Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Aktier

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-25, 12:41 #1
tino tino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 73
tino tino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 73
Jag köpte en del Ericsson B aktier någon gång under 2004 för ca 13kr om jag inte minns fel. Idag står kursen på 26.20. Vinsten är relativt stor så jag undrar vilka möjligheter det finns för att minska vinstskatten om man säljer dem? Den är på 30%?

Är det möjligt att exempelvis köpa en högriskaktie för ungefär den summan som man beräknas behöva skatta för om man säljer Ericsson aktierna? Så om det företaget man köper aktier i går i konkurs så har man egentligen inte förlorat något eftersom man kan kvitta den förlusten mot vinsten från Ericsson aktien? Med andra ord får man en chans att tjäna mer pengar utan att riskera något förutsatt att Ericsson aktien håller sig vid samma kurs eller högre?

Jag är som sagt nybörjare när det gäller aktier så jag kan vara helt ute och cykla!

Tack på förhand!
tino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-25, 14:42 #2
tydal tydal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 130
tydal tydal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 130
Ponera att du köpt 1000 Ericsson. Säljer du dem nu har du alltså gjort cirka 12000 i vinst (avdrag för courtage = bankens/mäklarens avgift). Gör du inga andra affärer i år så blir det beloppet vad du får betala skatt på, och det är 30% som du redan nämnt, dvs 3600 kr. Med andra ord, om du inte gör några fler affärer får du behålla 8400 efter skatt.

Men om du nu i stället skulle vilja slippa betala vinstskatt så måste du ha en förlust att kvitta den mot, dvs så du inte får någon vinst. Med andra ord, om du gör dig av med 12000 så slipper du betala skatt. Men det är ju ingen poäng med det.

Dina två alternativ är alltså:

* Betala 3600 i skatt, få 8400.
* Betala 0 i skatt, kasta 12000 i sjön.

Det här med att kvitta vinst mot förlust gör man när man har drabbats av förlust. Säg t.ex. att du hade köpt några högriskaktier tidigare för 12000 som gick i konkurs. Då har du ju blivit av med 12000 kronor, förlust. Gör du inga fler affärer får du cirka 2500 tillbaka på skatten. Men här är alltså ett bra läge att sälja dina Ericsson med vinst, för då går du ju jämnt ut och får inget tillbaka, men behöver inte betala något heller. Skulle årsskiftet passera innan du säljer Ericsson, så skulle du som sagt få 2500 tillbaka för förlusten, men du skulle bli tvungen att betala 3600 i vinsten, vilket alltså innebär att du betalat 1100 i skatt som du hade sluppit om du gjort vinsten och förlusten samma år.
tydal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-25, 14:49 #3
tino tino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 73
tino tino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 73
Ok, nu förstår jag bättre.

Tack för klargöringen tydal!
tino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017