FAQ |
Kalender |
2011-09-15, 16:39 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej, tänkte fråga eliten inom e-handel om lite tips.
Jag har köpt upp en färdig och etablerad e-handel som har stor potential. Dock inte tillräckligt etablerad just nu. Marknadsföringsåtgärderna kommer bland annat vara SEO som jag inte har någon tvivel över då jag har koll på det. Vad bör man tänka som nybliven e-handlare, både marknadsföringsmässigt och service m.m. Tack för svar |
||
Svara med citat |
2011-09-15, 16:59 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Behöver inte vara nått av värde utan någon tablett ask eller gadget, självklart beror de lite på vad man har för biz. |
|||
Svara med citat |
2011-09-15, 21:21 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Försök att pressa ner fraktpriserna. Teckna avtal med en lämplig leverantör.
|
||
Svara med citat |
2011-09-16, 21:12 | #4 | |||
|
||||
Nykomling
|
1. Kommunicera personligt på sajten. Detta gör du med bilder på anställda, text om hur ni startade, kanske personalens favoriter etc. Bygg förtroende! det ökar konverteringen.
2. Erbjud fri frakt om du har möjlighet till det för att ge kunderna en extra anledning att handla från dig. Jag brukar rekommendera alla våra kunder detta med bra resultat. Många e-handlare ser fri frakt som en förlustaffär utan att ta hänsyn till att antalet köp oftast ökar markant. 3. Arbeta veckovis med e-postmarknadsföring. Skaffa dig ett bra e-postverktyg så att du kan mäta öppningsfrekvensen och eventuellt segmentera utskicken. Var inte rädd för att experimentera när det gäller tid, dag, erbjudande, design och copy. På detta sätt lär du känna dina kunder. 4. Kör support/service/rådgivning genom de sociala medierna (facebook, twitter). Kolla in hur Loopia och Haléns gör, de är grymma på social support . 5. Mät allting! Samla data! Du känner säkert till Google Analytics. Se till att lära dig att utnyttja det till fullo även om du marknadsför dig offline. E-handelsspårningen är också ett krav för alla e-handlare. I senare skede så kan du avancera och lära dig använda Google Website Optimizer vilket möjliggör A/B testing. 6. Om möjligt, skicka med gratisprover/erbjudanden när någon beställt. Ett personligt "Tack för att du beställde från oss"-ark har visat sig ge resultat. Kombinera med Bild på VD + signatur. Uppskattas alltid! 7. Se över din paketering. Är paketen snygga nog? Kan du sänka fraktkostnaden om du paketerar annorlunda? 6. Erbjud fler betalningsalternativ. 7. Se till att din webbutiks design är snygg, varumärkesbyggande och säljande. Läs på om konvertering och användbarhet. Lycka till! Hoppas det går bra för dig |
|||
Svara med citat |
2011-09-17, 12:30 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lär dig etik inom e marknadförening. Att köpa en hög med epost adresser är inte samma sak att man skall använda dem.
Citat:
|
||
Svara med citat |
2011-09-17, 13:25 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
BarateaU
Tack för ditt förslag, det är en väldigt bra ide. Som vi kommer använda oss av. zajmon Oj, tack för alla tips. Du fick med rätt mycket. För närvarande kommer vi inte ha någon fri frakt då det blir svårt för oss i starten. Dels för att vi har prisgaranti och är så vitt jag känner till den billigaste aktören på marknaden. Dock är våra fraktpriser 39 kr oavsett hur många produkter du än väljer, köper du över en viss summa (500kr) så bjuder vi på frakten dessutom. Jag kommer lägga stor energi på sociala medier då det är bland annat en del av mitt vanliga arbete. Likaså kommer vi ha support via chatt, telefon och epost. Våra betalningsalternativ idag är VISA/Mastercard, Klarna konto/faktura samt direktbetalning via swedbank, seb och nordea. Kommer även att forska mer i fraktkostnaden, vill få ned den så mycket som möjligt och kommer försöka prata mig runt lite bland mina företagskunder idag och se hur de gör. Vi kommer kommunicera via bloggen, facebook och twitter till en början. Visst, e-post marknadsföring är bra, men jag vill inte störa kunderna allt för mycket och bomba dem med erbjudanden. Jag vet själv hur det är när jag handlar hos en e-butik och blir i princip mailbombad varje vecka med ointressanta erbj. Kommer göra utskick två gånger i månaden eller vid behov därefter kontunerliga uppdateringar via sociala medier. |
||
Svara med citat |
2011-09-17, 13:48 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2011-09-17, 14:21 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Bra tips från zajmon! Angående frakt tycker jag (som MKÖ verkar praktisera) att en fast fraktavgift som blir fri frakt om man kommer upp i en viss summa fungerar bra. Det uppmuntrar besökare att lägga till fler varor i beställningen.
Att lyckas med e-post marknadsföring är ett konststycke, roligaprylar.se är riktigt duktiga på att skriva roliga och läsvärda nyhetsbrev och samtidigt lyckas göra reklam för sina produkter, exempel här: http://admin.getanewsletter.com/t/v/cyst0KkquvfU6bR/ Skicka med något i beställningen som uppmuntrar kunden att komma tillbaka, t.ex. en rabattkod eller annat erbjudande. För att inge förtroende är det bra med tydlig kontaktinformation på sidan, gärna telefonnummer, och loggor som folk känner igen (Posten, VISA, Payson, Klarna etc). |
||
Svara med citat |
2011-09-18, 20:39 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
sist men inte minst sätt dig in i konsumentköplagen, distanshandelslagen m.fl lagar som gäller vid generell internethandel samt om det finns någon specifik lag som gäller för din verksamhet.
|
|||
Svara med citat |
2011-09-20, 08:40 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|