Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nytt sökmotor projekt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-22, 15:18 #1
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Hej,

Jag kommer inom kort att sätta igång och börja bygga en helt ny sökmotor från scratch. Målet är inte att tjäna pengar utan att bara att bygga en ur rent intresse (för att utvecklas mer som programmerare).

Jag undrar om ni kanske har några ideer eller förslag på vad man kan ha med. Jag tänkte göra så att jag endast visar 50-100 resultat per sökning iställer för 2.000.000 för man tittar ändå aldrig så långt... lite viktigare att satsa på kvalité istället (hur nu de kommer att se ut).

Jag har dessutom lite andra ideer (som inte finns, va ja vet) som jag vill ska bli en överaskning =)
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 18:05 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Originally posted by dee@Aug 22 2004, 15:18
Jag undrar om ni kanske har några ideer eller förslag på vad man kan ha med. Jag tänkte göra så att jag endast visar 50-100 resultat per sökning iställer för 2.000.000 för man tittar ändå aldrig så långt... lite viktigare att satsa på kvalité istället (hur nu de kommer att se ut).
Hur kommer den skillnaden att bli i praktiken? Vanliga sökmotorer hittar visserligen 2.000.000 träffar där sökordet är med men visar de mest relevanta först och har därmed bra kvalitet oavsett antal träffar. Jag antar att din sökmotor ska göra samma sak, söka genom hela databasen och visa de tio mest relevanta träffarna först. Sedan spelar det inte någon roll för användaren om han kan se 100 eller 2.000.000 av de träffar som hittats.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 18:32 #3
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:

Jag har dessutom lite andra ideer (som inte finns, va ja vet) som jag vill ska bli en överaskning =)
Viska i mitt öra
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 19:14 #4
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
Jesters avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Låter ganska pretentiöst. Vilken nivå hade du tänkt att lägga dig på? Hur kommer du att driva denna sökmotor rent hårdvarumässigt?
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 19:40 #5
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Kod:
[[QUOTE]
Jag har dessutom lite andra ideer (som inte finns, va ja vet) som jag vill ska bli en överaskning =)
Viska i mitt öra
[/CODE]

I mitt oxå.

Denna tanke har följt mig länge oxå... men när jag börjar räkna på vad skulle kosta o.s.v. så tror jag inte det är någon bra idé

En som har gjort ett bra försök är han som har gjort gigablast.com
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 19:52 #6
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Ge mig skäl till att använda din sökmotor istället för google.

Du kommer nog få grova problem med att slå in dig i den marknaden, tyvärr.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 20:18 #7
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
jag kommer förmodligen lägga ner någon timme per dag efter att jag har planerat ut hur hela proceduren ska se ut. De ju oftast planerandet som tar sån tid speciellt om man nu vill få de att se bra ut.

foks: Precis, dessutom sparar jag hiskeligt med webb utrymme om jag inte behöver lagra miljontals sidor =)

Jester: Jag kommer inte stressa med att få ut söktjänsten eftersom jag vill att den ska bli perfekt när den väl släpps. De lätt hänt att man lägger ut den på nätet lite halv klar så får man massa klagomål sen hehe. Vet faktiskt inte hur jag ska göra med hårdvaran. Tänkte först köra med vanligt webbhotell för att se hur mycket resurser den kommer att dra och om den sedan skulle bli populär så får ja skaffa en egen server. De fina e att jag inte planerar på att tjäna pengar på den till en början utan vill få den att bli helt ren å fin. Förhoppningsvis så kommer det att uppskattas av besökarna.

Lundmark: Jag kommer inte att lägga ner några egna pengar på marknadsföring osv så de borde inte kosta så mycker att bara få upp den. Om man sedan gör bra ifrån sig så e de ju mäniskorna som surfar på motorn och även andra sajter som kommer att skriva och berätta om den. Som sagt det spelar ingen större roll för mig om den blir jätte poppis eller inte. Jag kommer dock att försöka att skapa något helt nytt när det kommer till sökfunktionen (om ja nu kan få ihop de, de kan bli ganska avancerat). Väntar med viskningar tills vidare =)

Fast en sak som jag inte är helt hundra på är hur man ska få sajter med bra kvalité att ranka långt upp. Google å andra motorer kör ju att de kollar antal sajter som länkar till dom osv. Gillar inte det då man kan använda olika script som gör att google och andra motorer hamnar i en stor loop med massa sidor som länkar till ens egen fast de bara e ett skript som gör sidorna hela tiden... detta är ju förbjudet men förekommer.. dessutom så ger det här systemet ingen möjlighet till mindre sajter att ranka högt fast de kanske är väldigt bra. Rankingen består ju av många faktorer men ändå... fast nu när jag tänker riktigt hårt så är de ju nästan omöjligt... Eller om man nu handplockar sajter men det är en helt annan kaka. Kommer behöva grubbla på detta ett bra tag till =)

Motorn kommer väl bli klar om cirka 4-6 månader om inte mer, beror lite på hur mycket tid jag har.
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 21:28 #8
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Tja, använd dig utav LIX (läsbarhetsindex). Tror inte Google gör det, så det kan ju få bli en av dina "kvalitets garanter"... =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 21:54 #9
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Citat:
Originally posted by Robert@Aug 22 2004, 21:28
Tja, använd dig utav LIX (läsbarhetsindex). Tror inte Google gör det, så det kan ju få bli en av dina "kvalitets garanter"... =)
de låter intressant, vet du var ja kan få mer info om de?
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-22, 22:24 #10
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Sök på "LIX läsbarhetsindex" på Google, så får du några bra träffar överst


Jag kan även rekomendera en bok på vägen "Informationssökning på internet" ISBN 9144031785
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017