Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Registrerade varumärken som saknar domän.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-07, 20:09 #1
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
Det är ett universitet som har ett varumärke registrerat men inte reggat domänen. Jag köpte detta domän för ca 1 år sedan. Kan jag sälja domänen till universitetet? Måste jag ge domänen till dem?

Tack på förhand.
AdamBergkvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-07, 21:12 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Klart att du kan sälja domänen till vem du vill.
Ja, de kan kräva domänen i ett ATF-förfarande, men det är inte säkert att de får den. se tidigare trådar för mer diskussion. Eller läs på respektive tld:s sida om deras regler för ATF och praxis.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-08, 11:26 #3
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 233
Titta längre in på domän sidan, där hittar du en tråd som heter "Efterregistrering av varumärke" http://www.webmasternetwork.se/f16t33459.html

Svarar just på din fråga och alla andra frågor som du kan komma på finns redan diskuterade på andra trådar (många är inne på den banan och har vatt det i ett bra tag nu)
Ps. du måste inte någonting om du inte vill.
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 17:24 #4
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 76
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by specialdelivery@Dec 7 2008, 21:09
Det är ett universitet som har ett varumärke registrerat men inte reggat domänen. Jag köpte detta domän för ca 1 år sedan. Kan jag sälja domänen till universitetet? Måste jag ge domänen till dem?

Tack på förhand.
Du måste inget. Sälj den för en stor summa.
EBproductions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 22:45 #5
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Är det ett svenskt universitet? Svenska universitet och högskolors namn går under speciella regler vad gäller varumärken och är i princip alltid skyddade.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 23:43 #6
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Basic knowledge: Om du aktivt försöker sälja ett domännamn till någon som har ett identiskt verksamhetsnamn så har du uppfyllt 1 av tre kriterier i en ATF (ond tro).

Från: http://iis.se/domains/aboutATF
Citat:
Tre rekvisit

För att den som ansöker om tvistlösning ska nå framgång i sitt ärende behöver han visa att tre omständigheter, rekvisit, är uppfyllda.

* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Exempel på ond tro är om någon registrerat ett domännamn, med kännedom om att benämningen som utgör domännamnet tillhör någon annan, i syfte att sälja det. Ond tro kan också vara registrering av domännamn i syfte att störa en konkurrents verksamhet. Att registrera någon annans varumärke eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till domännamnet.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 22:44 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by pitbull@Jan 10 2009, 00:43
Basic knowledge: Om du aktivt försöker sälja ett domännamn till någon som har ett identiskt verksamhetsnamn så har du uppfyllt 1 av tre kriterier i en ATF (ond tro).

Från: http://iis.se/domains/aboutATF
Citat:
Tre rekvisit

För att den som ansöker om tvistlösning ska nå framgång i sitt ärende behöver han visa att tre omständigheter, rekvisit, är uppfyllda.

* ** Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
* ** Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet
* ** Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Exempel på ond tro är om någon registrerat ett domännamn, med kännedom om att benämningen som utgör domännamnet tillhör någon annan, i syfte att sälja det. Ond tro kan också vara registrering av domännamn i syfte att störa en konkurrents verksamhet. Att registrera någon annans varumärke eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till domännamnet.
Mja "Basic Knowledge" eller inte, så gäller ju för det första att samtliga tre rekvisit skall vara uppfyllda för såväl ATF som UDRP:

Citat:
För att den som ansöker om tvistlösning ska nå framgång i sitt ärende behöver han visa att tre omständigheter, rekvisit, är uppfyllda.

* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet
* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.
Citat:
Applicable Disputes. You are required to submit to a mandatory administrative proceeding in the event that a third party (a "complainant") asserts to the applicable Provider, in compliance with the Rules of Procedure, that

(i) your domain name is identical or confusingly similar to a trademark or service mark in which the complainant has rights; and
(ii) you have no rights or legitimate interests in respect of the domain name; and
(iii) your domain name has been registered and is being used in bad faith.

In the administrative proceeding, the complainant must prove that each of these three elements are present.
Jag lägger mig inte i detta specifika fallet, eftersom vi inte vet den aktuella domänen det frågas om och jag orkar heller inte med nån långkörare med varken claesm eller Pitbull (nja om inte nöden kräver då..)

Men med ovan citat menar jag att en "aktiv försäljning" inte behöver vara ond tro.
Dels kan det vara frågan om ett generiskt ord, dels kan det vara verksamheter som upphör/namnbyter etc (som har eller haft berättigat intresse till domänen) och att innehavaren därför aktivt försöker sälja ett domännamn till presumtiva intressenter osv. - anledningarna kan naturligtvis vara flera utan att för den skull behöva innefatta "ond tro", som att köparen först tagit kontakt (själv eller genom ombud) för att "locka fram" en försäljningsvilja och specifika "summor" hos innehavaren (som de senare använder som argument vid en tvist).
Skulle allt vara svart eller vitt skulle inte behovet av dessa tvistelösare behövas.

Det blir dessutom allt vanligare (gudskelov mest bland generiska domäner än så länge) med Reverse Domain Name Hijacking-försök
Sen är det företag och verksamheter som nationellt lyckas registrera engelska generiska ord (och sammaskrivningar) och med hjälp av det försöker hävda sin rätt globalt, vilket inte är helt lyckat alla gånger:
http://www.wipo.int/amc/en/domains/decisio...d2008-1595.html
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 22:56 #8
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jan 11 2009, 23:44
Jag lägger mig inte i detta specifika fallet, eftersom vi inte vet den aktuella domänen det frågas om och jag orkar heller inte med nån långkörare med varken claesm eller Pitbull (nja om inte nöden kräver då..)
Vi är väl aldrig oense i dessa frågor?

I kiss you!
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 23:43 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Jag lägger mig inte i detta specifika fallet, eftersom vi inte vet den aktuella domänen det frågas om och jag orkar heller inte med nån långkörare med varken claesm eller Pitbull (nja om inte nöden kräver då..)
Vi är väl aldrig oense i dessa frågor?

I kiss you!
Kyssen är besvarad - det vet du!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-12, 14:46 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av EBproductions
Citat:
Ursprungligen postat av specialdelivery
Det är ett universitet som har ett varumärke registrerat men inte reggat domänen. Jag köpte detta domän för ca 1 år sedan. Kan jag sälja domänen till universitetet? Måste jag ge domänen till dem?
Tack på förhand.
Du måste inget. Sälj den för en stor summa.
Jo, vem vill inte mjölka pengar av allmännyttiga institutioner som högskolor och universitet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017