Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Någon öppnar hemsida med vårt varumärke

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-26, 15:29 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Någon öppnar hemsida med vårt varumärke

Vi har ett varumärkesskydd på låt oss säga "gogolf". Vi driver en ebutik som säljer golfprylar och varumärket gogolf är skyddat när det kommer till golfprodukter.

För en vecka sedan fick vi mejl från någon som ville sälja våra produker. och hade köpt domänen gogolf.se.

Har de tillåtelse att sälja golfprodukter under samma domännamn som vårt varumärke?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-26, 22:16 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Man får inte utge sig att vara någon annan än man är.

Ni kan välj sluta att sälja era produkter till honom?

Har vi varumärkesskyddat varumärket?
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-27, 12:21 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Vi säljer inte till dem, men dem kontaktade oss och ville bli våra återförsäljare. Dock vill de sälja en del liknande och vissa helt likadana som våra produkter. Om jag förstått rätt får de sälja då det är fri konkurrens så klart dock inte med ett varumärkesskyddat namn som domän? Varumärket är skyddat i samma klass (typ av produkter).

Senast redigerad av Lancelot den 2014-09-27 klockan 12:29
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-27, 20:17 #4
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Ni har ett skyddat varumärke som de inte får använda i ett kommersiellt syfte när det gäller varor av liknande slag. Ni kan kontakta dem och berätta att ni har ett skyddat varumärke eller så kan ni genom domstol begära att de slutar med varumärkesintrång med hot om vite och skadestånd.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-27, 21:07 #5
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
importerar du produkterna från ett annat land?, EU land eller restan av världen? om sådant är fallet är det vad det står i erat avtal med tillverkaren m.m. om ensamrätten och återförsäljning m.m.
Om de har köpt produkterna från en tredje part kan det vara svårt att stoppa dem, ang. domänen undrar jag varför du inte äger domänen om du säljer produktens namn I Sverige...
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-28, 00:21 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Sundream Visa inlägg
importerar du produkterna från ett annat land?, EU land eller restan av världen? om sådant är fallet är det vad det står i erat avtal med tillverkaren m.m. om ensamrätten och återförsäljning m.m.
Om de har köpt produkterna från en tredje part kan det vara svårt att stoppa dem, ang. domänen undrar jag varför du inte äger domänen om du säljer produktens namn I Sverige...
Vi importerar, det stämmet. Vi har ej ensamrätt. Men då vi har varumärkesskydd på just det namnet så kan de inte sälja dessa produkter på just den domänen om jag har rätt?

Domänen var tyvärr upptagen när vi registrerade varumärket.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-09, 03:01 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Vi importerar, det stämmet. Vi har ej ensamrätt. Men då vi har varumärkesskydd på just det namnet så kan de inte sälja dessa produkter på just den domänen om jag har rätt?

Domänen var tyvärr upptagen när vi registrerade varumärket.
I så fall har du ett ypperligt tillfälle att komma över domänen nu.

Du vinner en ATF, eftersom samtliga tre rekvisit är uppfyllda:

- att sökanden har en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige,
- att innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet, och
- att innehavaren inte ska ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Har de kontaktat er med anledning av att de vill sälja produkter med ditt varumärke, via en domän med ditt varumärke, så är det ond tro.


Men uppenbarligen så ser återförsäljaren potential i ditt varumärke. Jag hade därför tänkt mig för, både en och två gånger, innan jag körde över en "fanboy" med juridiska medel. Så försök istället att hitta en lösning där du inte riskerar att alienera en potentiell ambassadör för ditt varumärke.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-09, 08:26 #8
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
I så fall har du ett ypperligt tillfälle att komma över domänen nu.

Du vinner en ATF, eftersom samtliga tre rekvisit är uppfyllda:

- att sökanden har en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige,
- att innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet, och
- att innehavaren inte ska ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Har de kontaktat er med anledning av att de vill sälja produkter med ditt varumärke, via en domän med ditt varumärke, så är det ond tro.


Men uppenbarligen så ser återförsäljaren potential i ditt varumärke. Jag hade därför tänkt mig för, både en och två gånger, innan jag körde över en "fanboy" med juridiska medel. Så försök istället att hitta en lösning där du inte riskerar att alienera en potentiell ambassadör för ditt varumärke.
Skulle inte vara så säker på det. Han skriver ju att "Domänen var tyvärr upptagen när vi registrerade varumärket."

Då finns det ju en möjlighet att den nuvarande ägaren INTE har agerat i ond tro, då inget varumärke var registrerat vid den tidpunkten. Det är "först till kvarn" som gäller rent generellt och då kan man inte kräva rätten i efterhand.

Men, det är upp till tvistlösaren att avgöra det baserat på fakta och parternas yttrande.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017