Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kontokort eller Postförskott?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-17, 19:19 #1
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Hejsan,

En liten funderare, har i usa sa har kreditkortstransaktioner slagit stort nar det galler ehandel folk ger ut sitt visa nummer utan problem, men hur ar det egentligen i sverige, foredras det fortfarande postorder?? vad gar hem mest i sverige betalning via kredit kort eller foredrar man postforskott?
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 20:10 #2
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
jag tror det är så att det kreditkort inte slagit så inom handeln än så folk är mer vana vid att handla via postförskott..

skulle fler satsa på att ta betalt med det så skulle fler använda det
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 21:09 #3
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Min egna erfarenhet är att folk i Sverige vill betala med:

faktura (de vill se varorna innan de betalar)
postförskott (de vill veta att de får ett paket innan de betalar)
internetbank (för det känns tryggare att göra betalningen via sin bank)
kreditkort (vissa använder det, andra tvekar, många har inte det)

Generellt sett i Sverige så är det så att man kan betala med kreditkort i princip överallt vilket är ovanligt jämfört med andra europeiska länder. En sån sak som att betala med kreditkort i taxi är inte en självklarhet i t.ex Paris eller andra storstäder. Inte heller alla hotell i världsstäder tar kreditkort.
Åk till Danmark och se hur det är ställt. Där vill helst butiker/restauranger etc att man betalar med ett lokalt kort som heter DanCard, och i många fall är det endast DanCard man tar emot.

Men i Sverige är det samtidigt så att media ständigt rapporterar om att kortbedragare härjar. Att folk blir rånade på sina kort i svarttaxi, på krogen och framförallt på internet. Folk suger i sig den informationen och har det i bakhuvudet. Många unga har växt upp med kort, internet, SMS etc och känner inte till hur postorderbranschen fungerade pre-internet.
Jag kan själv bli riktigt sur när jag står i en kassakö och se personen framför mig köpa ett äpple för 3 kronor och betala med kort. Affären tjänar i det läget på att ge bort äpplet gratis till kunden. I och med att man driver flera olika verksamheter där man hanterar kort så vet man kostnaderna.

Om man tittar på den äldre befolkningen så har de kort, men när de väl använder kortet så är det för större inköp. T.ex om de åker till SIBA och köper en ny TV för att slippa bära på ett par tusenlappar.

Om man tittar på de yngre personerna i samhället så har de istället mängder med småköp, det är en tia hit och en tjuga dit på kontoutdraget.

Den äldre generationen är van vid att hantera kontanter medans den yngre är tvärtom. Ur butikssynpunkt är den äldre generationen att föredra om man ser på inlösenkostnaderna.

Se bara på tsunami-katastrofen där SMS-tjänster poppade upp. Röda Korset fick in mängder med pengar via SMS-tjänster, och det var yngre människor som gav pengar. Den äldre generationen gick istället med postgiroavi till Svensk Kassaservice.

Den större delen av svenska befolkningen vill också se en vara innan man köper den på internet. Jag kan bara titta hur det är här hemma. Min fru kan titta i Elloskatalogen för att sen beställa på deras hemsida. Det är också enklare att visa bekanta "Har du sett denna tröjan" med en katalog än att be alla logga in sig och leta upp rätt produkt. Det kostar säkert en slant att producera katalogerna för Ellos & Co, men de har en synergieffekt av traditionell postorder och internethandel.

Lite offtopic kanske, men du måste nog kunna erbjuda många alternativ.
Att enbart kräva att folk betalar med kort stänger ute den delen av befolkningen som inte har kort. Att enbart kräva postförskott skrämmer iväg den kundkategorin som är villiga att betala i samband med beställningen för att slippa extra kostnader.

Ett sätt som blir allt vanligare är eFaktura, pdf-faktura och allt vad det kallas. Kunden beställer. Du skickar ett mail med en faktura i, helst i PDF-format. Kunden betalar fakturan och du sänder varorna när pengarna kommer in.

Vi erbjöd under flera månader inte postförskott, med tanke på riskerna att folk inte hämtar ut det. Men så provade vi, och det är väl nåt postförskott i månaden eller så. Det finns de som är villiga att betala extra för sånt fortfarande tydligen (vilket jag inte trodde ärligt talat).
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 21:14 #4
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Kan tillägga:

Vi säljer i framförallt Norden men även till övriga Europa. Hade en tysk som ville beställa, men han ville ha faktura vilket vi inte godtar utanför Sverige. Han hade inte kort. Han hade inte check.
Däremot hade han bankkonto.
Okej, vi erbjöd honom att betala in till vårt postgiro via dess swift-nr.
Då ville ha veta vad det blev i Euro, och vi sa till honom att han kan tala om för sin bank att det skall in SEK 9.50 så får vi 9.50 och sen drar banken korrekt euro summa från hans konto. Men nej, då hade han nån liten bank som endast hanterade Euro. Då ville han att vi skulle räkna ut vad beställningen i svenska kronor blev i euro, utan att veta vad hans bank har för kurs för dagen.

