Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förskottsbetalning till bankgiro

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-01, 22:29 #1
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Tänkte snart öppna upp en webshop och undrar om det är möjligt att endast skicka över instruktioner om hur man betalar in på ett bankgiro via e-mail + instruktioner på hemsidan (i stort sett vilket bankgironummer samt att man ska ange orderid som meddelande). Behöver jag skicka över en faktura eller räcker det med enkla instruktioner och sedan skicka med ett kvitto med varan vid leverans? Jag har fått lite olika bud.

Tänkte eventuellt ha som alternativ att betala mot faktura (faktura som levereras med produkten) mot en liten avgift. Jag antar att de flesta ordrar kommer att ligga runt 100sek och då anser jag att postförskott är ett för dyrt alternativ.

Hur har ni som använder förskottsbetalning löst detta?

Tack på förhand!

// Michael
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-01, 22:50 #2
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Originally posted by mellow@Mar 1 2005, 23:29
Tänkte snart öppna upp en webshop och undrar om det är möjligt att endast skicka över instruktioner om hur man betalar in på ett bankgiro via e-mail + instruktioner på hemsidan (i stort sett vilket bankgironummer samt att man ska ange orderid som meddelande). Behöver jag skicka över en faktura eller räcker det med enkla instruktioner och sedan skicka med ett kvitto med varan vid leverans? Jag har fått lite olika bud.

Tänkte eventuellt ha som alternativ att betala mot faktura (faktura som levereras med produkten) mot en liten avgift. Jag antar att de flesta ordrar kommer att ligga runt 100sek och då anser jag att postförskott är ett för dyrt alternativ.

Hur har ni som använder förskottsbetalning löst detta?

Tack på förhand!

// Michael
Säljer plånböcker och tar betalt i förskott via insättning på bank-konto.

Det är dock rätt många (ca 1/25) som glömmer att skriva i något orderID, vilket gör det mer eller mindre omöjligt att spåra insättningen.

Men det är ett smidigt sätt för att se exakt när någon har betalt.

Dock har jag haft problem med dom som har sparbanken-finn, och inte kan ange någon text när dom sätter in via nätet.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-01, 22:54 #3
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Nu svarar jag på mig själv lite, sökte bland gamla orderbekfräftelsemail och upptäckte att DatorButiken.com och ett annat företag som jag har förskottsbetalat bara har nödvändig information i sitt e-mail för att man ska kunna genomföra en förskottsbetalning. Alltså kontonummer samt vad man ska fylla i så man vet vem det är ifrån. Däremot får man ju ett kvitto med leveransen, något som jag självklart också tänker skicka med.

Vad tror ni på att sälja mot medskickad faktura till ungdomar, främst i segmentet 18-25 år? Är det stor risk att fakturen förblir obetald och det blir jobbigt för mig - med följd att behöva anlita inkassoföretag etc. Jag beräknar ju att ordervärdet blir relativt lågt (~100sek) och då kanske det inte ens är någon idé att anlita ett inkassoföretag?
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 00:18 #4
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Om du har faktura som alternativ så kommer de allra flesta att välja det. Jag skulle inte rekommedera dig att skicka fakturor till ungdomar. Du kommer att få lägga ner mycket tid på att jaga in pengar.

Har du tittat på kortbetalningar?
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 00:51 #5
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
JohanH -> Det är precis det jag är rädd för. Tänkte då ta några kronor extra för att skicka mot faktura, 10-15sek kanske. Men jag lämnar nog den idén helt och satsar på förskottsalternativ istället. Jag har börjat kika lite på kortbetalningar men de äter ofta upp marginalerna en del med den fasta avgiften per transaktion. (de enda jag kikat på som verkar billiga är 2CheckOut - men de har jag hört både ont och gott om)

Hur är det med ungdomar, har de flesta en internetbank eller är det bara något som jag förutsätter att nästan alla har? Om de inte har detta så kan man anta att man missar den målgruppen om man endast har förskottsbetalning till ett bankgirokonto.

Man kanske skulle kunna använda något alternativ som t.ex. PaySon, PayNova eller PayPal, detta kanske är vanligare bland ungdomar? Man vill ju inte att det ska vara för krångligt för kunden, då antar jag att denna kan tröttna och gå vidare...
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 12:28 #6
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Kolla även på pay & read (www.pay-read.se) inga fastakostnader, ingen startavgift bara transaktionsavgift i % och kunden knappar in kortnummer i din butik. Paysnova och liknande så måste ju kunden först skaffa ett konto hos dem och sen gå till dig och handla... Jag använder själv Pay&Read och de funkar klockrent. När man börjar få upp volymerna så kan det vara läge att fixa ett eget inlösen avtal och köra med ideb eller liknande med då är det mycket fasta avgifter samt startavgifter men en lägre procentuell avgift. Samport har även bra lösningar (internetbank, sms och kort)

Idag så erbjuder jag förksottbetalning och kortbetalning. Jag har ganska långa leveranstider (flera veckor) och om kunden betalar med kort så dras pengarna direkt. Det finns ingen som erbjuder någon tjänst där jag kan välja när pengarna skall dras av säkerhets skäl (dom måste ju då spara kortnummer). Detta resulterar ju i att de flesta väljer förskottsbetalning då dom betalar några dagar innan vi levererar. Vi har gjort så att när vi vet att vi kan leverera inom några dagar så skickar vi ett mail till kunden med instruktioner (bg och och ordernummer).
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 14:09 #7
Bansagis avatar
Bansagi Bansagi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 71
Bansagi Bansagi är inte uppkopplad
Medlem
Bansagis avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 71
Citat:
Originally posted by mellow@Mar 1 2005, 23:54
Vad tror ni på att sälja mot medskickad faktura till ungdomar, främst i segmentet 18-25 år? Är det stor risk att fakturen förblir obetald och det blir jobbigt för mig - med följd att behöva anlita inkassoföretag etc. Jag beräknar ju att ordervärdet blir relativt lågt (~100sek) och då kanske det inte ens är någon idé att anlita ett inkassoföretag?
Tänk på att även ett inkassoföretag kan misslyckas med att samla in pengarna. Det kan kosta klienten mycket.

Kolla upp http://www.acmegroup.se/paycontrol/index2.html.
Bansagi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 15:09 #8
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
JohanH -> Hur stor procent tar PayToRead med kortbetalningar? Måste kunden på något sätt registrera sig för att använda deras tjänst? (det verkade så när jag skummade igenom deras sida lite snabbt). Har de ingen fast avgift per köp - endast procent?
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 17:06 #9
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Jag fick svar från PayToRead och det verkar faktiskt vara ett vettigt alternativ att börja med innan omsättningen ökar, då det inte finns några fasta avgifter.

JohanH -> Är det svårt att implementera deras lösning i sin webshop?
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 19:28 #10
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Till osCommerce som jag kör så finns det en färdig modul. Jag fick även med en färdig lösning till någon annan shoplösning men jag minns inte vilken.

Att installera en färdig modul är enkelt. Om det inte finns så har jag ingen aning om hur avancerat det är tyvärr.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017