Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Wordpress som CMS till kunder.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-25, 14:40 #1
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Jag är på väg att starta webbyrå och funderar över CMS för att kunderna lätt kan logga in hemifrån och uppdatera sin hemsida. Jag tänker att Wordpress borde fungera utmärkt. Det är ju egentligen en bloggplattform men tack vare "pages" så kan man ju göra alla sidor statiska och kommentarsfria. Wordpress är även lätt att "hacka" och customiza, relativt säkert samt att det är lätt att med plugins addera kontaktformulär, bildgalleri o.s.v.

Finns ju också bl.a. Joomla men jag håller på WP för att det är så intuitivt och borde vara lätt för någon utan datorvana att uppdatera sin sida.

Vad har DU för åsikter och erfarenheter kring detta?
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 15:43 #2
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Jag förstår faktiskt inte tankesättet där man väljer eller ens funderar på att använda opensource programvara när man ska sälja till en produkt till en kund.

När man startar företag så vill man tjäna pengar, och strävar man då att hålla nere kostnaden för kunden genom att erbjuda opensource lösningar, så blir det helt plötsligt inte en lika bra vinst.

Det kan hända att det är jag som har helt fel tankesätt vad det gäller opensource och kommersiella företag, men jag ser verkligen inte poängen och vinsten i det hela.

Hur som helst så får jag önska dig lycka till.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 15:49 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
med opensource kan man dra in grymma pengar på bla drift/support/förvaltning även om man ger bort "programen" gratis.

Och ofta kan man ta mer betalt eftersom kunden slipper licenskostnader.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 15:53 #4
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by eliasson@Jun 25 2008, 15:43
När man startar företag så vill man tjäna pengar, och strävar man då att hålla nere kostnaden för kunden genom att erbjuda opensource lösningar, så blir det helt plötsligt inte en lika bra vinst.
Varför blir det inte en lika bra vinst? Förstår inte hur du menar. Det blir väl en ännu bättre vinst eftersom det är gratis utan att tumma på funktioner och användarvänlighet. Bra och billigt för kunden vilket betyder bra för mig. Hur menar du?
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:04 #5
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Det hade varit kul att diskutera men tyvärr finns det ingen tid så jag håller mig till den ursprungliga frågan.

Wordpress är mitt förstaval och personliga favorit. Dessvärre är det inte ett fullfjädrat cms-verktyg. Den är på god väg, men fortfarande inte där.
Har man inte riktigt bra kunskaper om hur man moddar det efter behov så kommer man snabbt märka hur timmarna försvinner och pengarna flyger iväg.
Jag har själv använt det i över 3 år nu och känner att jag kan skapa det mesta med det, men även nu uppstår det situationer där jag måste läsa på ännu mer.
Så mitt svar till din fråga blir, känner du att du kan hantera wordpress ordentligt utan att varje hemsida du skapar ser ut som en taskig blogg så kör på det, annars kör på joomla som är mycket mer flexibelt på vissa områden.
Christos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:08 #6
jlg jlg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 93
jlg jlg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 93
Citat:
Originally posted by Ara@Jun 25 2008, 15:49
med opensource kan man dra in grymma pengar på bla drift/support/förvaltning även om man ger bort "programen" gratis.

Och ofta kan man ta mer betalt eftersom kunden slipper licenskostnader.
Jag håller med här. B)
jlg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:10 #7
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:
Originally posted by -eliasson@Jun 25 2008, 15:43
När man startar företag så vill man tjäna pengar, och strävar man då att hålla nere kostnaden för kunden genom att erbjuda opensource lösningar, så blir det helt plötsligt inte en lika bra vinst.


Varför blir det inte en lika bra vinst? Förstår inte hur du menar. Det blir väl en ännu bättre vinst eftersom det är gratis utan att tumma på funktioner och användarvänlighet. Bra och billigt för kunden vilket betyder bra för mig. Hur menar du?
Givetvis blir det inte lika bra vinst då du erbjuder en opensource applikation framför dina egna lösningar.
Genom att använda opensource lösningar så öppnar du även vägarna till att ett annat företag sköter driften istället för dig.

Många som argumenterar för opensource i kommersiella syften och just vad det gäller wbbyråer - men jag gör det tyvärr inte.

EDIT
Citat:
Originally posted by -jlg@Jun 25 2008, 16:08
Citat:
Ursprungligen postat av Ara
med opensource kan man dra in grymma pengar på bla drift/support/förvaltning även om man ger bort programen gratis.
Och ofta kan man ta mer betalt eftersom kunden slipper licenskostnader.
Jag håller med här.
Vem säger att du inte kan göra det vid dina egna lösningar också?
Jag skulle vilja påstå att det är främst där dina drift och supportförfrågningar kommer in
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 16:20 #8
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Så man ska låsa kunden vid en lösning, som bara Du kan, det är SÅ man ska behålla kunderna...jo men det låter som en bra affärsidé...eller inte...fråga istället varför kunden skulle vilja byta "leverantör"...jag tror egentligen att kunden varken bryr sig eller egentligen har så stor koll på skillnaderna, däremot tycker jag att det är en schysstare lösning gentemot kunden att använda OS lösningar, om det går, och utan att det innebär kompromisser på funktion och design, och självklart kan det ge mer pengar, kunden är ju ute efter en lösning som fyller ett behov han har, varför ska man uppfinna hjulet på nytt, och på nytt, och på nytt, bara för sakens skull, kunden får väl knappast en bättre lösning för det, och är man bara duktig på att sälja in vad man "har" så finns mer utrymme att tjäna pengar...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 18:26 #9
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
kunden kommer att vända sig till den som ger mest för pengarna, och om det är baserat på en open source lösning eller inte, tror jag dom flesta tycker är likvärdigt.

att återuppfinna hjulet på nytt för att skinna företagare på pengar känns ju så där.

i rollen som säljare ser jag det som en självklarhet att hjälpa kunden att fatta så bra beslut som möjligt, då det gynnar både mig och kunden på lång sikt.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 18:44 #10
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Tack för svaren gott folk, nu känner jag mig ännu mer bestämd på WP som CMS. B)
Låt oss gärna fortsätta diskutera dock, Eliasson, du har inte lyckats övertyga ännu :P
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017