Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snart e-handlare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-15, 16:39 #1
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Standard Snart e-handlare

Hej, tänkte fråga eliten inom e-handel om lite tips.
Jag har köpt upp en färdig och etablerad e-handel som har stor potential.
Dock inte tillräckligt etablerad just nu. Marknadsföringsåtgärderna kommer bland annat vara SEO som jag inte har någon tvivel över då jag har koll på det.

Vad bör man tänka som nybliven e-handlare, både marknadsföringsmässigt och service m.m.

Tack för svar
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-15, 16:59 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av MKÖ Visa inlägg
Hej, tänkte fråga eliten inom e-handel om lite tips.
Jag har köpt upp en färdig och etablerad e-handel som har stor potential.
Dock inte tillräckligt etablerad just nu. Marknadsföringsåtgärderna kommer bland annat vara SEO som jag inte har någon tvivel över då jag har koll på det.

Vad bör man tänka som nybliven e-handlare, både marknadsföringsmässigt och service m.m.

Tack för svar
Skicka med "goodies" brukar vara poppis.
Behöver inte vara nått av värde utan någon tablett ask eller gadget, självklart beror de lite på vad man har för biz.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-15, 21:21 #3
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 569
Försök att pressa ner fraktpriserna. Teckna avtal med en lämplig leverantör.
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-16, 21:12 #4
zajmons avatar
zajmon zajmon är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 3
zajmon zajmon är inte uppkopplad
Nykomling
zajmons avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 3
1. Kommunicera personligt på sajten. Detta gör du med bilder på anställda, text om hur ni startade, kanske personalens favoriter etc. Bygg förtroende! det ökar konverteringen.

2. Erbjud fri frakt om du har möjlighet till det för att ge kunderna en extra anledning att handla från dig. Jag brukar rekommendera alla våra kunder detta med bra resultat. Många e-handlare ser fri frakt som en förlustaffär utan att ta hänsyn till att antalet köp oftast ökar markant.

3. Arbeta veckovis med e-postmarknadsföring. Skaffa dig ett bra e-postverktyg så att du kan mäta öppningsfrekvensen och eventuellt segmentera utskicken. Var inte rädd för att experimentera när det gäller tid, dag, erbjudande, design och copy. På detta sätt lär du känna dina kunder.

4. Kör support/service/rådgivning genom de sociala medierna (facebook, twitter). Kolla in hur Loopia och Haléns gör, de är grymma på social support .

5. Mät allting! Samla data! Du känner säkert till Google Analytics. Se till att lära dig att utnyttja det till fullo även om du marknadsför dig offline. E-handelsspårningen är också ett krav för alla e-handlare. I senare skede så kan du avancera och lära dig använda Google Website Optimizer vilket möjliggör A/B testing.

6. Om möjligt, skicka med gratisprover/erbjudanden när någon beställt. Ett personligt "Tack för att du beställde från oss"-ark har visat sig ge resultat. Kombinera med Bild på VD + signatur. Uppskattas alltid!

7. Se över din paketering. Är paketen snygga nog? Kan du sänka fraktkostnaden om du paketerar annorlunda?

6. Erbjud fler betalningsalternativ.

7. Se till att din webbutiks design är snygg, varumärkesbyggande och säljande. Läs på om konvertering och användbarhet.

Lycka till!
Hoppas det går bra för dig
zajmon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-17, 12:30 #5
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Lär dig etik inom e marknadförening. Att köpa en hög med epost adresser är inte samma sak att man skall använda dem.

Citat:
Ursprungligen postat av MKÖ Visa inlägg
Hej, tänkte fråga eliten inom e-handel om lite tips.
Jag har köpt upp en färdig och etablerad e-handel som har stor potential.
Dock inte tillräckligt etablerad just nu. Marknadsföringsåtgärderna kommer bland annat vara SEO som jag inte har någon tvivel över då jag har koll på det.

Vad bör man tänka som nybliven e-handlare, både marknadsföringsmässigt och service m.m.

Tack för svar
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-17, 13:25 #6
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
BarateaU
Tack för ditt förslag, det är en väldigt bra ide. Som vi kommer använda oss av.

zajmon
Oj, tack för alla tips. Du fick med rätt mycket.
För närvarande kommer vi inte ha någon fri frakt då det blir svårt för oss i starten.
Dels för att vi har prisgaranti och är så vitt jag känner till den billigaste aktören på marknaden. Dock är våra fraktpriser 39 kr oavsett hur många produkter du än väljer, köper du över en viss summa (500kr) så bjuder vi på frakten dessutom.

Jag kommer lägga stor energi på sociala medier då det är bland annat en del av mitt vanliga arbete. Likaså kommer vi ha support via chatt, telefon och epost.
Våra betalningsalternativ idag är VISA/Mastercard, Klarna konto/faktura samt direktbetalning via swedbank, seb och nordea.

Kommer även att forska mer i fraktkostnaden, vill få ned den så mycket som möjligt och kommer försöka prata mig runt lite bland mina företagskunder idag och se hur de gör.

Vi kommer kommunicera via bloggen, facebook och twitter till en början.

Visst, e-post marknadsföring är bra, men jag vill inte störa kunderna allt för mycket och bomba dem med erbjudanden. Jag vet själv hur det är när jag handlar hos en e-butik och blir i princip mailbombad varje vecka med ointressanta erbj.

Kommer göra utskick två gånger i månaden eller vid behov därefter kontunerliga uppdateringar via sociala medier.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-17, 13:48 #7
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av zajmon Visa inlägg

7. Se över din paketering. Är paketen snygga nog? Kan du sänka fraktkostnaden om du paketerar annorlunda?
Paket med ens logga på eller om man använder en tejp med sin logotyp på försvinner oftare i posthanteringen. Just sayin.
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-17, 14:21 #8
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
Bra tips från zajmon! Angående frakt tycker jag (som MKÖ verkar praktisera) att en fast fraktavgift som blir fri frakt om man kommer upp i en viss summa fungerar bra. Det uppmuntrar besökare att lägga till fler varor i beställningen.

Att lyckas med e-post marknadsföring är ett konststycke, roligaprylar.se är riktigt duktiga på att skriva roliga och läsvärda nyhetsbrev och samtidigt lyckas göra reklam för sina produkter, exempel här: http://admin.getanewsletter.com/t/v/cyst0KkquvfU6bR/

Skicka med något i beställningen som uppmuntrar kunden att komma tillbaka, t.ex. en rabattkod eller annat erbjudande.

För att inge förtroende är det bra med tydlig kontaktinformation på sidan, gärna telefonnummer, och loggor som folk känner igen (Posten, VISA, Payson, Klarna etc).
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 20:39 #9
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
sist men inte minst sätt dig in i konsumentköplagen, distanshandelslagen m.fl lagar som gäller vid generell internethandel samt om det finns någon specifik lag som gäller för din verksamhet.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-20, 08:40 #10
catch catch är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 109
catch catch är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 109
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Paket med ens logga på eller om man använder en tejp med sin logotyp på försvinner oftare i posthanteringen. Just sayin.
Dem blir stulna?
catch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017