Han hörde inte av sig mer, vilket var synd då vi verkligen försökte hjälpa honom. Men man måste ge killen "cred" för att försöka sig på att handla internationellt över internet, utan varken fungerande bank, kreditkort eller nåt.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 22:02 #5
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 17 2005, 22:14
Men man måste ge killen "cred" för att försöka sig på att handla internationellt över internet, utan varken fungerande bank, kreditkort eller nåt.
mest cred för att han orkade bry sig när det kostade SEK 9.50...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 22:19 #6
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
hur fungerar det med faktura kop?? man far en order, hur skickar man produkten, via posten da eller, posten kor ju med bara postforskott, eller anvander mig sig utav DHL som levererar till dorren? har kort med postforskott i nagra ar nu men problemet ar att vissa inte hamtar ut sin produkt, ar faktura en battre losning pa detta? och hur funkar det?
(lite off topic men anda nyttigt)
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 22:25 #7
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Jag tycker inte att det ena behöver utesluta det andra.
Som seriös butik så tycker jag att man skall erbjuda flera betalningsalternativ.

Postförskott, kreditkort och faktura anser jag man klarar sig med. jag erbjuder inte Paynova eller förskott.

Vad jag kan se så är det en tendens att många beställer mot postförskott första och andra gången för att se så att det fungerar tillfredställande, sen är det många som "går över" till kreditkort.

Nåt som jag tror är viktigt är att man talar om vilken säkerhet man har med certifikat och att man behandlar uppgifter konfidenciellt o.s.v. Jag ser absolut ingen rädsla från folk att lämna ut sina kk-nummer.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 22:59 #8
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
(Nu skall banken och kontokortsföretagen titta bort en stund.)

Körde ett litet tag i början med att folk fick SMS:a eller faxa sitt kortnummer till oss. Det var innan vår Paynova-plånbok och framförallt innan Postgirot hade fått tummen ur. Vi har fysisk kortterminal på ett annat av våra företag och körde genom det. Endast en kund undrade över förfarandet, övriga sände glatt iväg infon via SMS eller fax.

(Nu kan ni titta hit igen).

Att som Mats säger, erbjuda alternativ är det bästa. Då attraherar man flera kundgrupper: De som har kort och vill använda det, de som har kort och inte vill använda, de som inte har kort etc.

När det gäller Posten så är det inte så att de endast har postförskott, absolut inte. Det vanligaste när det gäller paket är att det INTE är postförskott (jobbade 1,5 månader åt Poståkeriet för många år sedan).

Teckna avtal med Posten (och/eller annat transportföretag) och skriv ut era egna etiketter. Det sparar ni pengar på.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 23:08 #9
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by Gimbo@Feb 17 2005, 22:19
hur fungerar det med faktura kop?? man far en order, hur skickar man produkten, via posten da eller, posten kor ju med bara postforskott, eller anvander mig sig utav DHL som levererar till dorren? har kort med postforskott i nagra ar nu men problemet ar att vissa inte hamtar ut sin produkt, ar faktura en battre losning pa detta? och hur funkar det?
(lite off topic men anda nyttigt)
Fakturaköp:Kunden beställer, du skickar fakturan ihop med produkten. Kunden har sedan ett visst antal dagar på sig att betala.
Det är den klassiska varianten.
På grund av osäkerheten att kunden kanske inte betalar, har det blivit vanligare med elektroniska fakturor som går ut på att kunden beställer, du gör en faktura som du mailar till personen. Den får sen ett par dagar på sig att betala. När du ser pengarna på kontot så sänder du varorna.

Posten: Posten kan du använda för att skicka alla typer av brev och paket, med eller utan postförskott. Det är billigare att skicka utan postförskott.

Postförskott: Kunden betalar när den hämtar ut paketet. Pengarna kommer in på ditt postgiro/bankgirokonto efter nån eller några dagar (har märkt att Postens ombud ibland tar längre tid på sig).

DHL: Ingen erfarenhet av just DHL, men nästan alla transportföretag erbjuder lösningar med paketet som levereras hem till dörren. men många kunder är inte villiga att betala den extra kostnad det innebär. Man vill hellre få paketet till ett ombud där man hämtar ut det, gärna kvälls- och helgöppna bensinstationer, tobaksaffärer i sitt område.

Ej hämta ut paket: Du kan alltid skriva in i villkoren om kunden ej hämtar ut paket så skickas en räkning på hanteringsavgift på ett visst antal kronor, typ 195 kronor eller nåt. Det skall alltså täcka dina kostnader (frakt etc). Men var beredd på att personen kanske kommer säga ifrån att den inte har beställt överhuvudtaget och bestrider fakturan. Det kan röra sig om okynnesbeställningar, vilket säkert Mats har erfarenhet av misstänker jag?
Att folk inte hämtar ut beror kanske på att den ekonomiska situationen har förändrats, de kanske beställde när de hade pengar men så tog det en vecka eller två innan paketet kom och då var deras köpbehov "överspelt".
Eller att de inte orkade vänta så länge.

Om du har problem med att kunderna inte vill lösa ut paket de har beställt - tror du verkligen det blir bättre när de får hem varorna och skall betala i efterhand?

Som Mats sa mellan raderna, att man skall välja betalningsalternativ efter bransch. Men att man skall iallafall erbjuda flera alternativ så att det attraherar flera målgrupper.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 23:32 #10
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 528
Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 17 2005, 23:59
Körde ett litet tag i början med att folk fick SMS:a eller faxa sitt kortnummer till oss. Det var innan vår Paynova-plånbok och framförallt innan Postgirot hade fått tummen ur. Vi har fysisk kortterminal på ett annat av våra företag och körde genom det. Endast en kund undrade över förfarandet, övriga sände glatt iväg infon via SMS eller fax.
haha.. oj oj

men om det funkade så är det bara att gratulera!


och jag uttryckte mig lite dåligt ser jag.. självklart ska man erbjuda flera betalningsmetoder - ju fler desto bättre för att inte förlora potentiella kunder
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017