Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spåra utgående länkar i Analytics som mål

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-04, 10:22 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Spåra utgående länkar i Analytics som mål

Hej,

Jag har försökt i ett par dagar nu att spåra utgående länkar i Analytics som mål men kan inte riktigt få det att fungera, det är dessutom en tidsödande process då varje iteration tar en dag innan man kan se resultaten i Analytics, och således veta om man gjort rätt.

Det som gör mig förvirrad är att det verkar finnas två direktiv från Google hur man ska göra. Den här artikeln verkar vara det som gäller:

1. http://www.google.com/support/analyt...v&answer=72712
"Spåra utgående länkar "

men sen finns också den här:

2. http://www.google.com/support/analyt...v&answer=55527
" Hur spårar jag manuellt klick på utgående länkar? "

Om jag tolkar det rätt ska #1 se till att ett klick på en länk blir skapat som en "fejkad" sida, tex "out/produkt_id" och bör således kunna ses bland "index.html", "faq.html" osv i ens statistik?

Med #2 verkar det som att ett klick sparas som en "Händelse" som är en annan del av Analytics, dvs inte bland Innehållet. Detta verkar man inte kunna sätta som ett mål, om jag inte tar fel?

#2 har också ett delayscript (100ms) som verkar nödvändigt för att lagra utgående klick men som inte verkar finnas för #1.

Mina frågor:

1. Om man använder #1, är det då korrekt tolkat att man ska se sina länkar i "Innehållet" (dvs inte som händelse).

2. Är det verkligen så att #1 inte behöver ett delayscript?

3. När ska man använda #2?

4. Spårar du utgående länkar och vilken metod använder du?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-04, 10:56 #2
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Jag insåg en ganska intressant sak efter ytterligare efterforskning. Om man går in på #1 så står det att "Detta gäller den senaste versionen" men om man slår över språket till engelska (ändrar till hl=en):

http://www.google.com/support/analyt...n&answer=72712

så ser man att där säger de att detta är "den gamla versionen"! Den svenska artikeln är alltså utdaterad.

Den engelska versionen hänvisar sedan vidare till http://code.google.com/apis/analytic...rtualPageviews för att lösa problemet.

Inte konstigt att det blir knas...

Sen tänkte jag att jag skulle meddela Google om detta fel men det finns ju inga kontaktadresser, så jag hoppas att om du stöter på samma problem kanske du hittar hit också så att du förstår varför det blir fel.

Tydligen kan man alltså välja att spåra klick som Virtual Pageview eller som Händelse där Google själva rekommenderar Händelse eftersom virtual pageview läggs till på totala pageviews och sabbar datat till viss mån. Därav de två metoderna.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-04, 11:37 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Tack för upplysningen, bra att veta, står i begrepp att implementera sådan funktionalitet...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017