etc, som behövs.

För att dra det till sin spets: Alla människor skulle kunna bli bönder, och mänskligheten skulle överleva detta. Alla människor skulle dock inte kunna jobba med vård och omsorg, samt media, reklam, programmering, etc. Då skulle alla snart dö helt enkelt.

Om allt fler av de tillverkande industrierna sköts automatiskt, utan att beskattas hårt, blir ett fåtal människor mycket rika, medan resten av mänskligheten i princip är deras slavar, och bara kan hoppas på att kunna sälja tjänster som de rika efterfrågar. Såsom reklam, sjukvård, nöje, etc.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-21, 18:07 #7
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Citat:
Originally posted by koala@Oct 21 2006, 17:44
Jag har också funderat i dessa banor. Ett sätt att bekämpa arbetslöshet är ju att tvinga företag att betala arbetsgivaravgifter för så många personer som skulle krävas för att ersätta en robot. Detta blir dock ganska ohållbart och överdrivet byråkratiskt. Men jag tror att utvecklingen går åt det hållet att tillverkningsindustrin, alltså de företag som genererar produkter, livsmedel, etc, inte behöver människor alls. Möjligen behövs någon enstaka procent av befolkningen för att övervaka processerna.

Frågan är vad de andra 99 procenten ska leva på om inte automatiserade processer beskattas väldigt hårt. Arbete inom t ex vård och omsorg är ju inte något som genererar kapital. Tjänster kräver att någon med kapital köper tjänsterna. Och i slutändan är det verkliga produkter, såsom mat, energi etc, som behövs.

För att dra det till sin spets: Alla människor skulle kunna bli bönder, och mänskligheten skulle överleva detta. Alla människor skulle dock inte kunna jobba med vård och omsorg, samt media, reklam, programmering, etc. Då skulle alla snart dö helt enkelt.

Om allt fler av de tillverkande industrierna sköts automatiskt, utan att beskattas hårt, blir ett fåtal människor mycket rika, medan resten av mänskligheten i princip är deras slavar, och bara kan hoppas på att kunna sälja tjänster som de rika efterfrågar. Såsom reklam, sjukvård, nöje, etc.
Får kårar..

På något sätt tror jag att myndigheter måste utveckla vårt skyddsnät så att de som inte får jobb ändå får ett drägligt liv. Just nu har man inget drägligt liv som arbetslös speciellt när man inte kan skaffa familj pga det. Arbetsgivaravgifter kanske inte funkar som du säger men någon form av bättre skydd borde komma fram tycker jag. Problemet är som patrikweb nämde att företag flyttar ut och det blir ett problem så länge man inte samarbetar och kommer överens om att kanske bygga ett globalt skydd.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-22, 12:39 #8
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Usch Så länge jag slipper skatta för GoogleBots närvaro, RSS-flöden och automatiseras spammail. Saker som en människa lika gärna kan göra, och gör i vissa delar av världen.

Se bara på människor i kina(?) som sitter och samlar guld i World och Warcraft, 13 timmar om dagen som jobb. Det vore väl fruktansvärt om det en dag kom en människolik bot och tog över deras jobb.

Nej, det jag vill komma fram till. Vart ska man dra gränsen? Vid Googlebot, Bilmekanikerbot eller VD-jobb?

Edit: Med tanke på att världen blir mer IT-ariserad är mjukvarubottar Inte att förrakta. Tänk dig automatiserad supportpersonal, eller programuvecklande bottar. Eller kanske en bot som automatiskt försöker lösa buggar? Felrapportering? Framtidens effektiva brandväggar som kanske gör att mjukvaruutvecklare(/hackers ) förlorar jobbet?
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-23, 10:33 #9
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Vad det här handlar om är att automatisera ett befintligt fungerande system för vinst endast för de som äger systemet. Ta pappersbruket som exempel ovan.

Citat från koala
Citat:
Alla människor skulle dock inte kunna jobba med vård och omsorg, samt media, reklam, programmering, etc.
Resultatet med automatisering som koala menar är att det blir färre och färre jobb och alla kan inte jobba med Word of Warcraft, support eller programutvecklare.

Samtidigt så vill man ha mer hållfasta saker och programpaket som inte buggar ut. Detta i samband med automatik är kanske en av anledningarna till att det kan bli extremt dyrt att låta t.ex en reparatör reparera bilen när det bara är en säkring som behöver bytas.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-23, 11:03 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Det är inte en fråga om att folk blir ersatta av maskiner och blir arbetslösa, utan att man måste jobba med vad som för tillfället behövs. Det här är inget framtidsproblem, det har varit så sedan den första åsnan drog kvarnhjulet eller den första vävstolen tog plats på fabriksgolvet. Världen gick inte under, den kommer inte att göra det heller pga detta. Folk måste pyssla med andra saker helt enkelt, lite tillgång och efterfrågan helt enkelt...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017