Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Direkt Demokrati

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-08, 18:31 #1
bkjellbe bkjellbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 151
bkjellbe bkjellbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 151
Satt och spånade med några kompisar ang. det kommande Valet.

Känner någon till något politiskt parti där man kan rösta på riksdagens agenda direkt över Internet? Typ direkt demokrati.

Skulle det inte vara kul att starta ett ”Direkt Demokrati” parti där alla frågor som röstas om i riksdagen kan medlemmarna rösta om innan på Internet? Med andra ord ett parti utan dagordning där ordföranden bara följer medlemmarnas röster.

Detta måste vara framtiden, makten till folket och snart har alla bredband.

Feedback – är detta möjligt?
bkjellbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-08, 18:55 #2
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
Jag har läst om det där i någon skum bok. Problemet är att det partiet blir sårbart för "kupper".

Exempel:
- En elak gubbe mutar flera människor att gå med i partiet och sedan rösta som honom.
- Nynazister gaddar ihop sig och och "tar över" partiet.
- Företag skulle kunna lobba till sig politisk makt på detta sätt.

Om du vill veta mer ska du leta efter demokratiutveckling/e-demokrati på tex google.
saflund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-08, 19:02 #3
bkjellbe bkjellbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 151
bkjellbe bkjellbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 151
Jo det är klart... men låt oss se hur man skulle kunna göra...vad finns det för möjligheter..
bkjellbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-08, 19:34 #4
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Finns ett projekt inom EU som kallas för Cybervote som just tittar på de det här med röstning via nätet. Har genomförts några/någon omröstningar på försök även i Sverige. Fokus ligger där mer på att öka möjligheterna för fler att rösta i befintliga val och som ett komplement till post- och ombudsröstning.

Men frågan är vad det skall röstas på. Skall det vara som Cypervoteprojektet ett sätt att öka tillgängligheten vid befintliga val eller skall fler frågor föras ut till omröstning?

Förs fler frågor ut till beslut finns de risker som saflund tar upp.
Så frågan är ju vem som skall föreslå vilka frågor som skall tas upp för internetomröstning.
Opinionen kan växla snabbt.
Dödsstraff skulle ju röstas igenom om frågan kom upp efter ett särskilt brutalt mord.

Bredband till folket. Senaste siffran är att det i Sverige är ungefär 30% som har tillgång till bredband. Antalet verkliga användare beräknas till c:a 20% (år 2003?). Fast det går åt rätt håll 2000/2001 var det 13%.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-08, 21:50 #5
marca marca är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 12
marca marca är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 12
Hej!

Jag har också varit nyfiken på den tanken, gjorde bland annat ett arbete i skolan om detta för ett par år sedan. Det är väldigt intressant på ett exprimentellt stadium, men som Saflund skriver är finns det många kuggar som förmodligen sätter stopp för en lyckad satsning.

Sedan skulle man i så fall starta en webbplats med en intern del för medlemmar där omröstningar och debatt kan ske. Förutom omröstningar bör medlemmarna kunna diskutera, informeras om bakgrund till frågan, tipsa varandra om kunskapskällor, enkelt kunna jämföra olika argument osv.

En intressant sak i demokratidiskussionen skulle vara funktioner för automatiska val. Man kan ju bygga in funktioner för att välja att rösta som någon annan (som tillåtit att visa sina åsikter offentligt), rösta som ett annat parti på vissa områden eller enskilda frågor. Då kan alla som är intresserade av ett feministparti rösta på något annat part förutom i frågor som handlar om jämställdhet. Men sen ska man inte tro att politik är så lätt som att alla medborgare ska fylla i en enkät då och då. Ett grafisk verktyg för att fördela budgeten skulle vara roligt att leka med till exempel.

När jag undersökte möjligheten att starta parti har jag för mig att man måste ha si och så många underskrifter av intresserade medlemmar för att kunna starta partiet formellt. Sen är det väl bara att sätta igång!

Målet är ju direkt demokrati och ett sätt att kämpa för detta är att kanske inte göra ett parti av det, utan en webbplats där man röstar och sedan förslår den vilket parti som man sympatiserar mest med och bör rösta på i det verkiga valet. Men sådana fanns det i mängder under förra valet vad jag kan minnas.

Jag är intresserad att bidra om någon tänker göra ett expriment vid nästa val!

Hälsningar
Martin C
marca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 10:08 #6
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
I senaste valet till riksdagen fanns ett nytt parti som gick ut på en form av direktdemokrati. Deras program gick ut på att om de kom in i riksdagen så skulle den eller de platser de fick lottas ut bland partiets medlemmar. De som vann måste förbinda sig att endast rösta som partiets medlemmar villl att de ska rösta.

Inför en röstning i riksdagen skulle medlemmarna via partiets hemsida rösta för hur de ville att partiet skulle rösta i frågan. Det alternativ som får flest röster blir det alternativ som partiets riksdagsledamöter skulle rösta för.

En nackdel med direktdemokrati är att folk inte är tillräckligt insatt i frågor för att veta vad de egentligen röstar för eller vad för och emot innebär.

Däremot skulle det gå utmärkt att via dirkt röstning ta reda på vad folk tycker är intressant, vad de anser vara viktigt.

En kommun i Norge gick en gång ut och frågade alla invånare i kommunen vilka frågor de tyckte var viktiga.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 17:20 #7
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Här i sverige så finns det ett lokalparti i som funkar precis så, Demoex - de sitter i kommunalfullmäktige i Vallentuna
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 23:31 #8
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Har för mig att Schweiz ligger långt framme på denna front.

Apropå kupper och mutor: Vad hindrar företag att muta Göran & Co? Ju fler man måste muta desto svårare skulle jag vilja säga. Men å andra sidan har majoriteten oftast fel, så jag är glad att det inte existerar någon sann demokrati.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-10, 05:06 #9
omid omid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 179
omid omid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 179
Jag skulle inte rösta på ett sådant parti av två skäl:
Skulle du idag starta partiet skulle du säker ändå inte komma in i riksdagen och då har jag ju slösat bort min röst känns det som.
Men den viktigaste anledningen till att jag inte skulle rösta på ett sådant parti är för att risken för en "kupp" skulle vara för stor. Tror risken är stor att partiet skulle vara överrepresenterat av extrema grupper av alla dess slag och då skulle det ju innebära att man gett sin röst till dessa personer.
omid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-10, 13:23 #10
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Men å andra sidan har majoriteten oftast fel, så jag är glad att det inte existerar någon sann demokrati.
jaha och med det menas att de inte tycker som du?

Sann demokrati, vad är det egentligen?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017